اینکه قیمت مسکن در آینده ای نزدیک ارزان خواهد شد یا خیر درست در انتهای تمام تحلیل هایی قرار می گیرد که در رابطه با « قیمت مسکن » مطرح می شود.

به عبارتی ساده تر تمام تحلیل ها در رابطه با وضعیت مسکن - تولید، عرضه، تقاضا - مطرح می شود و ساعت ها در رابطه با آن تولید محتوا می شود برای اینکه نتیجه گیری شود بالاخره قیمت مسکن پایین خواهد آمد یا پله های صعود را یکی پس از دیگری طی می کند. البته حالت سومی هم می توان برای آن در نظر گرفت و آنهم قرار گرفتن بازار مسکن در وضعیت « راکد » است. کلمه ای که در یکی دوسال اخیر در اقتصاد ایران به شکلی برجسته جا خوش کرده و گویی با روی کار آمدن دولت یازدهم آرام آرام رخت خود را برای رفتن بسته است.

بر این اساس وضعیت قرار گرفتن بازار مسکن در شرایط « راکد » دیگر چندان در رابطه با بازار مسکن نیز صادق نیست به طوریکه بسیاری از تحلیل گران بازار مسکن اعتقاد دارند شرایط به نسبت ماه های ابتدایی سال به طور کامل تفاوت پیدا کرده و تعداد مراجعه برای خرید مسکن یا اجاره آن افزایش پیدا کرده است. بنابراین وضعیت بازار مسکن بر سر یک دو گانه افزایشی و کاهشی قرار گرفته است. دیگر همانند ماه های ابتدایی سال بسیاری از مالکان « تعلیق » را در فروش واحد مسکونی خود دخیل نمی کنند و با متعادل شدن بازار تمایل شدید به فروش دارند. درست بر خلاف ماه های ابتدایی سال و به خصوص پیش از انتخابات که بسیاری از مالکان تمایلی به فروش نداشتند و قصد شان صبر پیشه کردن بود. اما با کنار گذاشته شدن وضعیت سوم- وضعیت رکودی-  سوالی که یان روزها ذهن بسیاری از شهروندان را به خود مشغول کرده اینگونه است که قیمت مسکن افزایش پیدا خواهد کرد یا روند صعودی دارد؟ در پاسخ به این سوال می توان چند آمار را در فرصتی کوتاه مرور کرد.

بر اساس مطالعاتی که صورت گرفته سالانه حدود 750 هزار نفر به طور متوسط ثبت خانوار انجام شده است. از سوی دیگر سالانه نزدیک به 200 هزار واحد مسکونی نیز تخریب می شود. در میان البته ضریب استهلاک هم باید در نظر گرفت. این ارقام را که بررسی کنیم می توان نتیجه گرفت که حدود یک میلیون و صد هزار مسکن نیاز کشور است که باید تولید شود. این میزان مسکن در سال های گذشته تولید نشد و بر این اساس یک سوم نیاز واقعی مان بدون تامین باقی ماند. این اتفاق نشان می دهد که متقاضی بالایی در حال حاضر وارد میدان خرید مسکن شده است. در چنین شرایطی طبیعی است هنگامیکه متقاضی زیاد می شود ما به ازای آن قیمت مسکن بالا می رود. اما شرط دیگری هم وجود دارد و آنهم نقدینگی و توان خرید است. با وضعیت کنونی اقتصاد ایران که نقدینگی به حدود 500 هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است و تعلق وام مسکن که تدبیر وزارت راه و شهرسازی بوده می توان امیدوار بود قیمت مسکن در جهت معکوس گام بر دارد و روند آن نزولی باشد.

از سوی دیگر نقدینگی منفی که بیشتر به شکل سکه و ارز در خانه ها نگهداری می شد ظرف یکی دو ماه گذشته چندان حفاظت از آنها توجیهی به دنبال نداشته و این میزان نقدینگی منفی نیز تا حد زیادی پدیدار شده است. کنار هم چیده شدن این اتفاق ها و پیگیری مدام عباس آخوندی، وزیر راه و شهر سازی برای تعلق وام مسکن تا حد زیادی تحلیل گران را به آینده قیمت مسکن خوشبین کرده که کاهش پیدا خواهد کرد. البته کاهش قیمت مسکن به صورت فضایی و غیر قابل تصور صورت نخواهد گرفت و بیشتر رسیدن به یک حالت متعادلی است که با وضعیت اقتصاد در حال ترمیم ایران همخوانی داشته باشد. نباید انتظار داشت به یکباره قیمت مسکن به شکلی چشمگیر کاهش پیدا خواهد کرد بلکه یک وضعیت متعادل با شیب کاهنده برای قیمت مسکن پیش بینی می شود. 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 337547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    5 0
    در بهترین نقطه شهر با امکانات عالی ساخت متری یک و نیم میلیون تومان است۰۰۰ قیمتش متری پانزده میلیون تومان۰۰۰۰ کجا به هم ربط پیدا میکنند الله اعلم۰۰۰۰ قیمت خانه در تهران از اروپا گرانتر است تازه به طور متوسط نه جزیی
    • بی نام US ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
      2 3
      میگم انقدر خونه گرون بشه که دیگه هیچکس جرات مهاجرت به تهران رو پیدا نکنه، بلکه یک عده هم بروند از تهران. چه خبره؟ 25 میلیون نفر فقط تو استان تهران و شهر کرج زندگی میکنند. شهردار هم انقدر تراکم نفروشه لطفن. اگه تمام خانه های دو طبقه، 5 طبقه و 10 طبقه بشوند جمعیت استان تهران به 40 میلیون نفر میرسه. یعنی نصف جمعیت کشور فقط در یک استان. عجب محشری بشه. بزرگراه 3 طبقه باید ساخت اونوقت.