۰ نفر
۹ دی ۱۳۹۲ - ۰۵:۰۴

علی عباسپورتهرانی ،رییس سابق کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در یادداشتی در مورد تقابل مجلس و وزارت علوم می نویسد:

روز گذشته مجلس شورای اسلامی کارت زردی به آقای رضا فرجی‌دانا، وزیر علوم داد که در بطن خود دارای دو نکته مهم است: نکته اول اینکه ما با دو حق روبه‌رو هستیم و نکته دوم اینکه با تقابل دو دیدگاه سیاسی مواجهیم. در رابطه با نکته اول باید گفت که انتصابات در وزارت علوم حق وزیر است همان‌طور که همه وزرا در همه دولت‌های گذشته از این حق خود استفاده کرده‌اند و حق دارند روسای دانشگاه‌ها را بر اساس پسند مدیریتی و تفکر سیاسی خود انتخاب کنند.

حتی در دولت دهم نیز که ادامه‌دهنده راه دولت نهم بود ما شاهد تغییرات وسیعی در سطح روسای دانشگاه‌ها بودیم و آقای دانشجو بخش زیادی از مدیران دانشگاه‌ها در زمان آقای زاهدی را تغییر داد. در طرف دیگر با حق نمایندگان مجلس برای نظارت در دستگاه‌ها مواجه هستیم که قانون اساسی این حق را به رسمیت شناخته است. از طرف دیگر در مقطع کنونی ما شاهد تقابل دو نگاه و دیدگاه سیاسی هستیم: گروهی که در وزارت علوم هستند و گروهی که در مجلس فعالیت می‌کنند. تفکرات سیاسی و نوع نگاه مسوولان وزارت علوم به دانشگاه، در تقابل آشکار با گروه حاکم در کمیسیون آموزش و تحقیقات است و همین منشا بروز اختلافات شده است. اما راه برون‌رفت از این چالش، کوتاه‌آمدن مجلس از برخی مواضع خود و به‌رسمیت‌شناختن حق وزیر در انتصابات از سویی و توجه منطقی وزارت علوم به پاره‌ای از حساسیت‌های اعضای این کمیسیون، از سوی دیگر است. اگر دولت و مجلس در زمین وزارت علوم به تعاملی سازنده نرسند، دانشگاه‌ها آسیب‌های زیادی خواهند دید. در حال حاضر؛ به گواه معاون اداری و مالی وزارت علوم، بودجه دانشگاه دارای مشکلات متعددی است و در صورت تداوم چالش موجود دولت و تبدیل آن به یک تقابل سیاسی، همه پرونده‌های آموزشی در این کمیسیون خاک‌خورده و مشکلات دانشگاه‌ها تحت‌الشعاع این درگیری سیاسی قرار می‌گیرد. بنابراین، باید مجلس حق «انتخاب» وزیر را به‌رسمیت بشناسد و همزمان وزارت علوم سعی کند انتصاب‌هایی را صورت دهد که از نظر سیاسی حساسیت کمتری برانگیزند.

در همین رابطه تجربه وزارت بهداشت نشان می‌دهد که اگر تعامل میان دولت و مجلس سازنده باشد و نگاه مجلسی‌ها به فعالیت‌های دولت به دور از تفکرات سیاسی صورت بگیرد، مسوولان دولتی می‌توانند با کمترین چالشی سیاست‌های خود را اعمال کنند. به‌طوری که در حال حاضر دامنه تغییرات در وزارت بهداشت بسیار گسترده‌تر از دانشگاه‌های تحت مدیریت وزارت علوم است و به نظر می‌رسد تعامل مجلس با وزارت بهداشت و انتخاب‌هایی که آقای‌هاشمی در وزارت بهداشت انجام داده‌اند و به دور از حساسیت سیاسی بوده باعث شده است که مجلس و دولت در زمین وزارت بهداشت دچار چالش سیاسی نشود. به نظر من دولت باید از تجربه وزارت بهداشت و کمیسیون بهداشت مجلس استفاده کند و همراه با مجلس به‌دنبال تعامل سازنده باشد.

301301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 329967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • lkhnd IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    28 1
    اگر وزیر علوم به توصیه نمایندگان گوش دهد، و بعد مشکلی بوجود آید، نمایندگان وزیر علوم را مورد سئوال قرار نمی دهند؟ این آقایان دارند قصاص پیش از جنایت می کنند!
  • دانشگاه تهران A1 ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    9 16
    آقایان نماینده حدود 6 سال ریاست دانشگاه تهران کافی نیست ایشون به هیچکس پاسخگو نیستند یک دانشکده راه اندازی کرده اند هرکسی رو که صلاحیت داره و نداره به صورت موازی دیگر دانشکده ها فعالیت می کنه فکر می کنیم دیگه کافیه!!! در ضمن چطور در کمتر از شش سال از استادیاری به استاد تمامی می شه رسید؟؟؟
  • از تهران IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    10 0
    باور كنيد كسي دلش به حال ملت و دانشگاه نمي سوزه. گرايشها فقط به دنبال اعمال نظر خود در دولت هستند!!
  • ناشناس IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    5 0
    همه چيز با صبر حل ميشود ،مجلس عجله كرد.
  • بی نام A1 ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    11 0
    اصلا میخوای زاهدی بشه وزیر علوم؟دانشجو چطوره؟یا مثلا مرندی خوب ها ؟
  • بی نام IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    9 0
    همه این جو سازی ها برای این است که روسای دانشگاه ها دیرتر عوض شوند یعنی خرید زمان برای استخدام کارمند و هیأت علمی با رابطه و میل سیاسی خاص
  • حق گو IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    7 2
    در انتخابات بعد که زیاد هم دیر نیست مردم باید این مشکلات را با انتخاب صحیح خود ریشه ای حل کنند