فیلم مجیدی نگاه ایرانی را به رسول اکرم تبیین می‌کند / شاعرانه‌ای از دوران کودکی پیامبر اسلام

عوامل گسترده‌ای از داخل و خارج سینمای ایران دست در دست هم دادند تا بزرگترین پروژه سینمای ایران به نام رسول اکرم (ص) ثبت شود؛ پروژه‌ای با حضور سینماگران برجسته ایرانی و چهره‌های سرشناس جهانی.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سال‌ها همزمان با وفات، ولادت و یا بعثت حضرت محمد (ص) تنها فیلم مرتبطی که صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران می‌توانست روی آنتن بفرستد، «محمد رسول‌الله» ساخته مصطفی عقاد بوده است؛ اما کلید خوردن پروژه عظیم «محمد (ص)» به کارگردانی مجید مجیدی این نوید را می‌دهد که وضعیت در سال‌های بعد تغییر کند و مهمتر از این‌ها، ایران به عنوان کشوری مدعی اسلام و مذهب شیعه و دارا بودن صدها فیلمساز اثری درباره رسول اکرم در عرصه جهانی ارائه کند.

برای رسیدن به این هدف مجیدی مجیدی و گروهی متشکل از برجسته‌ترین چهره‌های سینماگر ایرانی و خارجی گرد هم آمدند و یک گروه تهیه مسئولیت حمایت از تولید را برعهده گرفتند تا همه چیز برای هنرنمایی کارگردان «بچه‌های آسمان» و «رنگ خدا» فراهم شود، اما با همه حاشیه امنی که سعی شد به واسطه کنترل انتشار اخبار و اقداماتی از این دست اطراف این پروژه به وجود آید،‌ مجیدی بارها در جریان ساخت فیلم مورد انتقاد و حمله قرار گرفت و پیش‌داروی‌ها در مورد فیلمش او را آزرده کرد.

نگاهی به همه آن چیزی که از اخبار و اطلاعات در مورد این فیلم در چند سالی که «محمد (ص)» در دست تولید بود می‌تواند تصویری کلی از فیلم ارائه دهد.

فیلمنامه‌ای درباره دوران کودکی پیامبر

حضور کامبوزیا پرتوی در کنار مجید مجیدی به عنوان نویسنده فیلمنامه این پروژه عظیم، رویکرد موجود در فیلم را به خوبی نمایش می‌دهد؛ اینکه مجیدی قصد کرده در بخش اول این فیلم سینمایی کودکی پیامبر را به تصویر بکشد. پرتوی سال‌ها به عنوان یکی از شاخص‌ترین چهره‌های سینمای ایران در زمینه ساخت فیلم‌های کودکان و نوجوانان مطرح بوده است، و حالا وقتی قرار است مجیدی در فیلم «محمد (ص)» کودکی حضرت رسول تا 13 سالگی ایشان را تصویر کند نام پرتوی به میان می‌آید.

این کارگردان و فیلمنامه‌نویس در گفت‌و گویی درباره چگونگی نگارش فیلمنامه این پروژه گفت: «در مورد این کار من و آقای مجیدی و آقای حیدریان جلساتی با هم داشتیم و در مورد کار با هم صحبت می‌کردیم و در زمان‌های مورد نیاز نیز از متخصصان دیگر رشته‌ها کمک می خواستیم. بعد از آنکه متن پیش می‌رفت و نوشته می‌شد دوباره دور هم جمع می‌شدیم و فیلمنامه خوانده می‌شد و نظرات جمع‌آوری می‌شد. بعد از اصلاحاتی که روی متن صورت می‌گرفت کار ادامه پیدا می‌یافت.»

برای کامل شدن متن حمید امجد نیز به نویسندگان فیلمنامه این پروژه پیوست، فردی که سال‌ها تجربه نمایشنامه‌نویسی و کارگردانی تئاتر دارد. پرتوی در این مورد گفت: «بعد از آنکه نوشتن فیلمنامه تمام شد، صحبتی صورت گرفت که در مورد دیالوگ‌ها با فردی که نمایش کار کرده مشورت کنیم و حمید امجد انتخاب شد. او روی بخش‌هایی از دیالوگ‌ها کار کرد. یک فیلمنامه‌نویس باید آنقدر نمایشنامه بخواند که تمام ذهنش برای دیالوگ‌نویسی آماده شود.»

