آرمان نوشت:

آذرماه 92 وزير كشور از طرحي خبر داده بود كه به موجب آن قرار بود مديريت استاني، منطقه‌اي شود. وزير كشور پيش‌بيني كرد به موجب اين طرح تغيير شيوه مديريت استان‌ها و شکل‌گيري نظام منطقه‌اي، تصميم‌گيري‌هاي استاني تسهيل شده و موانع بروکراتيک از پيش روي توسعه مناطق مختلف کشور برداشته مي‌شود. اين طرح هرچند هنوز از سوي وزير کشور به‌طور کامل رونمايي نشده اما معاون وزير كشور، جواد ناصريان ديروز اجراي اين طرح را قطعي اعلام كرد. به‌نظر مي‌رسد این طرح با هدف کوچک‌سازي دولت مطرح شده باشد و نظر به منطقه‌بندي مديريت استاني دارد.

جلسه راي اعتماد رحماني‌فضلي

رحماني‌فضلي البته در جلسه راي اعتماد در مجلس، نشان داد که موافق تقسيمات کشوري موجود نيست. او در آن جلسه خطاب به نمايندگان گفت: «شرايط کنوني براي تقسيمات کشوري جوابگو نبوده و اتفاقاتي افتاده که قانون مصوب 1362 نيز رعايت نشده است. يقينا ما بايد طرح جامع تقسيمات کشوري را با سرعت آماده کرده و بعد از تائيد شما نمايندگان آن را عملي کنيم. به اين ترتيب شايد بتوان نظام مديريت منطقه‌اي را گام نخست، وزير کشور براي تحقق وعده او يعني دستيابي به طرح جامع تقسيمات کشوري دانست؛ طرحي که شايد بتواند يک‌بار براي هميشه به آزمون و خطا در شيوه مديريت مناطق مختلف کشور پايان دهد».

چيزي كه نمي‌دانيم

با اين همه بايد ديد طي 107 سالي که از تقسيمات کشوري به شيوه مدرن در ايران مي‌گذرد، براي رسيدن به يک نظام جامع تقسيمات کشوري چه مسيري طي شده است که اکنون رحماني‌فضلي نظر به اصلاح وضع موجود دارد. ديروز جواد ناصریان، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزیر کشور از تقسیم‌بندی استان‌های کشور به 5 منطقه خبر داد و گفت: استان‌هایی که دارای اشتراکات و همجواری هستند به منظور هم‌افزایی و تبادل‌تجربه در یک منطقه قرار گرفته‌اند و جلسات مشترکی را برگزار می‌کنند.

انتقادها به اين طرح

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزیر کشور هدف از تقسیم‌بندی استان‌ها را ایجاد هم‌افزایی، انتقال تجربه‌ها، تبادل‌اطلاعات و توسعه منطقه‌ای دانست و گفت: یکی از برنامه‌ها که توسط وزیر کشور ابلاغ شده، این بود که بتوانیم استان‌ها را به چند منطقه تقسیم کنیم و استان‌ها از تجربه‌های یکدیگر بهره بگیرند.

ناصریان گفت: یکی از مهم‌ترین اهداف این بود که به‌جای توسعه خود استان‌ها، منطقه‌ها را توسعه دهیم و این مهم یکی از اولویت‌ها به‌حساب می‌آید و تشکیل 5 منطقه باعث شد تا به‌جای آنکه استان‌ها مسیر طولانی را طی کرده و برای رفع مشکلات به تهران بیایند، موضوعات مشترک خود را با استان‌های همجوار مطرح کنند و راه‌حل مناسب را بیندیشند.
وی با بیان اینکه در منطقه‌بندی استان‌های کشور به همجواری، محل جغرافیایی و اشتراکات توجه شده است، از برگزاری جلسات مرتب بررسی استان‌های تقسیم‌شده به 5 منطقه هر دو ماه یکبار خبر داد و گفت: این جلسات هر 2 ماه یک بار و به صورت چرخشی در استان‌های زیرمجموعه هر منطقه برگزار می‌شود و در هر جلسه استاندار استان میزبان ریاست جلسه را برعهده دارد. البته اين طرح مخالفاني هم دارد که معتقدند اين طرح به موقعيت‌هاي قومي و زماني توجهي ندارد.

از ايالات چهارگانه تا کشوري با 31 استان

سابقه تقسيمات کشوري در ايران هرچند به تاريخ شکل‌گيري حکومت مادها و بعد، استقرار هخامنشيان بازمي‌گردد، اما آنچه امروزه شکل قانون به خود گرفته و نحوه ارتباط مناطق مختلف کشورمان به يکديگر را نظم مي‌دهد، مربوط به انقلاب مشروطه و تحولات پس از آن طي يک قرن گذشته است. در آن دوره ايران از چهار ايالت و 23 ولايت تشکيل شده بود و شامل ايالت آذربايجان، ايالت خراسان و سيستان، ايالت فارس و ايالت کرمان و بلوچستان مي‌شد. سه دهه بعد از تصويب اولين قانون تقسيمات کشوري، در سال 1316 دومين قانون، واحد تقسيمات را به‌جاي «ايالت» به «استان» تغيير داد و استان‌هاي شش‌گانه‌اي شامل استان شمال غرب، استان شمال، استان غرب، استان جنوب، استان شمال‌شرق و استان مکران تشکيل شد. تعداد اين استان‌ها البته دو ماه بعد به 10 عدد رسيد و روند تغييرات استان‌ها و مرزهاي آن ادامه يافت تا در سال 1362 سومين قانون تقسيمات کشوري به تصويب رسيد.

آمادگي مجلس براي کمک به دولت براي اصلاح مديريت استاني

اظهارات آذرماه سال گذشته رحماني‌فضلي همزمان شد با صدور بخشنامه جديدي از سوي دولت که فرمان کوچک‌سازي دولت را صادر مي‌کرد. اين بخشنامه که حکايت از عزم قوه مجريه براي توقف فرآيند فربه‌سازي خود داشت، درحالي صادر شد که سخنگوي کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس ايده اداره منطقه‌اي کشور را گامي به سوي کوچک‌سازي دولت ارزيابي کرد. حسين نقوي‌حسيني درباره طرحي که وزير کشور از آغاز مطالعه روي آن خبر داده بود، به جام‌جم گفت: اکنون رابطه استان‌ها با مرکز جهت تصميم‌گيري و توسعه هر استان، يک مشکل محسوب شده و براي مواجهه با آن دو رويکرد را مي‌توانيم در پيش بگيريم. يک راه اين است که روند تقسيمات و تعداد استان‌ها و شهرهايمان را بيشتر توسعه دهيم و بر حجم کنوني تقسيمات کشوري بيفزاييم تا بخش‌هاي بيشتري داشته باشيم و هر يک بتوانند به‌طور مستقل با پايتخت ارتباط داشته باشند، اما رويکرد ديگر آن است که نحوه مديريت و رابطه استان‌ها با مرکز را اصلاح کنيم؛ به‌طوري که بتوانيم از حجم عظيم دستگاه‌هاي دولتي کم کرده و ايده کوچک‌سازي دولت را محقق کنيم.

 

23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 361714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 51
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۲
    53 63
    براي كشوري با ساختار ايران محاله
  • بی نام IR ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۲
    44 20
    مبارك است
  • احمد IR ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۲
    ولایات متحده ایران :
    • بی نام A1 ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۲
      86 24
      ایالات متحده ایران
    • بی نام IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۲
      آخه چرا نمی فهمید که این یه طرح انگلیسیه
  • سیا IR ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۲
    خب کشور ایران تقسیم شد به چند کشور، آرزویی که انگلیسها برای ایران داشتند را شما دارید عملی میکنید.
    • بی نام IR ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۲
      80 16
      دوست عزیر مطلب رو درک نکردید.با دانش سخن بگوی.
    • بی نام A1 ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۲
      33 85
      باز یه مشت ......... . کار کار انگلیسی هاست...
  • بی نام A1 ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۲
    45 96
    این تقسیم بندی به شیوه انگلیسیه . اختلاف بیانداز و حکومت کن .
  • بی نام IR ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۲
    32 70
    این طرح به درد بایگانی میخورد.
  • سعید A1 ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۲
    سیستم فدرال تو ایران جواب نمیده. حکومت مرکزی حاضر نیست اختیاراتش رو تنفیذ منه.
  • محمد IR ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۲
    این طرح هخامنشیانه برای ما کاربرد نداره
    • . IR ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۲
      86 16
      مگه هخامنشیان, ما نبودیم؟
    • بی نام A1 ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۲
      86 16
      اونوقت شما کجایی هستید؟ عرب؟
  • رضا A1 ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۲
    93 24
    بنده خدا محسن رضايي. اونموقع طرحاش بدرد نمي خورد الان بدرد به خور شده :
  • علی آقا A1 ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۲
    20 51
    قبلا آقای محسن رضایی جند بار در انتخابات از لغت فدرالی استفاده کرده بود . این طرح باعث نشود که مخالفان نظام جمهوری اسلامی به وحدت آن ضربه بزنند.
  • نظري US ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۲
    اين كه از برنامه ها و طرحهاي آقاي محسن رضايي هم بود
    • بی نام A1 ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۲
      26 58
      حالا مگه اشکالی داره ؟
    • بی نام A1 ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۲
      38 15
      اتفاقا خیلی خوبه هم از لحاظ روانشناختی هم اغز لحاظ اقتصادی هم مدیریتی....
  • رهگذر IR ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۲
    74 16
    مخالفم چون بهترین چیزها رو به بدترین شکل پیاده می کنید... حالا خود طرح اگه سر و ته نداشته باشه دیگه واویلا...
  • بی نام IR ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۲
    62 34
    حتی اگه طرح خوبی باشه مطرح کردنش تو این بازه زمانی و اتفاقات اطرافمون اصلا عقلانی نیست.
  • گمنام IR ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۲
    خدارا شاکرم چون نه آمریکا توانست غلطی بکند نه اسرائیل، الحمدا... مسئولین اجرایی کشور ما دارنند کارهایی می کنند و ایران را به 5 کشور تقسیم می کنند تبریک عرض می کنم . ایا لات شمال را بگذارید روسیه 2 ، غرب را بگذارید اسرائیل 2 و شرق و جنوب را بگذارید آمریکا 3 چون آمریکا زحمت زیادی کشیده و مرکز فقط ایران باقی بماند . خدا را شکر چه راحت و بی صدا کشور ایران در حال تجزیه شدن است . فتنه 88 هم نتوانست کاری کند باز هم خدا را شکر چون موسوی و کروبی ها هم آزاد خواهند شد.
  • مسعود IR ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۲
    60 64
    با سلام. این موضوع برای کشورهایی مثل ایران به شدت خطرناک است. در شرایط فعلی منطقه و جهان فدرالیسم به ضرر وحدت ملی و تمامیت ارضی لست.
  • گمنام IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۲
    آقا بی خیال این طرح بشوید دارین خواسته اسرائیل را در خاورمیانه اجرا می کنید از زمانی که این مطب را خواندم سیستم عصبی من بهم ریخته این دومین پیام هست که می فرستم خودتان با دستان خودتان دارید کشور را تجزیه می کنید عاملان این طرح و اجراکنندگان آن دسته کمی از موسوی و کروبی ندارند .
    • مردم ایران A1 ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۳
      11 25
      مردم ایران از ایجاد تغییر در ساختار کشور بشدت مخالف هستند و آقایان نکنید. اگر فکر می کنید که به نفع مردم است من راه های بهتری برای خدمت رسانی به مردم به شما پیشنهاد میکنم اینکار فقط و فقط منجر به تجزیه خواهد شد نکنید نکنید آقایان . در زمان دولت قبل دیدید که یارانه ها را آوردند و مردم را فریب دادند و دیدید که چه بر سر مردم آمد و در این دولت می خواهند خاکمان را .... نکنید آقایان نکنید. چوبش را خواهید خورد . نکنید. شما که از پس یک قیمت پراید بر نمی آیید چنین کارهای خطرناکی را نکنید.
  • گمنام IR ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۲
    19 59
    من دو پیام قبل را بدون خواندن متن و دلایل آن فرستادم . باید بگویم دلایل خیلی مضحک بود اگر می خواهید جلسه تشکیل شود همین طور هم می توان استانداران هر استان بصورت گردشی میزبان باشند و مشکلات مطرح و در جهت حل آن بکوشند . اگر کوچک کردن دولت هست الحمد ... حدودا بیست سال هست که دولت کسی را استخدام نمی کند،مگر موارد خاص . این دلایل که آقایان آوردن مضحک نیست تازه به مسئله قومیت هم توجه نکردید این یعنی ایجاد شکاف و اختلاف بین مردم و ایجاد جنگ و ستیز بر سر پستهای مدیریتی استانها و ادامه ایرادفاتحه برای یک کشور که در حال حاضر آمریکا هم از بردن اسمش تنش می لرزد که حتی دیروز هم اوباما به غلط کاری خود در سوریه اعتراف کرد و این نبود جز حضور ایران.
  • سید A1 ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۲
    31 53
    با این طرح انگیزه اقوام را برای استقلال از ایران راتقویت میکنید.
  • بی نام A1 ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۲
    49 23
    طرح خوبيست و سبب رفاه و رقابت اقتصادى ميشود
    • محمد A1 ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۳
      15 39
      متاسفم برای همتون که عاقبتش حالیتون نیست ایران نابود میشود
  • بی نام A1 ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۲
    40 4
    اگر امورات داخلی هر استان با شرط انتخابات ازاد و شایسته سالاری بدست منتخبین ان استان واگذار گردد و این شورا در امور نظامی و انتظامی تابع دولت مرکزی باشد و دامد و مخارج هر استان در دست همان استان باشد بسیار خوب است
  • احمدی IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۲
    28 18
    بنام خدا تو این کار چند مشکل بوجود می آید 1 مشکل مذاهب 2 مشکل قومیتی 3 ووووو به دلیل تصاحب منطقه تحت شعاع این مشکلات دور از ذهن نیست .
  • بی نام A1 ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۲
    28 30
    همون چیزی که ازش می ترسیدیم به سرمون اومد این طرح فقط برای پاره پاره کردن ایرانه وچیزی غیر از این عایدمون نمیشه. یعنی شما با این طرح نفت و گاز که اساس اقتصاد مملکته رو به استانای خودمون میدین؟ هرگز این کار انجام نمیشه. پس معنی این کار چیه؟ فقط تمامیت ارضی کشورمون به خطر میفته
  • بی نام IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۲
    43 21
    به نظر من طرح خوبيه. هر ايالت براي كسب درآمد مجبوره كارخانه بزنه. اينجوري هم فشار رو دولت كم ميشه هم اشتغال زايي بالا ميره
  • ایرانی DE ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۲
    39 42
    این کار یک خیانت بزرگ به ایران است مخصوصا با این تقسیم بندی مشکوک شما خدا به ما ایرانی ها رحم کند
    • بی نام A1 ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۲
      34 14
      قبول ندارم حرفتو
  • بی نام A1 ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۲
    17 39
    استان فارس خودش به تنهایی یک ایالت هست. این تقسیم بندی جنبه سیاسی دارد. اصفهان در مقابل فارس بزرگ عددی نیست که فارس بخواهد در زیرگروه اصفهان قرار گیرد. هر کاری می کنید بکنید فقط فارس را به تنهایی ایالتی بزرگ و مقتدر به حساب بیاورید. چون فارس خودش ایران هست. همه چیز دارد .
  • بی نام A1 ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۲
    29 12
    نفاق و دودستگی جز این فایده ای نداره از کامنت های گذاشته شده هم معلومه اختلافات
  • مجید از مراغه IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۲
    39 19
    این کار علاوه بر اینکه مشکلات اداری بیشتری به مردم تحمیل میکنه در عین حال از لحاظ امنیتی اصلا به صلاح نیست . و یک سوال از مسئولین دارم که اقایان شما اگر واقعا میخواهید کار کنید به برطرف کردن مشکلات مردم ببردازید نه اینکه مشکل جدیدی درست کنید . از فردا باید شاهد دعوای استانهای همجوار با هم باشیم که ادعا دارند ما باید مرکز ایالت باشیم و سه یا چهار استان همجوار باید تابع ما باشند و هزاران گلایه و اعتراض و مشگل بزرگ دیگر . اعتراض این قوم به قوم دیگر و اعتراض این اقلیت به دیگری
  • بی نام A1 ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۲
    17 29
    استان فارس باید خود یک ایالت بزرگ به حساب آید. و زیر مجموعه آن بوشهر، بندرعباس، یزد باشد. فارس در قله هست کسی حق ندارد بر اساس نیات سیاسی فارس را از اقتدار و عظمت بیندازد.
  • وحید A1 ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۲
    25 7
    این بهترین طرح است برای کوچک سازی دولت به نظر من خیلی عالیه بحث تجزیه طلبی هم هیچ ربطی به این طرح نداره مگه ایالت های آمریکا تجزیه طلند ؟
  • حامد IR ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۲
    20 9
    تو نقشه ای که سایت ها گذاشتن، گیلان رو دادن به آذربایجان، سوالی که برام پیش اومده چرا سه تا استان شمالی نباید با هم باشن؟ یعنی الان گیلان با آذربایجان اشتراک بیشتری نسبت به مازندران و گلستان داره؟ اصن خواست خود مردم تو این طرح لحاظ شده؟
  • بی نام IR ۰۴:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۳
    10 23
    اون موقع جدایی طلب ها قدرتمند میشند
  • رضا IR ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۳
    18 3
    ایران به این طرح نیاز داره امیدوارم با رعایت همه جانبه و کارشناسانه ای انجام بشه
  • مهراب A1 ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۳
    13 12
    اصل فدرال شدن چیز بدی نیست ولی با این تقسیمی که صورت گرفته یعنی داریم تنش های قومی دائمی و مستمر ایجاد میکنیم. آخه رو چه حسابی خوزستان باید بره زیر بلیت کرمانشاه، گیلان رو چه جوری میشه به آذربایجان چسبوند، فارس و بوشهر و هرمزگان چه تشابه قومی و فرهنگی با اصفهان دارند؟
  • بی نام A1 ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۳
    17 9
    سیستم فدرالی در آلمان و خیلی از کشور ها جواب داده پیشرفت اروپا هم به علت کو چک سازی کشور هاست همانطور که بریتانیا و یوگوسلاوی با تقسیم شدن به چند کشور شاهد رشد اقتصادی متوازن بودن
  • بی نام DE ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۳
    30 6
    چرا ندونسته و نخونده بيخود نظر ميدين، اتفاقا يكي از مواردي كه باعث پيشرفت آلمان شده همين ايالتي اداره شدنش هست، براي اينكه هر استان سعي ميكنه جدا از قوانين بيسيك مملكت با تصويب يك سري مصوبه ها براي توليد و .. استان خودش رو بالا ببره وقتي مردم جنوبمون ببينن نفتشون تو منطقه خودشون خرج ميشه يا هركسي تاثير مالياتي رو كه ميده رو تو شهر خودش و براي رفاه خودش حس كنه فك نميكنين براي پيشرفت اون بيشتر تلاش ميكنه و در كل، كل ايران پيشرفته ميشه؟ توي آلمان فك كردين براي چي هر ايالت يه كارخونه بزرگ ماشين يا مواد شوينده يا هرچي داره؟ تازه مشكل بيكاري هم خودبه خود بسيار كم ميشه بيايم ندونسته و بي مطالعه اظهارنظر نكنيم.
  • ali sh A1 ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۳
    16 2
    مسولین محترم فکر درستی واسه اجرای دستورالعملها وبخشنامهای مصوب دولت و مجلس باشند که این همه مسولین استانی سلیقه ای و طبق نظر خودشان اجرا نکند ؛ وای بروزی که ایالتی بشه. آنوقت دیگه خودکفا تر میشن . والسلام.
  • پیمان GB ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۳
    3 2
    عجب..................
  • بی نام IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
    8 16
    اتفاقاً خوبی طرح اينه تقسيمات بر اساس نژاد و زبان نيست وگرنه يک قدم به طرف تجزيه‌ی کشور بود. بدی طرح هم اين که فاصله‌ی استان‌ها را در نظر نگرفتن. مثلاً يک همدانی فاصلش شايد تا تبريز و تهران کمتر از فاصلش تا کرمانشاه باشه. اگه اين جوری تقسيم ميشد بهتر بود.
  • بی نام A1 ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    32 7
    حکومت فدرال برای ایران بهترین گزینه است
  • بی نام RU ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
    9 4
    این طرح خیلی عالیه جلوی تجزیه کشور گرفته میشه