۰ نفر
۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۴:۴۳
افزایش قیمت مواد غذایی از شدت فقر می کاهد؟

نتایج یک تحقیق در مورد تاثیر افزایش بهای مواد غذایی بر میزان فقر حتی برای اقتصاددانان نیز غافلگیر کننده بوده است.

 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، یک تحقیق که توسط موسسه یین المللی تحقیقات سیاستگذاری مواد خوراکی در واشنگتن انجام شده نشان می دهد که باورهای رایج در مورد تاثیر افزایش مواد غذایی بر میزان فقر چندان درست نبوده اند و افزایش بهای مواد غذایی می تواند در بلندمدت باعث کاهش فقر بشود. تاکنون بسیاری از اقتصاددانان تصور می کردند که افزایش بهای مواد غذایی باعث افزایش فقر می شود چرا که در مقایسه با ثروتمندان، سهم بیشتری از درآمد خانوارهای کم درآمد به مواد غذایی اختصاص می یابد و در نتیجه اقشار کم درآمد نسبت به افزایش بهای مواد خوراکی آسیب پذیرتر هستند.

به همین خاطر بسیاری از اقتصاددانان انتظار داشتند که موج افزایش شدید بهای مواد غذایی در سال های 2007 تا 2008 باعث افزایش میزان فقر در جهان بشود اما داده های بانک جهانی نشان می دهد که بحران بهای مواد غذایی در واقع باعث شده است که از میزان فقر در جهان کاسته شود.

 نتایج این تحقیق که توسط درک هیدی (Derek Heady) انجام شده حتی برای خود محقق نیز تا حدی غافلگیرکننده بوده و او در یادداشتی نوشته که داده های را با مدل هایی مختلف مورد بررسی قرار داده و نتایج تمامی مدل ها نشان داده اند که بهای مواد غذایی و میزان فقر رابطه ای معکوس داشته اند. البته باید توجه داشت که در نتایج این تحقیق آمده که افزایش بهای مواد خوراکی در "بلند مدت" باعث کاهش فقر می شود. اقتصاددانی که این تحقیق را انجام داده نوشته که به طور دقیق نمی توان گفت که چرا چنین رابطه ای میان بهای مواد خوراکی و فقر وجود دارد اما یکی از دلایلی که می توان برای آن برشمرد این است که افزایش بهای مواد خوراکی باعث می شود که در بلندمدت دستمزدهای اقشار کم درآمد نیز افزایش یافته و در نتیجه آن ها بالاتر از خط فقر تعیین شده توسط بانک جهانی قرار بگیرند. منظور از بلندمدت در این تحقیق بازه ای زمانی بین 2 تا 5 سال است. اقتصاددانی که این تحقیق را انجام داده به سیاستگذاران توصیه کرده که در کوتاه مدت با سیاست های حمایتی از اقشار فقیر از آن ها در مقابل اثرات افزایش بهای مواد خوراکی حمایت کنند. ناگفته نماند که افزایش شدید بهای مواد خوراکی در کوتاه مدت نه تنها می تواند به اقشار کم درآمد فشار قابل توجهی را وارد کند بلکه ممکن است ناآرامی های اجتماعی را نیز به همراه داشته باشد.

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 352072

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • mgh IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    21 2
    خوب معلومه که افزایش قیمت مواد غذایی باعث کاهش فقر می شود . وقتی فقرا غذا نخورند می میرند پس دیگر فقیری نمی مونه ؟
  • روزنه A1 ۰۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    13 1
    اقتصاد دان تا کجا می توان از این حرفها برای توجیه گرانی استفاده نمود
  • بی نام A1 ۰۴:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    3 13
    شايد با افزايش قيمت ها مردم بهينه مصرف کردن را بيشتر رعايت کنند. چه اينکه اصراف کردن بيشتر فقر را گسترش مي دهد