تهران امروز نوشت:

پروفسور پرویز کردوانی پدر کویرشناسی ایران است. او سال‌ها قبل در مورد بحران آب هشدار داده و هنو زهم به تنهایی این هشدارها را فریاد می زند. او می گوید: ما در این مملکت متوجه نیستیم که آب هم مریض و بعد پیر و بعد از آن می میرد. بهانه گفت و گوی ما با این کارشناس ارشد محیط زیست حرف های چند روز قبل وزیر نیرو در مورد بحران آب در کشور است. او می‌گوید: ما به سمت بحران نمی رویم ما همین الان در گیر بحران آب هستیم و اگر فکری برای آن نکنیم به زودی دیگر آب نخواهیم داشت.

کردوانی در آغاز این گفت‌و‌گو می گوید: اینکه آقای وزیر گفته در حال حرکت به سمت بحران آبی هستیم باز هم جای شکرش باقی است و می توانیم امیدوار باشیم که مسئولان دولتی هم در حال پذیرش واقعیت‌ها هستند اما واقعیت این است که وضع منابع آبی از آنچه وزیر گفته خیلی بدتر است. او که سال هاست در این زمینه فعالیت می‌کند و کتاب هایی هم در این‌باره نوشته می‌افزاید: من سال ها قبل اعلام کردم که« آب هم پیر می‌شود.» ما در طول این سال ها منابع آبمان را مورد بی‌توجهی قرار دادیم. در کتابی در سال 1363 نوشتم که در حال غارت آب هستیم. واقعیت این است که منابع آب کشور از طریق حفر بی رویه چاه ها در حال غارت شدن است. او می گوید: 30 سال قبل آن زمان که غفوری فرد وزیر نیرو بود هشدار دادم که 80 درصد چاه‌های حفر شده باید بسته شود. اما متاسفانه توجهی به این موضوع نشد. در منطقه کرمان در حال حاضر 1650 حلقه چاه وجود دارد. وقتی این چاه‌ها حفر می‌شد مدام باغات را گسترش می دادند. اما حالا که دیگر آبی در کار نیست این باغ ها شروع کرده‌اند به خشک شدن و سالی 7 هزار هکتار باغ در این مناطق خشک می شود. یعنی با این کار ما هم منابع آب مان را هدر دادیم و هم از طرف دیگر معضلی دیگر را پیش‌رو داریم.

 

چرخه آب عوض شده

کردوانی می‌گوید: با کارهای اشتباه و مقطعی و تصمیمات غیرکارشناسی کاری کرده‌ایم که چرخه آب برعکس شود. در کتاب‌های دبستان و دبیرستان در مورد بارندگی و تشکیل ذخایر آب زیر زمینی و سطحی و.. به بچه ها آموزش‌هایی داده می شود و کم و بیش نسل امروز با این مباحث آشنا هستند. این چرخه طبیعی به‌خاطر ندانم کاری های انجام شده در کشور برهم‌خورده و در واقع منبع تجدید پذیر دیگر درست نمی‌شود. او ادامه می‌دهد: در حال حاضر عمق چاه های حفر شده در کشور به 350 و در برخی مناطق به 550 متر رسیده است. خوب با این حساب چه انتظاری از دخایر و سفره‌های زیر زمینی داریم؟ از قول من بنویسید که در 5 تا 50 سال آینده اگر این روند ادامه داشته باشد دیگر آبی در کشور وجود نخواهد داشت. او درخصوص توضیح منظورش از 5 تا 50 سال آینده می گوید: یعنی از 5سال آینده از مناطق کم آب قطع شدن و از بین رفتن کامل منابع آبی شروع و تا 50 سال آینده پر آب ترین مناطق کشور هم دیگر آب طبیعی نخواهند داشت.

او می افزاید: در این سال ها ما مدام در حال سد سازی بودیم و در این زمینه در رده های اول و دوم جهان قرار گرفتیم اما از این سدها چه استفاده‌ای کردیم؟ در حالی که این سدها مدام در حال پر شدن از گل و لای هستند و در آینده ای نزدیک آنها را هم دیگر در اختیار نخواهیم داشت. پر شدن سدها یک پدیده مهم است که مورد توجه قرار نگرفته است و به عنوان مثال همین سد لتیان و کرج تا 30 سال دیگر کلا پر می شوند.

کردوانی می گوید: در این سال ها مدام بر عمق چاه ها افزوده و حفر چاه ها در مناطق مختلف افزایش داشته است . در گذشته کندن و رسیدن به آب از طریق قنات سال ها وقت می برد اما الان با تکنولوژی ‌های جدید در 15 روز می شود به آب چاه دست یافت. بر همین اساس در حالی در سال 55 حدود 50هزار حلقه چاه در کشور وجود داشت که ظرف 5 سال و در سال 60 این تعداد دوبرابر شد. همان زمان باید 75 درصد چاه ها را می بستند.

 

4646

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 335627

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    45 0
    آفرین آقای پروفسور این را بگویم که هنوزم کسی صدای به اصطلاح فریاد شمارا نمی فهمد روزی که بشنوند دیگر نخواهند توانست چاره ای بیندیشند چرا که کار از کار گذشته است شمسی کارشناس ارشد زراعت
  • کارشناس گشت وبازرسی A1 ۰۴:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    32 0
    خبر نداری پس.......اوضاع بدتراز حرف هاس.....من کارشناس گشت وبازرسی استان اصفهانم ...که زیرمجموعه طرح تعادل بخشی منابع اب زیرزمینی میباشد......پس از 7سال تلاش زیاد برای جلوگیری از حفر چاه...وکنترل چاه های اب و .......وصرف میلیاردها تومان بیت المال وتوقیف صدها دستگاه غیرمجاز حفرچاه......حالا چی............بودجه نداریم ..خوش اومدید....اخراج.....همه چیز تموم.. قابل توجه سیاسیون عزیز و مسئولان ....بی توجهی به اب تو ابران باعث یک بحران سیاسی اجتماعی خواهد شد که جرقه های ان از شرق اصفهان با اعتراضات مردمی شروع شد....و قابل کنترل نخواهد بود چون همه چیز مردم به اب بستگی دارد...و با پول و وام و امتیاز مقطعی به مردم حل نمیشود...به بی ابی چیزی نمونده
  • حسین یعقوبی IR ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    23 0
    اعتقاد به رحمت خداوند که او روزی وآب را می رساند گناه کبیره است من در شهرستان کوچک مه ولات با جمعیت 50000نفر زندگی میکنم در این شهرستان ما فقط 400حلقه چاه عمیق داریم عمق چاهها بین170تا 290 متر میباشد با تمام وجود حس میکنم که با این همه مصرف اب کل شهرستان را لم یزرع وبی اب و علف میکنیم خدایا به داد نسل ما برس!!
  • بی نام A1 ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    20 0
    بنده تردید ندارم که در آینده ای نزدیک طبیعت انتقام بسیار سخت و مرگباری از ما ایرانیان خواهد گرفت! امکان ندارد این همه ستم به محیط زیست ومنابع ،بویژه آب ، بی پاسخ بماند! این قانون بدون تغییر طبیعت است.پس ای کسانی که این همه ظلم به محیط زیست میکنید،منتظر بمانید تا آن روز!
  • امین IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    14 0
    ما میدانیم که مشکل آب در ایران جدیست و دقیقا میدانیم اشکال کار سو مدیریت و سپردن مسئولیت به آدم های کارنشناس با دیدگاه های صرفاً سیاسی است. اما نکته ای که در فرمایشات کارشناسان محترم عمدتاً مغفول می ماند این است که بیش از 90درصد هدر رفت آب کشور در بخش کشاورزی است اما موقع صرفه جویی همه فریاد میزنند برای مسواک زدن می توان از لیوان آب استفاده کرد!!!!!!!!!!!
  • مهدی IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
    3 12
    در دهه های آینده با استفاده از تکنولوزی روز و منابع مالی به راحتی میتوان با شیرین سازی آب دریای خزر و خلیج فارس و انتقال آن به عمق سرزمین اصلی تا حد خیلی زیادی از مشکل کم آبی را در کل کشور مرتفع نمود درست مثل راهسازی و خطوط نفت و گاز و راه آهن که الان در کل کشور وجود دارد و هر روز هم در حال توسعه است.... نباید زیاد سیاه نمایی کرد .... مگه کشورهای عربی که سالیان سال است که آب کافی ندارند چیکار میکنن ؟ یعنی ما از اونها کمتریم ؟
  • آینده A1 ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
    7 1
    تنها راه نجات درست مصرف کردن آب در بخش کشاورزی می باشد اول استفاده از ابیاری قطره ای و بارانی می باشد دوم جلوگیری از کشت محصولاتی که آب زیاد مصرف می کنند و همچنین واردات این نوع محصولات به داخل کشور تا کشاورزان دیگر تمایل به کشت این نوع محصولات نداشته باشن و سوم پر کردن چاههای کشاورزی