دانشجویان به اندازه نیمی از صنعت خودروسازی، دلار از کشور خارج می کنند

خروج دانشجویان ایرانی از کشور طی ارزبری قابل توجهی به اقتصاد ایران تحمیل می کند.

بهاره چراغی: برآوردها نشان می دهد هزینه های انتقال دانشجو به خارج از کشور از رقم یک هزار دلار تا 12 هزار دلار در نوسان است. بخش مهمی از دلارهای مورد نیاز دانشجویان ایرانی از بازار داخلی تامین می شود. همین جریان سبب می شود تا مسیر خروج ارز از ایران راه شدت بگیرد. سال گذشته و در پی افزایش ناگهانی قیمت دلار، خانواده برخی از دانشجویان مقابل بانک مرکزی تجمعی اعتراضی برگزار کردند. آنها خواهان تخصیص ارز مبادله ای برای دانشجویان غیر بورسیه ای بودند. با این حال به نظر می رسد در حال حاضر یکی از مشکلات تازه اقتصاد ایران هزینه های تحصیل دانشجویان ایران در آنسوی مرزها باشد.

برآوردهای خبرآنلاین، نشان می دهد از دانشگاه های آسیایی مانند دانشگاه های هند و مالزی تا دانشگاه های اروپایی به صورت سالیانه حداقل 120 هزار دلار و حداکثر یک میلیون و 440 هزار دلار از اقتصاد ایران خارج می کند.

براین اساس تنها تامین ارز دانشجویی با میزان نیمی از دلار مورد نیاز صنایع خودروسازی ایران برابر است.

دولت تنها سهمیه ارزی دانشجویان بورسیه را تامین می کند و خانواده دیگر دانشجویان ارز مورد نیازشان را از بازار آزاد تامین می کنند. بیشترین جمعیت دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در دانشگاه های خارجی به ترتیب مربوط به کشورهای مالزی، آمریکا، کانادا و انگلستان است. در حال حاضر 120 هزار دانشجوی ایرانی در دانشگاه های خارجی تحصیل می کنند. از این میان 46 هزار دانشجو در سامانه اینترنتی تسهیلات ارزی برای دریافت ارز تحصیلی ثبت نام کرده اند. اصلی ترین بخش ارز مورد نیاز دانشجویانی که هزینه زندگی آنها از ایران تامین می شود، از بازار آزاد تهیه می شود.

خرید ارز این گروه در دوره های مختلف تلاطمات بسیاری بربازارهای مالی ایران وارد می کند.

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 353306

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    26 17
    من داستان ارز دانشجویی رو نفهمیدم. کسی که به هزینه شخصی میره خارج دیگه چرا دولت بهش ارز میده؟
    • علی EU ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
      3 0
      آخه می خواد برگرده به کشورش خدمت کنه. قبلا اینطور بود که اگر تعهد نده که برمی گرده، بهش ارز دانشجویی تعلق نمی گرفت. آخرین تغییرات قوانین نمی دونم. بورسیه ها هم جای خود، وثیقه خیلی سنگین می گیرند.
    • بی نام US ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
      0 0
      نرخ بازار آزاد همیشه نشان دهنده ارزش واقعی پول کشور هست. اون قیمت کمتری که دولت پس از بحران تحریم ها و دونرخی شدن دلار اعلام کرد، در حقیقت یک نوع سوبسید برای برخی مصارف ارز کشور هست. به طور مثال اگر بازار برنج کشور آشوب بشه، دولت به واردکننده برنج به جای دلاری که قیمت واقعی آن 3200 تومان هست، دلار 2500 تومانی میده. که این اختلاف 700 تومانی به معنی سوبسید به واردات برنج هست. حالا دولت گفته بود که این سوبسید رو به دانشجوها هم میده، ولی در 1 سال گذشته این کار رو نکرد و دانشجو رفت از بازار آزاد خرید.
  • علی A1 ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    21 14
    یعنی نباید تحصیل کرد؟
  • کی هان IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    25 10
    اینم قطعش کنید و خلاص
  • بی نام IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    19 26
    برای چی میدن یک نفرشون بر نمی گرده
    • بی نام IR ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
      17 1
      برگرده که چی بشه؟ بیکارِ در جستجوی کار؟؟
  • بی نام A1 ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    13 0
    یعنی خودرو سازی حداکثر 3 میلیون دلار در سال داره از کشور خارج می‌کنه؟
  • بی نام IR ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    8 4
    فقط و فقط دانشجوهایی حق دارند که برند و خارج از کشور درس بخونن که یا خودشون هزینه هاشون رو از جیب شون بدن و یا اینکه از اون دانشگاه خارجی حقوق بگیرن. این خیلی مسخره است که دولت پول تحصیل دانشجو در دانشگاه خارجی رو بده. البته خوب معلومه که این پولها به کیا میرسه، وگرنه چه دلیلی داشت که قطعش نکنن؟
  • بی نام IR ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    18 2
    همین دانشجو ها باید به جای خارج رفتن و تحصیل کردن با سمند برن مسافر کشی که چرخ خودرو سازی بچرخه ؟
  • بی نام IR ۰۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    4 15
    اين همه دانشگاه تو ايران هست اگر درس خونه تو ايرانه بخونه وگرمه اگر قراره بره و برنگرده دولت چرا ارز دولتي بده
  • بی نام A1 ۰۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    10 1
    حتي اگر يك درصد هم برگردن بازهم از خيلي موارد ديگر ارزش داره
  • asad IR ۰۴:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    18 1
    ته کیسه سوراخه ما سرشو مواظبیم. تنها یکی از اختلاسهای یکنفر مانند زنجانی معادل کل ارز سه ساله ی دانشجویان است.غیر از علم چیز دیگری گیر نیاوردید که به پای یاران بابک زنجانی قربانی شود.؟
    • بی نام IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
      1 13
      چرا بايد پول ما رو بدن يه نفر كه فرق دست چپ و راستش رو هم نمي‌دونه بره خارج درس بخونه. اگه واقعاً زرنگن يا از همون كشور كمك هزينه بگيرن يا هينجا قبول بشن ادامه تحصيل بدن
  • امیر IR ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
    1 0
    خوب در عوض میرن تحصیل می کنند و علم یاد می گیرند ولی خودروسازی چیکار میکنه جز واردات قطعه. روش توسعه یک کشور در حال توسعه بر این اساس هست که هزینه کنه و با آموزش نیروهاش علم و تکنولوژی وارد کنه. باید عنوان خبرت این جور باشه : خودروسازی آشغال دو برابر هزینه تحصیل دانشجویان قطعه وارد میکند. خبر آنلاین از شما بعیده
  • بی نام IR ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
    0 0
    اونايي که از دانشگاههاي امريکا و کانادا پول ميگيرن و درس ميخونن چي؟
  • بی نام A1 ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
    0 0
    اسلن براى چى درص ميخونن وقتى آخر سر همه شقل شريف دلالى را انطخاب ميكنن
  • غلامرضا JP ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
    0 0
    من چند مورد را می شناسم که حتی خارج از کشور بورس هستند و این دلارو می گیرند. به نظر من این اجحاف بزرگی است. اونایی که دوس دارند برند خارج کشور اشکالی نداره ولی دلیل نمی شه که ارز دولتی بگیرند. حتی بورسیه های وزارت علوم هم خنده داره. ماهی حدود 3000 دلار به دانشجو پول می دند اونم تو رشته ای دکترا می خونه که تو ایران وجود داره. خبر آنلاین لطفا در این مورد یه گزارش تهیه کنید. شما برین اسکوپوس و ببینید بورسیه های وزارت علوم چند تا مقاله دارند تو مدتی که خارج بودند. عشق و حال می ان به حساب مردم.