پس از گذشت دو هفته از انتخاب علی معلم دامغانی به عنوان رئیس فرهنگستان هنر، هنوز نه از حکم ریاست، خبری است و نه از آقای رئیس! اما شایعات جدیدی نیز به گوش می رسد.

اول دی ماه امسال، پس از 11 سال براساس تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی میرحسین موسوی از ریاست فرهنگستان هنر برکنار و علی معلم دامغانی جایگزین او شد اما حالا بعد از گذشت دو هفته از انتخاب این چهره ماندگار در عرصه شعر و ادب فارسی هنوز نه از حکم انتصابش خبری هست و نه از حضور خودش در فرهنگستان هنر. البته خبرهایی به گوش می‌رسد که از مراسم معارفه و اعطای رسمی حکم ریاست فرهنگستان به علی معلم در روز پنجشنبه و در ساختمان ریاست جمهوری حکایت دارند.

این تصمیم در پی تصمیم دولت برای اصلاح و تغییر بند‌هایی از اساسنامه‌های فرهنگستان‌های چهارگانه بود. از جمله این اصلاحات تغییر فرآیند انتخاب ریاست فرهنگستان‌ها بود. به این صورت که تا پیش از این تغییرات «رئیس فرهنگستان از میان سه نفر از صاحب‌نظران برجسته کشور به پیشنهاد مجمع عمومی و حکم ریاست عالیه فرهنگستان (رئیس‌جمهور) برای 4 سال منصوب می‌شد و انتخاب مجدد وی بلامانع بود.» ولی پس از اصلاح «رئیس فرهنگستان از میان اعضای فرهنگستان، به پیشنهاد رئیس‌جمهور و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی و با حکم وی برای یک دوره چهارساله انتخاب می‌شود.»

با این حساب زمینه برای دولتی شدن فرهنگستان‌ها فراهم شد و در کمتر از یک ماه اولین ترکش‌های این تغییرات و اصلاحات بر پیکر فرهنگستان هنر اصابت کرد. 19 آذر ماه علی معلم دامغانی به عنوان عضو پیوسته فرهنگستان هنر انتخاب شد، این در حالی بود که به عقیده بسیاری و از جمله خود معلم دامغانی، او برای عضویت در فرهنگستان زبان و ادب فارسی مناسب‌تر بود.

محمدبهشتی، عضو فرهنگستان هنر، در گفتگو با خبرآنلاین این انتخاب را عجیب دانست و گفت: ایشان برای عضویت در فرهنگستان زبان و ادب فارسی مناسب‌تر هستند. عضویت ایشان در فرهنگستان هنر یک بدعت است و ما باید منتظر بدعت‌های دیگری هم باشیم. در واقع این بدعت‌گذاری‌ها از زمانی آغاز شد که دولت تصمیم گرفت فرهنگستان‌ها دولتی باشند و ریاست فرهنگستان‌ها را رئیس‌جمهور تعیین کند.

اما این تازه آغاز ماجرا بود. اول دی ماه گام اصلی برای تغییرات اساسی در فرهنگستان هنر برداشته شد. در این روز علاوه بر این که مهدی کلهر، مجتبی رحماندوست و جهانگیر الماسی به عضویت فرهنگستان هنر درآمدند. با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، میرحسین موسوی از ریاست فرهنگستان هنر برکنار و علی معلم دامغانی به جای او انتخاب شد.

این اقدام باعث واکنش بعضی از اعضای فرهنگستان هنر شد. رضا مرادی غیاث‌آبادی، پژوهشگر و نویسنده در زمینه باستان‌شناسی، اختر باستان‌شناسی، گاهشماری، فرهنگ ایران باستان و صاحب آثاری چون تمدن هخامنشی، نوروزنامه، آسیای میانه، زادروز فردوسی و بسیاری کتب دیگر اولین فردی بود که با انتشار نامه‌ای در وبلاگ شخصی خود از همکاری با فرهنگستان هنر انصراف داد. پس از او محمدمهدی حیدریان معاونت هنری فرهنگستان هنر هم از این سمت استعفا داد. حیدریان در دوره سیدمحمد خاتمی معاونت امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را عهده‌دار بود.

اما نکته جالب این بود که علی معلم دامغانی تا دو روز بعد از انتخابش به عنوان رئیس فرهنگستان هنر از این موضوع خبر نداشت و در واکنش به این خبر گفته بود: احتمالا منظور از معلم، علی معلم فیلمساز بوده است، نه من! و گفت که این قضیه رسمی نیست. هنوز نه حکمی داده‌اند، نه حرفی با من زده‌اند. دارم تلاش می‌کنم قضیه را فیصله بدهم. تلاش می‌کنم زودتر راحت شوم.

اگر این طور باشد و علی معلم به ریاست فرهنگستان هنر تن داده باشد، به احتمال زیاد بعد از این خبرهای زیادی از فرهنگستان هنر به گوش خواهد رسید.  

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 34697

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسين IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۸۸/۱۰/۱۵
    0 0
    بالاخره ديد كه با رفتن موسوي آب از آب تكان نخورد و جز چند استعفا توسط افراد هم پياله با ايشان اتفاق ديگري در اين فرهنگستان رخ نداد.با اين شايعه پردازي ها خوب جهت و منش خودتان را به عنوان يك رسانه مشخص مي كنيد. بايد چنين مراضعي توسط شما ها اتخاذ شود تا مردم ماهيت شما را بشناسند. بعز آبرو ريزي روز عاشورا ديگر دست از دنبال كردن اين خطوط منافقانه برداريد.
  • بدون نام IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۸۸/۱۰/۱۵
    0 0
    یکی از شحصیت‌های ادبی را به رغم میل خودش می‌خواهند بر صدر فرهنگستان هنر بنشانند! باید دید که پیامدهای این انتصابات کذایی چه خواهد بود. آنوقت معلوم می‌شود که آب از آب تکان خواهد خورد یا نه!
  • بدون نام IR ۰۷:۰۲ - ۱۳۸۸/۱۰/۱۶
    0 0
    تا منظور شما (حسين آقا) از "آب از آب تكان نخوردن" يا "اتفاق ديگري رخ ندادن" چي با شه؟ كسي كه شخصيت هاي پيشكسوت فرهنگي كشورش را با كلماتي چون "هم پياله" مورد خطاب قرار ميدهد صلاحيت اظهار نظر در اينگونه موارد را ندارد.
  • امير IR ۰۷:۱۵ - ۱۳۸۸/۱۰/۱۶
    0 0
    آقاي حسين! اين كه با رفتن يك مدير از مجموعه فعاليت هاي آن كماكان ادامه پيدا كند و به قول شما آب از آب تكان نخورد نشان از مديريت درست مجموعه دارد كه همه چيز را قائم به فرد نكرده! دم ميرحسين موسوي گرم كه مثل مديران دولت فعلي عمل نكرد كه اتوبوسي بروند و كاميوني بيايند!
  • بدون نام IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۸۸/۱۰/۱۶
    0 0
    قضاوت همه ی این صحبت ها فردا پس از معارفه با مردم فرهنگی و فرهنگ دوست نه سیاسیون افراطی
  • پری IR ۲۲:۲۱ - ۱۳۸۸/۱۰/۱۶
    0 0
    آب از آب تکان نخورد اما دلهای بسیاری خون شد