تحرک های سیاسی دانشجویی که برخلاف سال های گذشته، در شروع سال تحصیلی 89-88 افزایش محسوسی داشته است، چندان به مذاق مدیران آموزش عالی خوش نمی آید.

مدیران آموزش عالی  که در چهار پنج سال گذشته تاکید فراوانی بر نشاط سیاسی در جامعه دانشگاهی داشتند و تلاش می کردند رخوت سیاسی دانشگاه ها، به جوشش بدل شود، اکنون از دانشجویان می خواهند فقط درسشان را بخوانند. در ابتدای این هفته وزارت علوم از با عبارات تند و تیزی هرگونه فعالیتی که منجر به تعطیلی کلاس ها یا لغو امتحانات پایان ترم بشود را تقبیح کرد. وزارت بهداشت البته موضع نرم تری داشت، اما جدیدترین اظهارنظر یک مقام مسوول آموزش عالی، در نوع خود جالب است. محمدعلی محققی، معاون آموزشی وزارت بهداشت، در اولین همایش مدیران و اعضای هیات علمی مراکز مطالعات آموزش علوم پزشکی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور گفت: «هر چند در مفاهیم ارزشی، آموزش فعالیتی با ارزش است ولی متاسفانه گاهی اوقات به سهولت مورد دست اندازی قرار می‌گیرد و افرادی که صلاحیت ندارند به خود اجازه می‌دهند کلاس درس را تعطیل کنند.»

هرچند محققی به صراحت سخنی درباره تعطیلی کلاس برخی دانشگاه های علوم پزشکی در تهران نکرد، اما شائبه تعطیلی کلاس های درس و لغو امتحانات پایان ترم را از سوی دانشجویانی که درس نخوانده اند دانست: «حضور در کلاس مهم است. نباید در کلاس درس کم فروشی شود. متاسفانه به این مطالب کمتر توجه شده به نحوی که اگر گروه کوچکی از دانشجویان به وظایف خود عمل نکرده باشند به خود اجازه می‌دهند که بحث لغو امتحان را بیان کنند در حالی که احدی حق ندارد در سیر حرکت آموزشی فروگذاری کند و اگر دانشجویی به دلیل اهمال مشروط شود باید برای ترم بعدی خود شهریه پرداخت کند. آیا استاد یا دانشجوی معتبر در انجام وظایف خود کوتاهی می‌کند، آیا دانشجوی متعبر دیر به کلاس می‌رود و یا برای لغو امتحانات توطئه می‌کند؟ باید به دانشجویان این موضوعات را تفهیم کنیم که این دسته از دانشجویان معتبر نیستند.»

معاون اموزش وزیر بهداشت همچنین آماری داد که در هر شرایطی غیر از اکنون، می توانست تکان دهنده باشد. او گفت: «در پویاترین دانشگاه فقط برای 20 درصد از وقت دانشجویان برنامه آموزشی در نظر گرفته شده است، 80 درصد وقت دانشجویان در هر ترم صرف فعالیت‌های فوق برنامه و سیاسی می‌شود، در حالیکه این برنامه‌ها نباید موجب کاهش زمان‌های آموزشی دانشجویان شود. مهمترین تکلیف همه آموزش است، نباید آموزش فدای بقیه امور در دانشگاه‌ها شود.»

اما پیش از محققی، فرحناز ترکستانی، معاون دانشجویی و امور فرهنگی وزیر بهداشت درباره شایعه تعطیلی کلاس های درس گفته بود: «اوضاع و احوال سیاسی نباید منجر به این شود که کلاسها با مشکل مواجه شوند چرا که شرکت در کلاس و استفاده از درس حق عمومی همه دانشجویان است. دانشجویان منتقد و معاند را باید از هم جدا کنیم. ممکن است تعدادی دانشجوی منتقد داشته باشیم اما به نظر می رسد که تعداد دانشجوی معاند در میان دانشجویان علوم پزشکی زیاد نباشد. به هر حال دانشجویان معاند باید شناخته شوند و طبق قانون هم با آنها برخورد شود.»

معاون دانشجویی وزارت بهداشت همچنین درباره فعالیت های سیاسی دانشجویان گفت: «ما نمی گوییم دانشجو کار سیاسی نکند اما کار سیاسی نباید اصل کار دانشجو قرار گیرد. امروز زمان علم است و در جنگ نرم هم باید با قوی تر شدن در حوزه های علمی مسلح شویم. هدف اصلی ما این است که اخلاق، علم و تهذیب و ورزش را در دانشگاهها نهادینه کنیم و دانشجویان هم می توانند در کنار آن، فعالیتهای سیاسی را طبق روال و قانون انجام دهند.»

اما پس از انتشار خبر تحریم امتحانات که در دو بیانیه بی امضا به دنبال اتفاقات غیرمتعارفی که هفته گذشته در برخی دانشگاه ها افتاد، حسین نادری منش، معاون آموزشی وزارت علوم ضمن تکذیب این اخبار، نحوه برخورد با دانشجویانی که به دلیل غیرمجاز در امتحانات شرکت نمی کنند را اعلام کرد: «هر دانشجویی که در این زمینه خلاف قانون عمل کند و در امتحان شرکت نکند برای وی غیبت غیرمجاز در نظر گرفته می شود و نمره آن درس صفر منظور خواهد شد. ضمن اینکه با توجه به حوادث اخیر اگر شرکت نکردن در امتحانات در راستای جریانات اخیر باشد برخوردهایی فراتر از غیبت غیرمجاز و منظور شدن صفر برای فرد در نظر گرفته خواهد شد.»

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 34778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دانشجو IR ۰۵:۴۷ - ۱۳۸۸/۱۰/۱۶
    2 1
    بهتره بگید که دانشجو بمیر
  • فیلم ساز IR ۰۵:۵۷ - ۱۳۸۸/۱۰/۱۶
    1 0
    بیاد بیاوریم برنامه های تولیدی رسانه ملی در دانشگاهها برای انتخابات
  • بدون نام IR ۰۶:۵۹ - ۱۳۸۸/۱۰/۱۶
    1 1
    ببخشید، تا به حال امیدتان به جوانان بود. می فرمودید زمان پهلوی جوانان را به لهو و لعب و مسابقات ورزشی مشغول می کنند که سر از سیاست و امور مملکت در نیاورند. حال می فرمائید بروند و کار به سیاست نداشته باشند. کی شماها را به این پستها منتسب می کند؟؟؟