ابراز رضایت دبیران گروه‌ها از روند برگزاری جشنواره مطبوعات

نخستین جلسه مجمع دبیران گروه‌های بیستمین جشنواره مطبوعات با حضور دبیر جشنواره و دبیران گروه‌‌ها و کمیته‌های تخصصی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در ابتدای این جلسه که روز جمعه ۴ دی‌ماه برگزار شد، طراح نرم‌افزار و سایت جشنواره درباره چگونگی کار با نرم‌افزار اطلاعات لازم را به دبیران داد و دبیران نیز پرسش‌هایی خود را در این زمینه مطرح کردند.

یکی از مسائلی که خرسندی مجموعه دبیران را در پی داشت، مسئله چگونگی ارسال آثار از شیوه پستی به شیوه اینترنتی بود. آن‌ها همچنین از عدم پیچیدگی نرم‌افراز و تسهیل شیوه ارسال آثار داوری ابراز رضایت کردند.

سپس نوبت به هر یک از دبیران گروه‌های مختلف جشنواره رسید که مسائل خاص خود را مطرح کنند. در این نشست دبیران کمیته و گروه‌ها در مورد مسائل خاص گروه خود پرسش‌هایی داشتند که سیدفرید قاسمی دبیر جشنواره به آنها پاسخ گفت.

دبیر کمیته پیشکسوتان مطبوعات، دبیر کمیته شهدای مطبوعات و دبیران گروه‌های گوناگون از جمله کسانی بودند در این نشست به تبادل نظر پرداختند.

در این نشست، در خصوص مرز بین گزارش خبری و خبر پرسش شد و این که آیا گزارش خبری نیز جزو موارد داوری گروه خبر قرار می‌گیرد یا خیر.

سیدفرید قاسمی در این خصوص پاسخ داد که در حوزه خبر باید خبر به ما هو خبر تنها مورد توجه قرار بگیرد و گزارش خبری ذیل گروه گزارش دیده می‌شود.

دبیر گروه ادبی‌نویسی نیز با بیان این مطلب که انتخاب بین شعر، داستان و قطعه ادبی کار دشواری است گفت: «با توجه به اینکه تنها سه اثر را می‌توان به داوران نهایی داد، انتخاب برای ما واقعا کار مشکلی است. چون مثلا تطبیق یک شعر با یک داستان و انتخاب اثر بهتر بین این دو مشکلات عمده‌ای به همراه دارد.»

در پاسخ به این نکته، مجمع عمومی دبیران بیستمین جشنواره مطبوعات به اتفاق به این نتیجه رسیدند که در این گونه موارد باید تصور کرد سردبیر نشریه‌ای هستیم که از فضای محدودی برای چاپ اثر برخوردار است. به همین خاطر باید در آن فضای محدود برترین مطلب را که شامل همه ویژگی‌های حرفه‌ای است، انتخاب کرد.»

جدی کار کردن، عمیق‌ترین دیدن و بررسی همه جانبه از دیگر مواردی بود که داوران حاضر در این نشست بر آن تاکید کردند.

نکته دیگری که مجمع عمومی دبیران بر آن پافشاری داشتند روند دریافت آثار از شرکت‌کنندگان و اثرفرستی برای داوران بود. چرا که همگی اذعان داشتند شیوه‌های انتخاب شده حق را به حقدار می‌رساند.

به عنوان در این جمع پیشنهاد این بود که یک اثر تنها با یک رای رد نشود چون بنا، بر این بود که یک اثر را دو نفر ببینند و به آن رای دهند. سپس، اگر آن دو نفر رای منفی به آن دهند اثر از گردونه رقابت حذف شود. اما در این نشست داوران به این جمع‌بندی رسیدند که یک اثر را افزون بر آن دو نفر، دبیر گروه هم ببیند. یعنی در مجموع غربال‌گری آثار به وسیله سه نفر انجام شود که حقی از کسی ضایع نشود.

در این جلسه همچنین هر کدام از دبیران مختصات کار خود را برشمردند. همچنین دشواری‌های بیشتر دو گروه گزارش و مصاحبه برشمرده شد و دبیران دو گروه یاد شده شیوه‌های روان‌سازی امر داوری را در گروه‌های خود مورد بررسی قرار داده و پیشنهادهایی ارائه دادند که با برنامه‌ریزی کلی ستاد جشنواره مغایرت نداشت و بنا شد انجام گیرد.

دبیر گروه خبر، علیرضا کتابدار همچنین از برگزاری جلسه با اعضای گروه خود خبر داد و اعلام کردکه در گروه او قرار شده هر ۵ نفر عضو گروه همه خبرها را ببینند و درباره آن داوری مقدماتی و غربال‌گری را انجام دهند.

او پیشنهاد داد با توجه به فرصت کمی که در اختیار گروه‌ها برای داوری قرار گرفته با صلاحدید دبیران همه اعضای گروه نظرشان را درباره هر اثر اعلام کنند.

نکته دیگری که مورد استقبال مجمع هیات دبیران قرار گرفت انتخاب داوران از چند نسل مطبوعاتی است. این بحث پس از آن شکل گرفت که مجید رضاییان، دبیر گروه تیتر، درباره جوانگرایی در بعضی از گروه‌ها از دبیر جشنواره پرسید.

سیدفرید قاسمی هم پاسخ داد: «با توجه به پشتوانه یک اندیشه، ترکیب‌های گوناگون سنی از جوان تا پیشکسوت در گروه‌هاست چون یکی از اهداف جشنواره در هر دوره باید داورپروری باشد تا در دوره‌های آینده همین داوران جوان امروز بتوانند داوران جوان دیگری را رهبری کنند.»

رضا رفیع دبیر گروه طنز نیز در ادامه این صحبت‌ها گفت که اگر در انتخاب داوران جوان‌گرایی صورت نگیرد تا چند سال دیگر باید داور را هم از چین وارد کنیم.

58244

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 334806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =