۰ نفر
۱۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۵:۴۷
مبنای پیش بینی حرفه ای های بورس

حرفه ای های بورس اوراق بهادار تهران، این روزها آینده شرکت های فعال در بازار سهام را بر پایه کدام اطلاعات پیش بینی می کنند؟

سرعت تحولات در بازار سرمایه چنان افزایش یافته که اگر سهامدار شرکتی بخواهد برای کسب اطلاع از وضعیت شرکتی که سهام آن را در اختیار دارد یا قصد خرید آن را دارد، اقدام کند، حداقل باید 4 ماه انتظار بکشد تا گزارش های مالی سه ماهه شرکت منتشر شود.

بر اساس این اطلاعات نیز تنها می تواند بر مبنای الگوی ادامه روند موجود یا افزودن گمانه هایی در این روند، آینده شرکت را با درصد خطای قابل اعتنایی پیش بینی کند که معمولا هر بار، سهم برخی عوامل غیر واقعی تشخیص داده شده و پیش بینی صورت گرفته با واقعیت، فاصله بسیار دارد.

این روزها حرفه ای های بازار برای گریز از این تله بازار، به بررسی روند عرضه ها، روند تولید و جحم و ارزش معاملات شرکت هایی که توامان در بورس سهام و کالا فعال هستند، اقدام کرده اند.

چرا که این بررسی با وضوح بیشتری آینده مالی شرکت ها را نمایان می سازد.

به عنوان نمونه اگر روند حجم عرضه ها و فروش های یک شرکت فولادی طی یک ماه بررسی شود و نیز میزان استقبال متقاضیان محصولات فولادی در این مدت ارزیابی شود، با افزودن عواملی همچون سیر قیمتی محصول در بازار و دیگر عوامل تاثیرگذار بر روند تولید شرکت، می توان تصویر به نسبه واقعی از گزارش های مالی آتی شرکت به دست آورد.

با افزودن روندهای حاکم بر محصولات بورس های کالایی جهانی این پیش بینی، واقعیت بیشتری به خود می گیرد.

لذا با لحاظ این آمار که 64 درصد حجم معاملات بازار سرمایه طی سال گذشته در بورس کالا رقم خورده و تنها 24درصد آن در بورس سهام به ثبت رسیده، دیگر باید پذیرفت که رخدادهای بورس کالا باید مقدم بر تحولات بازار سهام مورد ارزیابی قرار گیرد، کاری که این روزها موجب شده تا حرفه ای های بازار سهام با تکیه بر آن گوی سبقت را از غیرحرفه ای های بازار بربایند.

3931

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 336636

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام EU ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
    10 0
    به خوب نکته ایی اشاره کردید یه مشکل بعضی شرکتها عدم ارائه اطلاعات شفاف است مثلا شرکتهای دارویی اطلاعات تولید وفروش را اغلب شفاف ارائه نمی کنند.