امامی رضوی: پزشک خانواده به آموزش بیماران کمک می کند

قائم مقام وزیر بهداشت در امور دانشگاه‌های وزارت بهداشت معتقد است که کشور ما در بحث آموزش به بیمار در ابتدای کار قرار دارد و آموزش مناسب و اثربخش نیست.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،دکتر سید حسن امامی رضوی قائم مقام وزیر بهداشت در امور دانشگاه‌ها در حاشیه دومین کنگره ملی آموزش به بیمار ، دلایل مناسب نبودن بحث آموزش به بیماران در مراکز درمانی را توضیح داد.
او گفت: عمده عدم آموزش به بیمار مربوط به مراکزی است که مراجعه‌کننده زیادی دارند. البته این موضوع به تمام بخش‌ها عمومیت ندارد.
او ادامه داد:در بخش سرپایی مردم اغلب به پزشکان شناخته شده مراجعه می‌کنند و به همین دلیل است که برخی مطب‌ها متراکم‌تر هستند. در این زمینه چاره‌ای جز نظام ارجاع و پزشک خانواده نداریم.
امامی رضوی در مورد بخش درمانگاهی بیمارستان‌ها گفت:در این بخش هم با مشکل مواجه هستیم. چون تعداد بیمار در برخی بیمارستان‌ها زیاد است، حتی اگر باور آموزش به بیمار وجود داشته باشد و ابزارها و زیرساخت‌های آن هم فراهم باشد، اما اگر پرسنل از فراغت لازم برخوردار نباشند، بحث آموزش به بیمار اتفاق نخواهد افتاد.
او برای حل این مشکل گفت:در این زمینه نیز باید نظام سطح‌بندی و همچنین سیستم ارجاع اجرایی شود تا بتوانیم مباحث مربوطه را مدیریت کنیم. البته اقداماتی در این زمینه آغاز شده است.
قائم مقام وزیر بهداشت در امور دانشگاه‌های وزارت بهداشت تاکید کرد:با ایجاد زیرساخت‌ها و پایش اقدامات انجام شده می‌توانیم به آموزش بیمار در حد مورد انتظار دست یابیم.
او گفت: برنامه حاکمیت بالینی به صورتی ویژه بر بحث آموزش به بیمار تاکید دارد. برنامه اعتباربخشی بیمارستان‌ها نیز این موضوع را پایش می‌کند.


پوشش بیمه ای با پرداخت یارانه
در ادامه این مراسم،رئیس سازمان بیمه سلامت امروز در جمع خبرنگاران درباره حل مشکلات بیمه ای در کشور خبر داد و گفت تا پایان دی اطلاعات بیمه ای کشور جا می افتد.
محسنی بندپی رئیس سازمان بیمه سلامت گفت: طبق آمارهای ما 5 درصد جامعه 2 تا 3 دفترچه بیمه دارند و از آن طرف 16.6 درصد جمعیت نیازمند و حاشیه‌نشین که 11 تا 13 میلیون نفر کشور را شامل می‌شود هیچ بیمه‌ای ندارند.
او گفت: کمیسیون بهداشت و درمان مجلس پیشنهاد کرده تا از محل هدفمندی یارانه‌ها برای پوشش بیمه‌ای این افراد استفاده کنیم که می‌تواند از یارانه نقدی هم بهتر باشد و به محض تصویب قانون آمادگی اجرایی کردن پوشش بیمه‌ای را داریم.


مهمترین اظهارات محسنی بند پی در جدول زیر آمده است:

موضوع شرح موضوع
ادغام سازمانهای بیمه گر
- بر اساس بند "ب" ماده 38 قانون برنامه پنجم توسعه، باید صندوق‌های بیمه ادغام و یکپارچه شوند. این موضوع در پنجاهمین جلسه شورای عالی بیمه مطرح و برای آن چهار محور کاری مشخص شد.
- چهار محور در این کار نیاز است که بخش اول این موضوع، جمع‌آوری اطلاعات آماری جامعه است. در بخش دوم؛ یکسان‌سازی رسیدگی به اسناد پزشکی، در بخش سوم نیز خرید راهبردی و استراتژیک خدمات عنوان می‌شود و نهایتا نیز می‌توان بحث یکپارچگی صندوق‌های بیمه‌ای را به لحاظ تکلیف قانونی و همچنین توصیه سازمان جهانی بهداشت، اجرایی کنیم.
- در حال حاضر مشغول جمع‌آوری اطلاعات بیمه‌شدگان در سطح کشور هستیم، بدین منظور در این زمینه تا پایان دی ماه فرصت داده شده تا اطلاعات جمع‌آوری شود.
پوشش داروهای ناباروری - طبق بررسی‌های انجام شده 10 تا 15 درصد زوج‌ها نابارورند. معتقدیم درمان ناباروری اقدام لوکسی نیست چرا که 40 درصد این افراد به تزریق داروهای هورمونی نیاز دارند که چیزی حدود 750 میلیون تا هزار میلیارد تومان هزینه در پی دارد که به مرور باید پروتکل‌هایی را تدوین کنیم و با امکانات مالی موجود آنها را پوشش دهیم.
- طبق تصمیماتی که در معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت انجام شده 9 قلم داروی ناباروری را تحت حمایت قرار می‌دهیم و فکر می‌کنم تا 26 دی امسال این داروها در لیست سامانه بیمه با قیمت سال قبل قرار می‌گیرد.
- با توجه به امکانات مالی کشور و سیاست‌های جمعیتی باید این مسئله را به مرور حل کنیم چرا که تحمیل بار مالی به سازمان‌های بیمه‌گر سبب می‌شود تا برخی مردم از خدمات محروم شوند. نظر ما این است که همه 75 میلیون نفر جمعیت از خدمات بیمه بهره‌مند شوند و باید عدالت در سلامت را اجرا کنیم.
تعرفه‌های پزشکی سال 93 صحبتهای اولیه در این زمینه صورت گرفته اما هنوز به تصویب نهایی نرسیده است. تلاش داریم قبل از پایان سال تعرفه‌های 93 را مصوب و نهایی کنیم.
نقش آموزش بیمار در کاهش هزینه داروها - اعتقاد ما این است که یک دلار سرمایه‌گذاری در آموزش 4 دلار منافع مالی برای بیمه‌ها در پی دارد چرا که تغییر سبک زندگی مردم و غربالگری هم سلامت مردم را ضمانت می‌کند و هم بار مالی را کاهش می‌دهد.
- در حال حاضر مصرف دارو، تجهیزات پزشکی و تصویربرداری‌ها 46 درصد منابع بیمه‌ای را به خود اختصاص داده در حالی که این رقم در همه جای دنیا 32 درصد است.

 

301232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 331579

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • م.ا IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    7 0
    آقای‌ دکتر فکر کنم به جای آموزش بیماران، یک فکری به وضعیت خطرناک کمبود پزشک در نقاط محروم بکنید! چون اخیرا دانشجویان پزشکی‌ با پرداخت ده میلیون تومن ، یک پروژه تحقیقاتی‌ را میخرند و با ثپت آن ، از طرح پزشکی معاف میشوند، و بسیاری از شهرهای کوچک، بدون پزشک میشوند. بیمار آموزش دیده، بدون پزشک، چه فایده‌ای دارد؟!!!
    • مرتضی از زنجان IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
      7 0
      گل گفتی.. الان دیگه مد شده این دانشجوهای پزشکی پول میدن ،یه تحقیق میخرن به اسم خودشون، بعدش از طرح معاف میشن و نقاط محروم بدون پزشک میمونه. حالا وزارت بهداشت میخواد به بیماران آموزش بده!!!!
    • بی نام A1 ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
      1 0
      بی‌چاره بیماران!! تقصیر وزارت بهداشت که جلو این باند بازی رو نمیگیره!! حالا با هر کلکی شده از طرح فرار می‌کنن، بی‌چاره اون بیماری که منتظر این پزشکا هست!! بیاید جلو این کارای غیره قانونی‌ رو بگیرید، آموزش بیماران پیشکشتون
  • بی نام IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    1 2
    پزشک خانواده بسیار طرح سختی است چون باید منافع پزشک و بیمار را با هم تامین کند. توقع نداشته باشید که پزشکان برای چندغاز نیم ساعت وقتشون رو صرف آموزش بیمار کنند. پزشک باید از لحاظ مالی تامین شود تا مجبور به ویزیت تعداد زیاد بیمار نباشد.
    • بی نام IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
      1 1
      این دیگه چه استدلالیه؟؟؟ اون از همکارای جونتون که طرح دو ساله رو میپیچونن، این هم از شما که میگید...!!! متاسفم