ایسنا نوشت:

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که خود از منادیان جریان اعتدال است و پس از ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲، شعار خود را «اعتدال» عنوان کرد، با اشاره به برخی آیات قرانی می‌گوید: در گفتگو ها اعتدال و منطق ملاک است و دعوا و نزاع نیست. بهترین امت کسان یا افرادی هستند که در بحث‌ها شرکت می‌کنند و حرف حق را می‌پذیرند. پس باید با مردمان دیگر در نقاط مشترک همراهی کنیم که با خودی‌ها، مسلمانان و هم وطنان، جای خود دارد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در تفسیر سیاسی از شعار اعتدال در مصاحبه با پایگاه خبری «انتخاب»، می‌گوید: فضایی با منطق است که تند رویی و افراط و تفریط در آن نباشد. اگر انسان بخواهد راه برود، از وسط جاده راه می‌رود. راه رفتن از حاشیه جاده افراط است و رفتن از کنار هم باعث سقوط می‌شود.

هاشمی در پاسخ به سئوالی ضمن تایید «تناسب اقدامات انقلابی یا تندروانه با اعتدال»، می‌گوید: بالاخره جایی باید تندروی انقلابی شود که آنجا اعتدال معنای خاص خودش را پیدا می‌کند و حدود و احکامی دارد.

متن مصاحبه «انتخاب» با آیت‌الله هاشمی در مورد «اعتدال» در پی می‌آید:

○ انتخاب: حضرتعالی یکی از منادیان جریان اعتدال در کشورهستید. متاسفانه هیچ وقت تعریف دقیقی از سوی دولت و حتی حضرت عالی از «اعتدال» ارائه نشده است. البته سایت شما چند وقت پیش مطالبی را منتشر کرده بود که فکر می‌کنم قدیمی‌تر بود. با توجه به شرایط فعلی تعریف شما از اعتدال چیست؟

● آیت‌الله هاشمی: خودم کاری روی اعتدال کردم که در فرهنگ قرآن جمع شده است. درباره آیات قرآن می‌باشد که راجع به اعتدال است. به چند نمونه اشاره می‌کنم:

در سوره بقرة آیه ۱۴۳ آمده است: «وَکَذَلِکَ جَعَلْنَاکُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِّتَکُونُواْ شُهَدَاء عَلَی النَّاسِ......؛ و بدین گونه شما را امتی میانه قرار دادیم تا بر مردم گواه و سرمشق باشید....»

در سوره فاطر آیه ۳۲ آمده است: «ثُمَّ أَوْرَثْنَا الْکِتَابَ الَّذِینَ اصْطَفَیْنَا مِنْ عِبَادِنَا فَمِنْهُمْ ظَالِمٌ لِّنَفْسِهِ وَمِنْهُم مُّقْتَصِدٌ وَمِنْهُمْ سَابِقٌ بِالْخَیْرَاتِ بِإِذْنِ اللَّهِ ذَلِکَ هُوَ الْفَضْلُ الْکَبِیرُ؛ سپس این کتاب را به آن بندگان خود که (آنان را) برگزیده بودیم به میراث دادیم پس برخی از آنان بر خود ستمکارند و برخی از ایشان میانه‏ رو و برخی از آنان در کارهای نیک به فرمان خدا پیشگام اند و این خود توفیق بزرگ است»

در سوره الأعراف آیه ۱۹۹ برای الزام پیامبر(ص) به اعتدال و میانه‌روی آمده است: « خُذِ الْعَفْوَ وَأْمُرْ بِالْعُرْفِ وَأَعْرِضْ عَنِ الْجَاهِلِینَ؛ گذشت پیشه کن و به (کار) پسندیده فرمان ده و از نادانان رخ برتاب»

در سوره لقمان آیه ۱۹ برای تاکید به اعتدال در رفتارهای اجتماعی آمده است: « وَاقْصِدْ فِی مَشْیِکَ وَاغْضُضْ مِن صَوْتِکَ ؛ در مشی خود میانه‏ رو باش و صدایت را آهسته ‏ساز»

در سوره مائده آیه ۷۷ برای سئوال مقدر «آیا افراط و انحراف به کفر می رسند؟»؛ آمده است: « قُلْ یَا أَهْلَ الْکِتَابِ لاَ تَغْلُواْ فِی دِینِکُمْ غَیْرَ الْحَقِّ وَلاَ تَتَّبِعُواْ أَهْوَاء قَوْمٍ قَدْ ضَلُّواْ مِن قَبْلُ وَأَضَلُّواْ کَثِیرًا وَضَلُّواْ عَن سَوَاء السَّبِیلِ ؛ بگو ای اهل کتاب در دین خود به ناحق غلوّ‏ گویی نکنید و از پی هوس‌های گروهی که پیش از این گمراه گشتند و بسیاری (از مردم) را گمراه کردند و (خود) از راه راست منحرف شدند نروید »

البته آقای رستگاری دارد آن ها را یکی یکی به صورت CD پخش می‌کند. البته این‌ها فقط آیات قرآن است اخیراً کتابی از آقای زم با عنوان «امپراطوری اعتدال» دیدم که ایشان وسیع‌تر مطالبی را در آن جا آوردند. لذا شروع شده است. بالاخره اعتدال یک اصل مسلم اسلامی و قرآنی است که می‌گوید «ما شما را امت معتدل و میانه رو قرار دادیم و انتظار خداوند این است که شما الگو و نمونه بشریت باشید. و پیغمبر (ص) شما هم شاهد و گواه بر شما باشد. تنها از پیغمبر(ص) بیاموزید و سایر فرق از شما بیاموزند»

این آیه قرآن است. آیاتی داریم که مقداری میدانی‌تر بیان می‌کنند، قرآن رسما از همه اهل کتاب که دارای کتاب آسمانی هستند؛ دعوت می‌کند که بیایید روی نقاط مشترکم با هم کار کنید «قل یا اهل الکتاب تعالوا علی کلمه سواءٍ بیننا و بینکم» این آیه خیلی روشن است. در گفتگو ها اعتدال و منطق ملاک است و دعوا و نزاع نیست. بهترین امت کسان یا افرادی هستند که در بحث‌ها شرکت می‌کنند و حرف حق را می‌پذیرند. پس باید با مردمان دیگر در نقاط مشترک همراهی کنیم که با خودی‌ها؛ مسلمانان و هم‌وطنان جای خود دارد.

○ انتخاب: عدم تعریف اعتدال در فضای سیاسی کشور، شرایطی ایجاد شده که می‌گویند اعتدال، حد وسط است، نه چپ و نه راست و یا هم چپ و هم راست است. نظر شما چیست؟

● آیت‌الله هاشمی: تعریفش در قرآن هست. گفتم که اگر به فرهنگ قرآن و حرف‌هایی که آقای رستگاری دارد آماده می‌کند تا پخش شود، نگاه کنید، متوجه می‌شوید که اعتدال ربطی به چپ و راست ندارد.

○ انتخاب: منظور من در فضای سیاسی است.

● آیت‌الله هاشمی: فضایی با منطق است که تند رویی و افراط و تفریط در آن نباشد. اگر انسان بخواهد راه برود، از وسط جاده راه می‌رود. راه رفتن از حاشیه جاده افراط است و رفتن از کنار هم باعث سقوط می‌شود.

○ انتخاب: اگر اعتدال را برگرفته از «عدالت» بدانیم، آیا «تندروی» نمی‌تواند در برخی شرایط خاص، جزو اعتدال باشد؟ مثلاً یک اقدام انقلابی در شرایط خاص که کاملا به عدالت نزدیک است را هم می‌توانیم در مسیر «اعتدال» تفسیر کنیم؟

● آیت‌الله هاشمی: چرا نمی‌شود؟ آن هم مشکلی ندارد، بالاخره جایی باید تند روی انقلابی شود که آنجا اعتدال معنای خاص خودش را پیدا می‌کند و حدود و احکامی دارد. افراط یعنی زیاده روی و بیش از حد لازم نیرو مصرف کردن یا جایی را گرفتن و یا هر چیزی که تجاوز به حق دیگران است. تجاوز از حد. اگر چراغی را که از سقف آویزان است، تنها به این طرف یا آن طرف ببرید، آن از اعتدال خارج کردید. به محض این که آزادش می‌کنید ؛ به طرف دیگر می‌آید و مدتی نوسان می‌کند. این حرکات مال افراط و تفریط است. این حالت نوسان ادامه دارد تا دوباره استقرار پیدا کند. اگر ما معتدل باشیم، از این گونه کارها نخواهیم داشت.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 342051

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
    0 0
    برخی تندروی های انقلابی ، اعتداله یعنی چی؟ واقعا متوجه نشدم.
    • بی نام A1 ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
      0 0
      يني اگه یه کاری رو من و نسل من کردیم خوبه ولی اگر شما بکنید بده
  • م A1 ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
    1 0
    باز هم اقای هاشمی کاش بعضی ها هم یاد بگیرند این گونه باشند و منطق درست را پیش گیرند احسنت.
  • hosseinh A1 ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
    0 1
    هاشمی عزیز انقدر گیر نده به این اعتدال و تعدیل. صبح تا شب همینا رو داریم میشنویم. بسه دیگه!