تجربه فیلم دیدن در دانشگاه امیرکبیر / عوامل «همه چیز برای فروش» در بین دانشجویان

سعید قطبی زاده منتقد سینما معتقد است فیلمبرداری این فیلم یکی از نقاط قوت فیلم است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،روز یکشنبه ۱۱ اسفند نشست نقد و بررسی  فیلم سینمایی «همه چیز برای فروش»به کارگردانی امیرثقفی با حضور علی اکبر ثقفی تهیه کننده، محسن دارسنج طراح چهره‌پردازی و سعید قطبی‌زاده منتقد در سالن آمفی تئا‌تر دانشگده پلی تکنیک دانشگاه امیر کبیر برگزار شد.

علی اکبر ثقفی در ابتدای این جلسه با اشاره به اینکه این جلسه نخستین اکران دانشگاهی فیلم «همه چیز برای فروش» است گفت: «به نظرمن بهترین تماشاچیان فیلم دانشجو‌ها و نسل جوان هستند.»

محسن دارسنج طراح چهره‌پردازی فیلم هم در صحبت‌های ابتدایی خود در پاسخ به این پرسش که کار کردن با امیر ثقفی چطور بود؟ گفت: «این فیلم دومین تجربه همکاری من با امیر ثقفی است. وقتی با این گروه کار می‌کنی انگار پیش خانواده‌ات هستی و از دل و جان برای کاروقت می‌گذاری. آقای علی اکبر ثقفی مثل یک پدر و بزرگ‌تر همیشه همراه گروه است و با پشتوانه قوی تری به کار ادامه می‌دهی.»

دارسنج که برای طراحی گریم این فیلم سینمایی دیپلم افتخار جشنواره سی و دوم فیلم فجر را کسب کرد، ادامه داد: «من و امیر ثقفی در مورد گریم تک تک کاراکتر‌ها با هم صحبت می‌کردیم وامیر فهم درست و دقیقی از گریم دارد و این کار را برای من راحت‌تر می‌کرد.»

سعید قطبی‌زاده منتقد برنامه نیز درباره دومین تجربه سینمایی امیر ثقفی گفت: «پشت این فیلم یک ذوق و شور سینمایی است و تصور می‌کنم این فیلم جنم سینما دارد. شخصیت‌پردازی و نوع انتخاب کاراکتر‌ها یک جور پیوند با سینما است. شخصیت‌های فیلم با منطق سینمای رئالیستی سازگاری ندارند و امیر ثقفی سینما را از سینما یاد گرفته است و سینما را از اجتماع، جنگ یا تئا‌تر یاد نگرفته و او فرزند خلف سینما است و فکر می‌کنم در سالهای اینده فیلم‌های کم نقصی از این کارگردان خواهیم دید و بین فیلم سازان نسل جوان می‌توان به آینده ایمر ثقفی امیدوار بود.»

او ادامه داد: «فیلمنامه طراحی درستی دارد و فیلم در مسیر خودش پیش می‌رود اما به نظر من انتخاب صابرابر برای بازی در این فیلم انتخاب اشتباهی بود بیان و نوع فیزیک او شبیه آدم‌های حاشیه شهر نیست. از طرفی یکی از نقاط قوت فیلم بی‌زمان و مکان بودن فیلم است که یکی از ویژگی‌های آن محسوب می‌شود.»

قطبی‌زاده در باره نوع فیلمبرداری این فیلم سینمایی نیز گفت: «نوع انتخاب صحنه‌ها، استفاده از لنز و حرکت دوربین انطباق زیادی با فضای فیلم دارد و روحیه شخصیت‌ها با وجود صحنه‌های خشن ریتم آرامی دارد و با حرکات دوربین منطبق است و همه این‌ها با هم به یک پیوند می‌رسد.»

او ادامه داد: «در این فیلم تصاویر کلوزآپ یا کرین خیلی اتفاق مهمی نیست و اگر به چشم می‌آید به این دلیل است که فیلمسازان ما به استاندارهای جهانی فیلمسازی توجه نمی‌کنند و متاسفانه در سالهای اخیر اکثر فیلم‌های ما فضای محدود آپارتمانی دارند و فیلمبرداردر یک فضای بسته قصه را مصور می‌کند. کار آقای علی محمد قاسمی در فیلم «همه چیز برای فروش» یکی از ویژگی‌های ممتاز فیلم است.»

علی اکبر ثقفی در ادامه این بحث در مورد نوع کارگردانی امیر ثففی گفت: «امیر سینما را از سینما آموخته و مطالعات زیادی در این زمینه دارد. به نظرمن هنرمند مثل یک معدن است که اگر کشف نشود تخریب می‌شود. من استعداد امیر را در فیلمسازی دیدم و چون از کودکی در فضای فیلمسازی بزرگ شد و فیلم بازی کرد و علاقه او را به این عرصه دیدم کمکش کردم تا به هدفش برسد.»

قطبی‌زاده در پاسخ به این پرسش که بسیاری معتقدند که برخی از سکانس‌های «همه چیز برای فروش» تشابه زیادی با فیلم‌های خارجی و فیلم‌های کارگردان‌های صاحب نام دنیا دارد، گفت: «به‌‌ همان اندازه که فیلم مزخرف وجود دارد، حرف مزخرف هم وجود دارد. دو فیلم سینمایی «ملبورن» و «ارسال یک آگهی تسلیت به روزنامه» با یک تفاوت‌هایی کپی یک فیلم اسپانیایی بودند که هنوز لو نرفته اما متاسفانه ما تا می‌بینیم یک کارگردان با استعداد بروز می‌کند می‌خواهیم جلوی پایش سنگ بیندازیم.»

او ادامه داد: «این فیلم مقلد نیست بلکه ادای دین کرده است مثلا صحنه کتک خوردن صابر ابر در دستشویی ما را به یاد فیلم «کندو» می‌اندازد که بهروز وثوقی در چنین لوکیشنی کتک می‌خورد و به نظر من امیر ثقفی به این فیلم ادای دین کرده است.»

این منتقد سینما در ادامه گفت: «در سینمای محافظه کار و ترسوی ایران فیلمی مثل «همه چیز برای فروش» وجود دارد که شبیه هیچ کدام از فیلم‌های ۱۰ سال اخیر ایرانی نیست.»

او در این نشست در پاسخ به این نقد که فیلم بسیار تلخ است و نشانه‌ای از امید ندارد گفت: «بسیاری تصور می‌کنند سینما جایی است که باید دلقک بازی کرد کسانی که «اخراجی‌ها» می‌سازند هم مدعی امیدند. واقعیت این است که امید از دل نا‌امیدی‌زاده می‌شود. کافی است که یک لحظه خودت را جای شخصیت اصلی فیلم بگذاری تا متوجه عمق احساس شخصیت شوی و به نظر من این فیلم پایان بسیار امیدوار کننده‌ای دارد.»

علی اکبر ثقفی نیز در همین رابطه گفت: «مردم ما زیاد خندیدند الان جای کمی تفکر است. فیلم کمدی ساختن سخت است البته کمدی به معنای واقعی و جامعه به این دسته فیلم‌ها عهم نیاز دارد اما از طرفی سینمای ما به ساخت فیلم‌هایی از جنس «همه چیز برای فروش» هم نیاز دارد.»

ثقفی در پایان این نشست گفت: «ای کاش که در چنین نشست‌هایی به جز توجه به بازیگری یا فیلمنامه و یاحتی کارگردانی به وجوه دیگر فیلم مثل موسیقی، طراحی صحنه، گریم، نور‌پردازی و... هم توجه شود و پرسش‌هایی از این جنس هم مطرح شود.»

57247

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 341805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =