به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نشست خبری ساخت فیلم تسخیر سفارت آمریکا با حضور سیدجمال ساداتیان تهیهکننده و ابراهیم اصغرزاده از دانشجویان پیرو خط امام و تسخیرکنندگان سفارت آمریکا در بشرا فیلم برگزار شد.
سیدجمال ساداتیان درباره دلیل پرداخت به موضوع تسخیر سفارت آمریکا در قالب یک فیلم سینمایی گفت: «سینما تمام حوزه علوم انسانی را در برگرفته و همواره این پرسش برای ما مطرح بود که به چه دلیل با وجود این همه موضوعات جذاب در تاریخ کشور ما سینمایمان از این سوژهها عقب است. به خصوص اینکه به موضوعات بعد از انقلاب به طور مشخص کمتر پرداخته شده است. تسخیر سفارت آمریکا یکی از موضوعات مهم در سالهای بعد از انقلاب است و به نظر میرسد الان که 30 سال از آن ماجرا میگذرد میتوان به این موضوع پرداخت.»
او با اشاره به حضور ابراهیم اصغرزاده در جریان این پروژه گفت: «ماجرای تسخیر سفارت در تمامی این سالها دو طیف موافق و مخالف داشته و تصمیم ما بر این است تا با همراهی آقای ابراهیم اصغرزاده که سردمداران آن جریان بودند پروژهای فاخر با این موضوع تولید کنیم. امیدوار هستیم شرایط عمومی به خوبی فراهم شود تا بتوانیم این فیلم را تولید کنیم.»
ابراهیم اصغرزاده نیز با اشاره دشوار بودن تولید چنین پروژهای اظهار کرد: «وقتی پیشنهاد ساخت این پروژه مطرح شد، از آن استقبال کردم هرچند که میدانستم این کار دشواریهایی دارد. در سینمای ما فیلمهایی با بودجه متصل به نفت تولید شدهاند که اغلب به نتیجه مورد نطر هم نرسیدهاند. مسائلی از این دست است که موجب شده اغلب جوانان بین قرائتی که از تاریخ میشود و خودشان فاصله احساس کنند. در خیلی از کشورها سینما مسئولیت ایجاد این اتصال را برعهده میگیرد. در جریان به قدرت رسیدن اوباما و باروپذیر بودن حضور یک رئیس جمهور سیاهپوست در آمریکا سینمای این کشور توانست نقشی مهم ایفا کند.»
او درباره نقش سینمای آمریکا در مطرح کردن موضوعات مهم این کشور گفت: «جامعه آمریکا در این سالها با دو موضوع که غرور مردمان آن کشور را تحت تاثیر قرار داد مواجه شد؛ یکی ماجرای تسخیر سفارت بود و دیگری موضوع 11 سپتامبر. آنان با حمله به عراق و افغانستان سعی کردند غرور از دست رفته را به مردمانشان بازگردانند، اما در زمینه تسخیر سفارت آن عقده در مردم آمریکا باقی مانده است. ساخت «آرگو» برای آنان توجیه این ناخودآگاه آسیب دیده بود.»
او با اشاره به اینکه ایران صنعت سینمای قوی ندارد، گفت: «سینمای قبل از انقلاب نمیتوانست خود را با آلام مردم هماهنگ کند تا جایی که سینمای موج نو به وجود آمد و سینماگران خوشفکری از این عرصه برای بیان مسائل اجتماعی بهره بردند. بعد از انقلاب دهه 60 را به دلیل شرایطی که وجود داشت نمیتوان به لحاظ سینمای سیاسی مورد ارزیابی قرار داد و بعد از آن غیر از دوره اصلاحات که برخی متلکهای سیاسی را در فیلمها شاهد بودیم موضوعات سیاسی به طور جدی به سینما راه نیافت. در دوره احمدینژاد پرنده بدون کنترل دولت پر نمیزد و به همین دلیل بود که سینما در مورد اتفاقی که 24 خرداد رخ داد نه توان پیشبینی داشت نه مداخله.»
اصغرزاده ادامه داد: «اگر ماجرای تسخیر سفارت به خوبی تصویر شود اعتماد به نفس نسل جوان را بالا میبرد. با آنکه به نظر میرسد حکومت چندان تمایلی به این موضوع نداشته باشد که مسائل سیاسی در فیلمها مطرح شود و موضوع سیاسی را به گونهای توام با تقدس میبیند، اما باید سینماگران از این عرصه تقدسزدایی کنند و بتوانند با ورود منطقی به حوزه رابطه بین نسل جوان و مسائل تاریخی را به وجود آورند.»
