در آستانه اجرای مرحله دوم طرح هدفمندی یارانه ها موضوع ساماندهی افراد مشمول این طرح مدتی است که به یک از دغدغه های اصلی دولتمردان تبدیل شده است.

آنچه مسلم است اینکه آمار موجود در کشور که نشان می دهد تعداد افراد یارانه بگیر از تعداد جمعیت کشور بیشتر است نشان از نقص و ایرادت اساسی در روند اجرای این اقدام دارد . از سوی دیگر موضوع یارانه ها همچنانکه در تمام دنیا رایج است در راستای عدالت اجتماعی است که افراد براساس جایگاه اجتماعی از آن برخوردارند.

در عین حال بدلایل مختلف تاکنون در کشور شناسایی دقیق افراد نیازمند یا اقشار آسیب پذیر که برای دریافت یارانه دارای شرایط می باشند، مسیر نبوده و به بیان دیگر در حال حاضر تصمیم گیرندگان نمی دانند با چه تعداد یارانه بگیر واقعی مواجه هستند.

از سوی دیگر روال نامعقول ارائه یارانه نقدی به افراد در سالهای گذشته و طعم به ظاهر شیرین آن برای بسیاری از اقشار جامعه شرایطی فراهم کرده که کمتر سیاستمدار عاقلی ریسک حذف کلی این روند را بجان می خرد.

علاوه بر اینها برخی مسائل فرهنگی برجای مانده تاریخی که شفافیت در زندگی اجتماعی را بروز می دهد ،تاکنون به سبب نگرش های ویژه مسکوت مانده و کمتر کسی می خواهد که دیگران اطلاعی از سطح درامد و دارایی هایش داشته باشند چه برسد که این موضوع در لایه های حکومتی مورد توجه قرار گیرد.

با تمام این تفاصیل ماییم و پرونده یارانه نقدی که دل کندن از آن برای آحاد جامعه خیلی آسان نیست ولی درعین حال افراد در نقاط مختلف کشور با وجود لمس تاثیرات تورمی و افزایش شاخص های اقتصادی و سربار شدن چندین برابر هزیته های زندگی نمی خواهند یا نمی توانند به سادگی ازآن بگذرند و یا نمی دانند که این پول چه تبعات ناخوشایندی بر مسیر زندگی آنها دارد.

برای حل مشکل و این درد اجتماعی دو گونه راه علاج متصور است که بایست دو طرف این معادله سرنوشت ساز یکی تصمیم نهایی را بگیرد که در نهایت برون رفت عاقلانه از این روند به سلامت هر دو طرف می انجامد و به اصطلاح معامله دو سر برد است.
دولت و مردم دو طرف این معادله نه چندان ساده هستند که عدم شفافیت و صراحت و پنهانکاری و مسامحه اجتماعی می تواند هزینه ای جبران ناپریری به کشور برای اینده وارد سازد چرا که هر کدام از آن دو اگر به فکر موقعیت و رعایت مصالح و سود امروزی خود باشند این زیان در آینده چند برابر خواهد شد.

در عین حال در کمتر جای دنیای امروزی دولتها پول که از ابزار قدرت آنها حساب می شود را این چنین در اختیار آحاد جامعه قرار می دهند تا هر کسی براساس میل خود هر چه خواست کند بلکه برعکس با مدیریت منابع در حوزه بهداشت، درمان، تحصیل و حمل و نقل و سایر موارد مهم تا می توانند جامعه را مدیریت می کنند نه جامعه آنها را به جلو ببرد.
شاید این سخن در حالت عادی تلخ باشد که دولتها نباید منابع قدرت خود را به دیگران وانهند ولی تجربه موفق جوامع برجسته امروزی نشان ازآن دارد که دولتها با برنامه ریزی و صرف هزینه های بسیار ضمن کارآمدی در تلاشند تا از بودجه کشور در کاهش الام و ارتقای رفاه اجتماعی سود ببرند.

در عین حال در جامعه ما بدلیل فقدان یک اقتصاد ساختارمند و با انضباط در کنار رفتارهای به شدت فردگرایانه جماعت ایرانی معمولا دولتها در سایه اقدامی مانند در اختیار نهادن پول بدست اقشار جامعه نمی توانند برآورد درست و قابل پیش بینی از چگونگی خرجکرد مردم داشته باشند.

در چنین صورت سیستم دچار آشتفتگی در تصمیم سازی بوده و بدلیل عدم توانایی در مدیریت رفتار اجتماعی و در نتیجه برآورده نساختن مطالبات اجتماعی دچار ناکارامدی و در هم شکنندگی سیستمی خواهد شد و به بیان علمی دچار انتروپی خواهد شد که این حالت هرنوع برنامه ریزی و حساب گری را از دولتمردان سلب می نماید و مردم را در رفع نیازهایشان همیشه محتاج و درنهایت درمانده ساخته و با توجه به پولی که در اختیار دارند و قدرت خریدی که خیال می کنند دچار واماندگی اجتماعی خواهد کرد که سقف آرزوهای خود را خراب شده فرض می کنند و در چنین شرایطی است که وفاداریهای سیستمی هم شاید کم کم رنگ ببازد.
ولی در مقابل در صورت شفافیت و رفتار درست اجتماعی درکنار برنامه ریزی منسجم دولت برای ارائه خدمات اجتماعی می توان گفت که گذشتن از یارانه نقدی برای اقشار برخوردار اگرچه شایذ کمی سخت باشد ولی خودگذشتگی افراد با هدف تعمیم سلامت جامعه می تواند نشان ار بلوغ یک جامعه بزرگ امروزی باشد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 348349

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    10 4
    من نقد رو بهتر از آن می دانم که جیب روسا رو پر کنم
  • بی نام IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    12 9
    یعنی تمام مشکلات جامعه ما در حال حاضر یارانه نقدی است این مبلغ مگر چقدر است این عدد حدودا سه هزارو پانصد ملیارد تومان تازه از این مبلغ مقدار زیادی از اون به جیب دولت برگردانده می شود در این اقتصاد به این بزرگی هفدهمین اقتصاد بزرگ دنیا عددی نیست . پس بهتر با مردم صادق باشیم و همه چیر رو گردن یارانه تورم و نقدینگی و .. . نیاندازیم و سوء مدیریت خودمان رو توجیح نکنیم .
  • بی نام A1 ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    12 3
    اتفاقا همه مشکلات از همین پول سرگردونه که هیشکی نمی تونه اونو مهار کنه و هی به افزایش تورم کمک می کنه و تنها راهش هم همینه که برخلاف تفکر احمدی نژادی مردم رو محتاج نکنیم و با عزت بهشون خدمات بدیم ان شا الله
  • علی IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    0 0
    آقای دکتر سلام از ارادتمندانتون هستم. همکار آینده تون در تهران مرکز. ممنون از مطلب خوبتون
  • بی نام US ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    1 0
    عدم شفافیت: قانون دسترسی آزاد به اطلاعات ابلاغ شده 11/11/1388 ماده 8 ... آيين‌نامه اجرائي اين ماده ظرف مدت شش ماه از تاريخ تصويب اين قانون بنا به پيشنهاد كميسيون انتشار و دسترسي آزاد به اطلاعات، به تصويب هيات وزيران مي‌رسد. ماده23 ـ آيين‌نامه اجرائي اين قانون حداكثر ظرف سه ماه از تاريخ تصويب، توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و با همكاري دستگاههاي ذي‌ربط تهيه و به تصويب هيات وزيران خواهد رسيد. پس چی شد این آیین نامه های اجرایی؟ همش مردم اعتماد کنند یارانه نگیرند؟ برای نگرفتن یارانه، مردم باید به اسناد نحوه خرج شدن پولها دسترسی داشته باشند. تاثیر لیست دریافتی فوتبالیستها رو میشه جاهای دیگه هم تکرار کرد.
  • بی نام US ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    1 0
    قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات ابلاغی 11/11/1388 ماده 8 ... آیین‌نامه اجرایی این ماده ظرف مدت شش ماه از تاریخ تصویب این قانون بنا به پیشنهاد کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، به تصویب هیات وزیران می‌رسد. ماده 23 آیین‌نامه اجرایی این قانون حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ تصویب، توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید. اگر بعد از گذشت این چند سال آیین نامه های قانون تهیه بشه و این قانون اجرایی بشه در راحت کردن خیال مردم در انصراف از یارانه ها نقش مهمی خواهد داشت. همونطوری که افشای اخیر اطلاعات دریافتی فوتبالیستها توی شفافسازی شیوه خرج پول دولت اثر داشت.
  • بی نام IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    1 0
    ما مردمی هستیم پر ادعا ،وقتی پای عمل میرسه هزار تا دلیل و برهان میاریم تا خودمون رو توجیح کنیم ،اهای ملت برید از مردم مالزی یاد بگیرید که وقتی رییس جمهورسون ماها تیر محمد ازشون کمک خواست پشتشو خال نکردن و هشت سال سختی رو تحمل کردن و بجون خریدن و امروز شدن یکی از کشورهای پیشرفته ،خوبه این روزها همه نطر ها رو خوندیم یکی میگه اختلاس 3 هزار میلیاردی، یکی میگه پول نفت یکی میگه ...