اخبار حکایت از آن دارد که فیلمنامه این کار در 200 سکانس نوشته شده است. فیلم «محمد» از محاصره‌ مسلمانان در شعب ابی‌طالب آغاز می‌شود و به پیش از تولد پیامبر اسلام باز می‌گردد. در این فیلم مخاطب شاهد وقایعی است که پیش از تولد پیامبر اسلام تا ۱۲ سالگی ایشان را در بر می‌گیرد. صحنه‌های وفات مادر رسول اکرم در روستای ابواء و صحنه‌های مربوط به دوران شیرخوارگی و خردسالی پیامبر در روستای سعدیه هم از دیگر بخش‌های فیلم است. فیلم «محمد» با اولین سفر پیامبر به شام و رسیدن به صومعه بحیرا به پایان می‌رسد.«بحیرا» راهبی مسیحی است که درباره ظهور آخرین پیامبر به ابوطالب بشارت می‌دهد.

حاشیه‌سازی‌ها برای پروژه عظیم

قطعا ساخت یک فیلم در ابعاد «محمد (ص)» بدون حاشیه نخواهد بود، هرچند دست‌اندرکاران تولید این فیلم دقت بالایی به خرج دادند تا هیچ خبری بدون تایید مسئولا پروژه منتشر نشود، اما به دلیل اهمیت پروژه حاشیه‌هایی اطراف آن به وجود آمد.

یکی از جدی‌ترین حواشی در زمینه نمایش تصویر صورت پیامبر اسلام در فیلم بود. بارها رسانه‌های خارجی و به خصوص رسانه‌های عربی روی این موضوع مانور دادند و در نهایت مجیدی به سخن آمد و گفت:‌«به دلیل اعتقادی که به این موضوع دارم از ابتدا قصد نمایش چهره مبارک ایشان را نداشته و ندارم و این خبر از پایه و اساس کذب است. شکایت از این شایعه‌سازی و دروغ‌پراکنی را کجا باید برد؟ در این گونه موضوعات مهم، ابتدایی‌ترین کار رسانه سئوال از کارگردان و یا عوامل سازنده فیلم است زیرا بازی با احساسات پاک میلیون‌ها مسلمان و دوستدار حضرت رسول، ظلم مضاعف به ایشان و سازندگان فیلم است. رسانه‌ها و مطبوعات مراقب هجمه رسانه‌ای معاندین درباره اینگونه موضوعات باشند.»

البته در کنار این‌ها بارها موضوع بودجه فیلم نیز در رسانه‌ها مطرح شد که در این مورد هم سعی شد با تدبیری موضوع چندان بزرگ نشود. در یک گزارش روزنامه گاردین بودجه این فیلم را 50 میلیون دلار عنوان کرد. مجیدی در مقطعی در مورد صحبت‌هایی که درباره تلاش او برای مطرح نشدن خبرها در مورد فیلم گفت: «من محافظه‌کار نیستم. رسانه‌ای نکردن مراحل ساخت فیلم و عدم تبلیغات نیز به دلیل برخی نگاه‌های ژورنالیستی است که ممکن است مشکلاتی را به وجود بیاورد. در آینده و با آماده شدن فیلم نشست‌هایی را در این خصوص برگزار خواهیم کرد و اطلاعات لازم را به سمع اصحاب رسانه خواهیم رساند.»

اهمیت ساخت فیلم درباره پیامبر اکرم

مجیدی در اندک صحبت‌هایی که در مورد این فیلم مطرح کرده، چند باری در مورد اهمیت فیلمسازی در زمینه پیامبر اسلام سخن گفته است. یکی از نکاتی که در ذهن فیلمساز بوده و اهمیت ساخت فیلم درباره پیامبر را بیشتر کرده، تعداد زیاد فیلم‌‌هایی است که درباره دیگر پیامبران ساخته شده. او در این زمینه گفت: «تاکنون درباره حضرت عیسی(ع) 250، حضرت موسی(ع) 120، پیامبران دیگر 80 و بودا 40 فیلم ساخته شده است. تنها فیلمی که درباره زندگی پیامبر(ص) تاکنون ساخته شده «محمد رسول الله» است. »

اعتقاد مجیدی بر این است که تاکنون تصویری که شخصیت پیامبر اسلام را به درستی تصویر کند، در فیلم سینمایی ارائه نشده و در این مورد گفت: «ما متاسفانه تاکنون نتوانستیم شخصیت پیامبر (ص) را به خوبی به غرب معرفی کنیم و دشمن هم از این موضوع استفاده کرده است. من به عنوان یک مسلمان وظیفه خود دانستم در این شرایط که در غرب اسلام‌هراسی در جریان است با ساخت فیلمی درباره پیامبر اسلام این خلاء را پر کنم. ما می‌توانیم درباره حضرت محمد (ص) و اسلام موضوعات زیادی را به دنیا معرفی کنیم و سینما یک فرصت مناسب است.»

مقایسه فیلم مصطفی عقاد با فیلم مجیدی

کارگردان «محمد(ص)» معتقد است بهترین قضاوت در مورد این فیلم زمانی اتفاق می‌افتد که آماده نمایش شده و تماشاگران نتیجه کار را روی پرده سینما ببینند. با این حال او در مقایسه‌ای میان فیلم خود و فیلم «محمد رسول الله» ساخته مصطفی عقاد که از فیلم‌های محبوب ایرانیان است، اظهار کرد: «مرحوم مصطفی عقاد این فیلم را ساخت و البته این فیلم از منظری جفا به حضرت رسول است چرا که در این فیلم فقط شاهد جهاد و جنگ هستیم و تصویر ارائه شده از اسلام در این فیلم شمشیر است. البته پیامبر جنگهای تدافعی داشته‌اند. منشور پیامبر در جنگهای دفاعی که داشته‌اند می تواند منشور حقوق بشر در جنگ باشد.»

او همچنین در مورد فیلم‌هایی که به تحریف چهره پیغمبر پرداخته‌اند، گفت: «سلوک پیامبر از جنس زندگی است. ایشان از کودکی به صفت امین متصف شدند آن هم در جامعه ای که بویی از اخلاق نبرده بود. خصائل زیبای اسلامی در وجود حضرت متجلی است و ایشان برای همه بشریت الگوست. ما در مقابل نسخه ارائه شده توسط معاندان از حضرت رسول نیامده‌ایم نسخه بهتری ارائه دهیم. مقابله با این معاندان می تواند ارائه الگو و تصویری درست از حضرت باشد. در پروژه حضرت محمد(ص) منایع عظیم و خوبی از اهل سنت و شیعه گردآوری شد. این فیلم دوران کودکی پیامبر تا 13 سالگی را روایت می کند.»

یک پروژه عظیم در راه است

مجیدی یکی از برکات فیلم خود را ادای دین به حضرت ابوطالب دانسته و در عین حال اعلام کرده این اثر تا پایان سال 1392 آماده نمایش خواهد شد. او برای اینکه در این فیلم به مطلوب‌ترین نتیجه برسد با ویتوریا استورارو فیلمبردار صاحب سه اسکار همکاری کرد و در روایتی از صحبت با او گفت:‌«من به طور مستقیم برای حضور در این پروژه با او صحبت کردم و او نیز قبول کرده و اعلام داشته که باعث افتخارش است در این پروژه سهیم باشد. شبی که با این فیلمبرداری برای حضورش در این پروژه تماس گرفتم او در حال خواندن حدیثی درباره معراج بود. این موضوع نمی‌تواند یک تصادف باشد. استورارو زمانی که قرار بوده در این پروژه حضور یابد به مزار پیامبر (ص) می‌رود و از ایشان می‌خواهد او را کمک کند.»

این فیلم با حضور بازیگانی چون علیرضا شجاع‌نوری در نقش«عبدالمطلب» پدربزرگ پیامبر(ص)، مهدی پاکدل در نقش«ابوطالب» عموی پیامبر(ص)، پانته‌آ مهدی‌نیا در نقش«فاطمه بنت اسد» همسر ابوطالب، مینا ساداتی در نقش آمنه مادر پیامبر(ص)، ساره بیات در نقش«حلیمه» دایه پیامبر(ص) و محسن تنابنده در نقش«ساموئل» تاجر یهودی تولید شده است.

انتظار می‌رود نمایش فیلم «محمد (ص)» بار دیگر توجه‌های جهانی را به سینمای ایران جلب کند.

57243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 329890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمدرضا A1 ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    40 11
    بسیار عالی است. برای همه عوامل این فیلم آرزوی سلامتی وتوفیق دارم
  • زارعی IR ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    27 35
    با سلام به آقای مجید مجیدی تبریک می گویم بخاطر چنین توفیقی که نصیبشان شده .خیلی امیدوارم فیلم درخشان و جهان پسندی باشد چون مجیدی قصه ها را انسانی و شاعرانه روایت می کند.باید منتظر یک تابلوی نقاشی زیبا پر از جلوه های گیرا بود.
  • بی نام FI ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    17 15
    درود و سلام بر مجيدي عزيز، در غلطان سينماي ايران
  • بی نام IR ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    9 14
    نقش پیامبر رو کی بازی میکنه؟یا مثل همیشه سانسوره؟!
  • چی بگم A1 ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
    4 0
    اینایی که منفی میرن واقعا نظرشون چیه؟؟