او اظهار کرد: «در همه این سالها من و دیگر دوستان خط امام مایل بودیم که سینما نسبت به ماجرای تسخیر سفارت حساسیت نشان دهد، اما در هر دوره موانعی وجود داشته است. اگر سینمای سیاسی زنده باشد هم میتواند از آرمان انقلاب دفاع کند هم میتواند نسل جوان را با گذشته آشتی دهد. برای سینمای ارزش زیادی قائل هستم و فکر میکنم اگر سیاستمداران اقدام کنند میتوانند نقش هدایتگر احزاب را هم داشته باشند.»
ساداتیان در ادامه درباره پرداخت به این موضوع گفت: «الان دور جدید روابط ایران و آمریکا به وجود آمده است و باید در قالب یک فیلم سینمایی عقبه این ارتباط را نشان دهیم. وقتی در دور جدید روابط این فیلم ساخته شود آنگاه با همه مردم دنیا مرور می کنیم که باید روابط ایران و آمریکا به چه ترتیب باشد که احترام متقابل وجود داشته باشد. تلاش ما بر این است که کاملا مستقل عمل کنیم و مطالبات مردم را در کنار مطالبات دولت در کنار هم به نمایش بگذاریم.»
اصغرزاده در پاسخ به این پرسش خبرآنلاین که آیا حاضر است به عنوان مشاور این پروژه نقدهایی هم به عملکرد آنان در جریان تسخیر سفارت وارد شود، گفت: «اگر جامعه تلقی یک خوانش کلیشهای از تاریخ در این فیلم داشته باشد قطعا واکنش مثبت نشان نمیدهد و سرمایه و موضوع میسوزد و فیلم مانند این فیلمهای فاخر که به نظر من فیلمنفتی است نتیجهای نخواهد داشت. باید قرائتی منصفانه و منطقی از این موضوع داشت. قطعا در جریان تسخیر سفارت اتفاقهایی افتاد که میتوان انتقادی هم به آن وارد دانست و ما خط امامیها معصوم نبودیم، اما با تمام وجود از ارزشها و انقلاب دفاع میکردیم. بحث ما در این فیلم نه تایید مطلق و نه تکذیب مطلق آن ماجراست.»
ساداتیان نیز در تکمیل این بخش از سخنان اصغرزاده گفت: «این ماجرا جوهرهای دارد که در فیلم به آن وفادار خواهیم بود. گروگانها کتاب خاطرات خود را از این ماجرا منتشر کردهاند که جالب است روایت آنان با روایت بچههای ما چندان متفاوت نیست و همه اینها در کنار هم مبنای تحقیقات و نگارش متن خواهد بود.»
اصغرزاده در ادامه خطاب به سینماگران گفت: «تقاضای من از سینماگران این است که اجازه ندهند این فضای چند قطبی فعلی به فضایی تک قطبی تبدیل شود و شرایط به قبل بازگردد. باید جشنواره عمار باشد و در کنارش سایر جشنوارهها هم وجود داشته باشد.»
ساداتیان در ادامه تاکید کرد که جمعی از نویسندگان روی متن کار میکنند و احتمالا چند کارگردان مسئولیت کارگردانی را برعهده خواهند داشت. او همچنین در پاسخ به این پرسش خبرآنلاین که نگران به مشکل بر خوردن این پروژه از سوی مسئولان دولتی نیست، اظهار کرد: «باید این شرایط را تجربه کنیم و نباید خودسانسوری کرده و با اتکا به احتمالات درجا بزنیم. ما نمیخواهیم سخنگوی یک جریان باشیم، ما سخنگوی مطالبات مردم و انقلاب هستیم. ما با یک پروژه جدی مواجه هستیم که اگر مشکلی برای آن به وجود آید قطعا بالاترین مقام اجرایی کشور در جریان ساخت آن قرار خواهد گرفت و به این ترتیب مسائل حل و فصل خواهد شد.»
او در پایان اعلام کرد 100 بازیگر جدید به واسطه این فیلم وارد سینما خواهند شد و همچنین 66 بازیگر که نقش گروگانها را بازی میکنند همگی خارجیاند.
ساداتیان یادآور شد پیشتولید فیلم تا ابتدای تابستان سال آینده به پایان میرسد و یک سال برای ساخت آن زمان صرف میشود.
57243
نظر شما