عرفان قانعی‌فرد

کار جهان همان میهمان بودن و رفتن است و چه باور خیامی داشت و چه خلاف آن؛ نوبت رفتن است و سلسله جنبان هستی هم یک به یک را به سرای عدم می برد و انگار تنها همان آوا و ترانه است که بازمی ماند.

همشهریان و همزبانان من در میان چهره های موسیقی این دیار خوش درخشیده و خوش نواخته اند. حسین یوسف زمانی هم از آن افراد بود. تازگی ها 80 سالش شده بود. ۱۳۱۲ در سنندج- یکسال پس از مرگ سید علی‌اصغر کردستانی - پای به گیتی نهاده بود و از همان مدرسه موزیک نظام آرشه بر ویلن کشید و راهی تهران شد . و دیگر به جای نغمه ها و شنیدن آواز سید علی اصغر کردستانی، در کنسرواتوآر عالی موسیقی ردای تحصیل بر تن کرد و بعد هم نیم قرن بیشتر، در ارکسترها نواخت.برادر بزرگ وی حسن یوسف‌زمانی هم از همان نوابغ کار بود. و هر دو هم در ساخت و شناخت و ثبت فولکلور موسیقی کردها، زحمت ها کشیدند و نوای مَظهَر خالِقی خواننده مشهور کردِ هم از همان یادگارهاست...

دیدار اول... قلهک،منزل محمد قاضی، دی 1374. تهران. روزی که برف می بارید و خیال باز ایستادن هم نداشت... دیدار دوم هم مراسمی بود که آهنگ واران وارن - باران باران - را اجرا کرد. والحق حس خیس شدن را به شنونده القا کرد .... دیدار سوم: استودیوی بل 12 آبان 1378. با چهره ای تکیده و رنجور با همایون شجریان از ریتم ها می گفت. شجریان بزرگ هم ناآرام و شاید کمی مضطرب به منوچهر ریاحی و دستگاه ضبط می نگریست آنهم با نگاهی معنادار و پرنفوذ؛ که تو گویی گرهی در گلو داشت و حسرتی در فریاد و اینجا بود که نوایی خوش سر داد و در چهارگاه شعر فریدون مشیری را خواند..بوی باران، بوی سبزه، بوی خاک.... و مدتی بعد هم کاست بوی باران انتشار یافت.... و یکی پس از دیگری در سفرهایم به ایران، دیدارمان تازه می شد و گاه از شعرهایی می خواند و می گفت که دوست داشت بر روی آنان آهنگی بگذارد تا اجرا شوند....آخرین دیدارم با وی به همراه عثمان احمدی - شاعر برجسته کرد - بود که هر دو راهی فرانسه بودیم و او هم در میمانخانه ای، بنا به تقاضای دوستان، ویلن را بردوش کشید و آهنگ - ای نسیم سرد پائیز، چه بی رحمی، چه دل سنگی - را اجرا کرد که قبلا مظهر خالقی نواخته بود! و بعد از کرج تا تهران او راند و برایم از خاطراتش می گفت . از اینکه روزگارانی در میان کردها، سخن از طرب و موسیقی و نغمه و آواز حرام بوده و ممنوع و ساز داشتن به مثابه آلت قتاله بود و مفسده....اما باز هم وجود و حضور نوازندگان شوریده و شیدا؛ این پرده های تاریک را کنار نهاد و هرکدام نوای خوش غمزدایی از چرخ نیلوفری نواختند و زدند و به گوش هر که در عالم رسید آواز پنهانشان...
بعدها مراسمی در بزرگداشتش در سال 1388 برگزار شد که صرفا کنار همشهری استاد آوازم - صدیق تعریف - دیدمش و قرار گذاشت تا سر ضبط کاست مهتاب، به دیدارش بروم که دیگر رخ نداد... و امروز هم می خواستم به دیدارش بروم؛ آخر حرمت و حق نان و نمک دارم و در رسم جوانمردی کردها، بی وفایی هم شرط نیست... اما به در بیمارستان نرسیده، پرده سفید 2 متری، روی سرش کشیده شده و انگار مرد هزار آوا و نغمه، چند ساعتی است در سرمای زمستان رفته است....کسی سر بر نیارد کرد پاسخ گفتن و دیدار یاران را
نگه، جز پیش پا را دید نتواند ...که ره تاریک و لغزان است...
یادش گرامی

5757

کد خبر 330340

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
    50 0
    یادش گرامی
    • بی نام A1 ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
      36 0
      و روحش شاد
  • بی نام A1 ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
    21 0
    فکر میکنیم رفته اند تا آبد هستن
  • نرگس A1 ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
    15 0
    دوستشان داشتم. روحشان آرام باد.
  • سارا CH ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
    8 1
    بهتر نبود بجای عکس بزرگ آقای گزارشکر!!!! عکسی از مرحوم می گذاشتید؟
  • پیام IR ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
    8 0
    انشالا راهشان پایدار باشد
  • بی نام IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
    10 0
    به من گفتي كه دل دريا كن اي دوست...... بوي باران.. بوي سبزه ... بوي خاك...... ياد باد آن روزگاران ياد باد.
  • داود IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
    11 0
    محال است هنر مندان بمیرند بی هنران جایشان را بگیرند آنها زنده اند چون روح مارا زنده نگه می دارند
  • بی نام EU ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
    2 0
    روحشان شاد
  • آرش US ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۲
    7 0
    یاد خونه محمد قاضی با اون اتاق پر از کتابش و اون دستگاه ارتعاش حنجرش و کتابای عیدیش بخیر... روحشون شاد...
  • حامد IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۲
    10 3
    چه عجب آقای قانعی فرد، ایشان رو به عنوان یک شهروند کرد محترم، قبول کردند! ببخشید جناب قانعی فرد چرا جلوی جمله «قبلا مظهر خالقی نواخته بود» علامت تعجب گذاشتید!؟ میشه دقیقا بگید که «روزگارانی در میان کردها، سخن از طرب و موسیقی و نغمه و آواز حرام بوده و ممنوع و ساز داشتن به مثابه آلت قتاله بود و مفسده» دقیقا چه زمانی بوده!؟ چون مثل خیلی مطالب دیگه، این موضوع جالب رو هم دارم از شما میشنوم! نه برادر من! ما را به خیر تو امیدی نیست، شر مرسان.
    • رضا اصلانی A1 ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
      3 6
      اقای قانعی فرد درست می گه - آن آهنگ قبلا برای آقای خالقی نواخته شده بود توسط حسن یوسف زمانی.... بعدش هم در آنجا نقل قول کرده از خود یوسف زمانی که روزگارانی چنین و چنان بوده.... نقل قول هم جرم است ؟ لطفا مشکلات شخصی خود را درباره افکار قانعی فرد در جای دیگری حل کنین. ایشان دشمن تجزیه طلب ها و تروریست و کمونیست هاست. هر جایی هم چیزی نوشت - باید فورا با اسم مستعار خودنمایی کنین؟
    • حامد IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
      5 3
      برادر من خودت فهمیدی چی گفتی انصافا!؟ اینایی که گفتی چه ربطی به نظر من داشت!؟ مگه من گفتم که اون آهنگ قبلا برای مظهر خالقی نواخته نشده!؟ من میگم کجای این موضوع تعجب آوره که باید جلوش علامت تعجب گذاشت که منظور دیگه ای ازش برداشت نشه. من هم با اسم مستعار نظر نذاشتم و این اسم، اسم اصلی منه و هر وقت در خبر آنلاین نظر گذاشتم با این اسم بوده، مگه اینکه در خبری تشابه اسمی وجود داشته باشه. خدا رو شکر الان که نظر میذارم یه کاربر دیگه جواب شما رو در پایین صفحه داده. به بقیه ی کامنتت که در جوا نظر منه که «ایشان دشمن تجزیه طلب ها و تروریست و ...» و بقیه مطالبی که نمیدونم از کجا آوردی هم جوابی نمیدم، چون ارزش جواب دادن نداره.
    • سیخورمه IR ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۴
      0 0
      خوب گفتی حامد خان ما را به خیر این حاج عرفان امیدی نیست در ضمن حرام بوده لابد برای همه حرام بوده چرا با کمال پررویی مینویسن در کردستان حرام بوده؟ مگر در غیر کردستان حلال بوده؟ لابد بوده ما بی خبر بودیم و این حاج عرفان مخبر خوبیه حاجی آهنگ نسیم پاییزی رو بهتره یک بار دیگر هم گوش بدی اونوقت میبینی که خالقی ننواخته، خالقی خونده.
  • بی نام A1 ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۲
    5 0
    یادش گرامی ونامش ماناتر من کردم ونام خانواده من با تاریخ کرد همراه نسل به نسل گفته شده تا به من رسیده که موسیقی عرفانی جزیی از مراسم مذهبی مابوده ومن نشنیده ام درمیان کردان الت موسیقی مثل الت قتاله بوده باشد وشک دارم کسی از خانواده یوسف زمانی که ازخانواده های اصیل سنندج هستند چنین حرفی زده باشند مردم ایران وامدار موسیقی کردستان اند چون درمقطعی که موسیقی را مکروه وحتا حرام میدانستند این کردها بودند که با دف ونی که جزیی از مراسم دینی بعضی از مذاهب تسنن است موسیقی را نجات دادند وامروز خانواده های کامگار-یوسف زمانی - فرج پوری -عندلیبی-ناظریان-وسیدعلی اصغر کردستانی (باباشهابی)و........................از ارکان موسیقی اصیل ایران هستند

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین