هفته نامه تجارت فردا در تازه ترین شماره انتشار، این بار به بهانه اعدام «مه آفرید خسروی» ظهور و افول سرمایه دارانی چون او را مورد بررسی قرار داده است.

این نشریه همچنین درپرونده ای که به آسیب شناسی فساد های اقتصادی در ایران اختصاص یافته است، در کنار گزارش هایی از زندگی مه آفرید خسروی و اعدام های اقتصادی پس ازانقلاب، "موسی غنی نژاد" اقتصاددان و "علی اصغر سعیدی" جامعه شناس در میزگردی ریشه های شکل گیری فساد های اقتصادی در دوره های سیاسی مختلف را مورد واکاوی قرار داده اند. در این میزگرد، غنی نژاد که از زاویه اقتصادی به تحلیل این موضوع پرداخته است، عامل اصلی پدیدار شدن مفاسد اقتصادی دست کم در دو دهه اخیر را در اقتصاد رانتیر و ساختار دولتی اقتصاد می داند و در بخش دیگری از سخنانش می گوید که با رفع تحریم ها و وجود دولتی غیر پوپولیستی، دیگر فسادهایی از نوع آنچه "مه آفرید امیرخسروی" مسبب آن بود، نخواهیم بود. سعیدی نیز که از منظر جامعه شناختی و تاریخی به موضوع مفاسد اقتصادی می نگرد، می گوید:« نوع برخورد با پدیده امیرخسروی، خاطره بدی برای کارآفرینانی که با مساله انباشت سرمایه مواجه بوده اند به جا خواهد گذاشت.»

زنجیر ساعت به پای زنان

تجارت فردا در پرونده دیگری با انتشار گفتارها و نوشتارهایی از تعدادی از نمایندگان مجلس و فعالان حقوق زنان به بررسی طرح کاهش ساعت کار زنان پرداخته است؛ طرحی که گروهی آن را به مثابه عقب گردی در حقوق شهروندی زنان تلقی می کنند و البته گروهی از نمایندگان زن مجلس، کاهش ساعت کاری زنان را به نفع آنان می پندارند.

پیوند دوباره شیر و اسب

" بازگشت شوالیه" عنوان پرونده دیگری است که به چند و چون همکاری دوباره شرکت پژو فرانسه و شرکت ایران خودرو می پردازد. تجارت فردا همچنین در گفت و گویی با "داوود میرخانی رشتی" مدیرعامل سابق شرکت ایران خودرو، امضای نخستین قرارداد با پژو فرانسه در دهه 1360 را بازخوانی کرده است. "محمد رضا نعمت زاده" وزیر صنعت ، معدن و تجارت نیز در گفت و گویی از بایدها و نبایدهای توسعه صنعت خودرو می گوید و البته شرح می دهد که صنعت خودرو ایران برای جهانی شدن چه راهی را باید بپیماید.

گردشگری روحانی

یکی دیگر از پرونده های تجارت فردا با محوریت "اقتصاد گردشگری" گردآوری شده است که به بررسی صحت و سقم آمارهای منتشر شده ازافزایش گردشگران خارجی در ایران می پردازد. در این پرونده، "سعید شیرکوند" معاون سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در گفت و گویی،آمار گردشگران خارجی در ماه های آغازین سال 1392 و 1393 را مقایسه می کند و می گوید که تعداد گردشگران در این مدت از 6هزار نفر به 18 هزار نفر افزایش یافته است.

ایست به اینستاگرام

نویسندگان این نشریه، در این هفته گشت  و گذاری هم در دنیای مجازی داشته و دلایل "محبوبیت اینستاگرام" را بررسی کرده اند. در این پرونده  "محمد  قوچانی" سردبیر نشریاتی چون صدا، تجربه و مهرنامه  در یادداشتی با عنوان "تابلوی اعلانات" نگاشته است که چرا سال ها در برابر بهره گری ازفناوری مقاومت کرده  و این بار در برابر جذابیت های اینستاگرام مقاومت اش  را از دست داده است. 

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 357762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =