عضو کمیسیون حقوقی:برای حضور مردم در اقتصاد کشور باید زیر ساخت های قانونی را اصلاح کنیم

عضو هیئت رئیسه کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی معتقد است مهمترین مانع برای تحقق شعار سال جدید عدم فضا برای حضور بخش خصوصی در اقتصاد است.

مریم هدیه لو:ابولفضل ابوترابی عضو هیئت رئیسه کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی در مورد شعار سال معتقد است که مهمترین مانع اجرای آن تفکر فرهنگی مدیران کشور در عدم اجازه ورود مردم به اقتصاد است و تا وقتی که این فرهنگ تغییر نکند مدیریت جهادی نخواهد توانست عزم مردم را برای حضور در عرصه ها جلب کند زیرا به لحاظ فرهنگی مدیران اجازه حضورمردم را نمی دهند.وی می گوید که البته قوانین هم مشکلات بسیار زیادی دارند.  

  

 براساس تجربه سال های گذشته فکر می کنید که چه موانعی برای تحقق شعار سال وجود دارد؟

برای تحقق شعار سال  نیمی از مشکلات ما ناشی ازمسائل فرهنگی است، یعنی نگرش فرهنگی مسئولان که اجازه نمی دهند بخش خصوصی و مردم حضور واقعی به معنی واقعی کلمه در بحث رونق مملکت داشته باشند، این جزیره ای فکر کردن مسئولین و اینکه همه چیز را دولتی می خواهند، مانند اقتصاد دولتی موجب ایجاد چالش های فراوانی شده است. این مسئولین به این صورت بزرگ شده اند و رشد و نمو کرده اند. لذا نیمی از مشکل ما برمی گردد به اینکه باید فرهنگ اقتصادی کشور اصلاح شود. این که اجازه دهیم مردم درهمه ابعاد زندگی شان بتوانند در اقتصادشان وارد شوند، نیمی از مشکلات ما را حل می کند؛ نیمی از مشکلات دیگرما به مسائل دیگری مانند اشکال در قانون برمی گردد.

یعنی مجلس؟قانون ها از مجلس می آیند.

 بله .ما در حال حاضرمشکل قانونی داریم و باید زیرساخت های قانونی مان را اصلاح کنیم مثل قانون چک و قانون تجارت که باید حتما اصلاح شوند، بعضی مسائل دیگر باید ابداع شود مانند سهام پروژه که بتوانیم حضور مردم را در اقتصاد پررنگ تر کنیم و بالاخره یک سری از مشکلاتمان این است که به یک عزم ملی و یک مدیریت جهادی نیاز هستیم.

روحیه این مدیریت جهادی در مسئولین ما هست؟

 متاسفانه مدیران ما از مدیریتی که زمان جنگ و هشت سال دفاع مقدس داشتیم ،فاصله گرفته اند. در حال حاضر متاسفانه شاهد مدیرانی هستیم که عافیت طلب هستند.

در مجلس هم همین طور است؟

 فرقی نمی کند در سه قوه و تمام سازمان ها ونهادها، بعضی اوقات ملاحظه می کنیم که مدیران نهادی فعالیت نمی کنند و دلسوزی ندارند که این مشکل هم باید در ساختار مدیریتی اصلاح شود تا بتوانیم این دوران سخت را پشت سر بگذاریم.

در مورد این مدیریت جهادی حرف زیاد است، شما اشاره کردید که سیستم مدیریتی و مدیران ما از آن آرمان ها و اتفاقاتی که در زمان جنگ بود فاصله گرفته اند...

همه نه بعضی از آن ها ...

همه نه ولی بیشتر آن ها...این روحیه همه گیر شده است....

نه، همه گیر نشده، متاسفانه شایع است.

اگر کسی بخواهد برخلاف این مساله عمل کند از سیستم حذف می شود ما نمی خواهیم به خودمان ومخاطبانمان دروغ بگوییم؟

این مسئله همه گیر نیست ولی بسیاری از مدیران اینطور هستند.

اگر بخواهیم شعار سال با این شکلی که گفته شده و با محتوای بسیار قابل تاملی که هر کلمه شعار امسال دارد،محقق شود فکر می کنید کدام موانع باعث می شود که این شعار با مشکلات جدی مواجه شود؟

اولین و اساسی ترین مورد این است که باید مدیریت اصلاح شود و مدیریت جهادی بیاید، مدیریت جهادی یعنی اینکه مدیر اولا به کارش ایمان داشته باشد دوما وقت گذار باشد. سوما از بیت المال برای خودش چیزی انتظار نداشته باشد. این مدیریت اگراصلاح شود خود به خود اجازه می دهد که زمینه های فرهنگی، زمینه های عزم ملی و رشد نمو تحقق یابد .یعنی مدیری اگر واقعا مدیر باشد همان مدیریت جهادی را اعمال خواهد کرد و بقیه موارد خود به خود اصلاح می شوند. مدیر وقتی اصلاح شود و مدیریت جهادی باشد می بینید که عزم ملی و حضور مردم پررنگ شود، اجازه می دهد که ضعف های قانونی خودش مشخص شود، دوما راهکار برای اصلاح ضعف های قانونی دارد، اگر قانون است اگر آئین نامه است، اصلاح کند، مدیریت اگر دلسوز و جهادی وار به میدان بیاید،بقیه را به تبع خود می تواند اصلاح کند.

اولویت کجاست؟

 به نظر من اولویت اول باید به این مسئله برگردد که اول مدیریت اصلاح شود. هیچ چاره ای هم نداریم کما اینکه در زمان جنگ در آن شرایط سخت نظامی، این مدیریت جهادی بود که آزمایش خود را پس داد و بسیار موفق عمل کرد. اگر دوباره مدیریت ها، جهادی بشوند مردم هم به میدان می آیند. منتهی باید اجازه دهیم که مردم به میدان بیایند. متاسفانه ظرفیت مدیران کشور به لحاظ فرهنگی که ، اجازه نمی دهد که مردم  درمسائل اقتصادی چندان ورود کنند.

در شاخص های سیاست های اقتصاد مقاومتی به این موضوع خیلی تاکید شده که این اقتصاد برای آحاد مردم است و همه باید فرصت حضور مساوی داشته باشند.البته این هم به سیستم های نظارتی قوی و روحیه جهادی مدیران ناظر در مجلس و بخش های نظارتی بر میگردد.

به طور کلی سیاست های مقام معظم رهبری هم حضور پررنگ مردم است، هر جا که مردم باشند پیروز می شویم، متاسفانه در سالهای گذشته اجازه ندادند که مردم ورود پیدا کنند، به نظرم این مسئله به این برمی گردد که مدیران اجازه نمی دهند که فضا برای مردم باز شود.

دلیل این امر چیست؟می خواهند همه امکانات اقتصادی کشور دولتی و در اختیار خودشان باقی بماند؟

ما کشور بسیار دولت گرایی هستیم . تفکر مسئولین ما جزیره ای است و فقط دستگاه خود را می بینند،این امر متاسفانه به این امر منجرشده است که یک مدیر فکرش این باشد که فقط باید دولتی کار شود.

/212 27

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 346828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محسن IR ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
    1 0
    ایشان صحیح میگویند. باهدایت جامعه توسط مدیران دولتی نمیتوان فضای کسب وکاربرای غیردولتیهافراهم کردچون اینهافقط فکر حفظ - بزرگ کردن ومطرح کردن وتوجیه نقش سازمان خودشان دراقتصادهستند.نمونه بارز آن هم مدیران خودروسازیهای دولتی هستند که هم سازمان خودراعریض ترمیکنند وازرانت استفاده میکنندوهم کیفیت محصولشان پایین است وهم قیمت راافزایش میدهند وهم باگستاخی وطلبکاری ازاین اوضاع ومدیریت خودشان وحضوربیمورد ومتکی به حمایت دولت سازمانهای خودشان به این صورت ناکارامد موجودباشدت دفاع میکنند.حتما بایدبه این وضع خاتمه داد.