۰ نفر
۲۱ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۹
 طرح صلح کری، خریداری نداشت

رئیس جمهور آمریکا در ماه سپتامبر طی سخنانی در مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد که صلح اسرائیل و فلسطین را به عنوان یکی از دو هدف اصلی خود در حوزه سیاست خارجی برای دوره دوم تصدی اش دنبال می‌کند.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از خبرگزاری رویترز در شرایطی که از آن تاریخ تاکنون زمان به سرعت گذشته است، دولت اوباما با یک گزینه دشوار مواجه شده است که آن صرف انرژی بیشتر روی روند صلح ناپایدار است زیرا در غیراینصورت باید مسئولیت شکست و خروج از مذاکرات را بپذیرد.

جان کری وزیر خارجه آمریکا که روز سه شنبه برای بررسی واقعیتها با اوباما دیدار داشت، ابراز امیدواری کرد: طرفین با میانجی گران آمریکایی برای پیدا کردن راهی برای خروج از این وضعیت همکاری کنند. اما در شرایطی که خوشبینی‌ها کاهش می یابد، بسیاری در داخل و خارج خاورمیانه هشدار می‌دهند که اکنون زمان شکست دیپلماتیک آمریکا در خاورمیانه نیست.

آرون دیوید میلر میانجیگر صلح سابق آمریکایی گفت: شکست روند صلح تنها به این عقیده می افزاید که ما واقعا نمی دانیم در حال انجام چه کاری هستیم. مصطفی الانی مشاور ارشد اندیشکده مرکز تحقیقات خلیج فارس که ارتباط نزدیکی با مقامات امنیتی عربستان دارد، در پاسخ به این سوال که اگر روند صلح شکست بخورد اعتبار آمریکا تا چه حد زیر سوال می‌رود، گفت: انتظارات کشورهای عربی از واشنگتن در حال حاضر به کمترین حد رسیده است.

وی افزود: این به خاطر اینست که اعراب هرگز به این دولت به عنوان برقرار کننده صلح اعتماد نکردند. اما یک مقام بلندپایه آمریکایی خاطرنشان کرد: هرگونه تصمیم درباره دیپلماسی خاورمیانه نه تنها به وجهه آمریکا بلکه به این بستگی دارد که در خدمت منافع ملی و ثبات منطقه ای باشد. در شرایطی که دولتهای آمریکا همگی در برقراری صلح بین اسرائیل و فلسطین شکست خورده اند، در شرایط حساسی که واشنگتن به دنبال کاهش انتقادات از سیاستهای منفعلانه خود در سوریه است و در مذاکرات هسته ای ایران شرکت دارد، تازه ترین برنامه با دردسر روبرو شده است.

در راس این موارد، انفعال آمریکا در قبال قدرت طلبی ارتش مصر، اغتشاش در لیبی پس از برکناری معمر قذافی و از سرگیری اختلافات فرقه ای در عراق برنامه خاورمیانه بزرگ در دولت آمریکا را زیر سوال برده است. نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد رویکردها نسبت به آمریکا در بسیاری از کشورهای عربی رو به تضعیف است. باراک اوباما زمانی یک شروع جدید در روابط واشنگتن و کشورهای عربی را وعده داد. روابطی که در دوران جورج بوش به دلیل جنگ عراق به شدت تخریب شد.

تردیدها نسبت به توانایی دولت اوباما برای برقراری صلح اسرائیل و فلسطین و عدم اعتماد به رهبری واشنگتن در منطقه گسترده تر شده است اگرچه مقامات آمریکایی تاکید دارند که نفوذ آمریکا همچنان قاطعانه است. این در حالیست که حتی در میان اسرائیلی ها که همیشه روی آمریکا به عنوان نزدیک ترین متحد خود حساب می‌کنند طرح صلح کری چندان خریدار ندارد. موشه آرنس وزیر خارجه و جنگ سابق رژیم صهیونیستی که همچنین سفیر این رژیم در آمریکا بوده است، گفت: جان کری این مسئله را با جدیت زیاد شروع کرد ولی حدس من اینست که او واقعیت‌های منطقه را به خوبی نمی‌داند.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 348547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =