فارس نوشت:

نماینده پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: نسبت کشف حجاب رضاخانی به دانشگاه آزاد اسلامی ظلم است.

حجت‌الاسلام تیمورعلی عسگری ظهر امروز در مراسم تودیع و معارفه ریاست دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد در رابطه با سازندگی اخلاقی، چالش‌ها و راهبردها از منظر آموزش عالی اظهار کرد: تنها باید وامدار خدا باشیم تا ریا و تزویر از زندگی ما رخت بربندد.

وی افزود: مردم ایران با خودسازی در قالب یک انقلاب درونی و بیرونی تمام مظاهر مربوط به طاغوت و غیرخدا را نفی کردند و حکومت جمهوری اسلامی ایران را ایجاد نمودند.

عسگری تصریح کرد: ملت ما در جریان تکامل انقلابی خود از آمیزه‌های فکری بیگانه خود را پاک کرد و اکنون بر آن است تا با مواضع اسلامی جامعه خود را بنا کند و شرایطی را به وجود آورد که انسان در آن با ارزش‌های بالا پرورش یابد.

دانشگاه باید تعریف ناب و جذاب از دین داشته باشد

وی با اشاره به اینکه دانشگاه محیطی مساعد برای انسان‌سازی و باید آزاداندیشی دینی و نظریه‌پردازی اسلامی در آن وجود داشته باشد تا انسان رسیدن به وجود بی‌نهایت را تجربه کند افزود: دانشگاه باید تعریف ناب و جذاب از دین داشته و به عنوان یک الگوی سازنده باشد.

عسگری با بیان اینکه در روایتی اسلامی آمده است که اساس دین در برابر نفس دین ایستادن و اجرای کامل برنامه خداوندی است گفت: بالاترین آزادی از منظر دین آزادی از خود و خویشتن‌ها است.

نماینده پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه انگیزه گرایش به دین تلاش برای خروج از محدودیت‌هایی است که انسان در وجود خود احساس می‌کند افزود: از منظر دین آزادی، رستن و رها شدن از هر آنچه که رنگ خدایی ندارد است.

دین را در حد سلایق شخصی نباید پایین آورد

وی خاطرنشان کرد: از تکامل انسان، رشد و تعالی، ارزش و کرامت، پرورش انسان‌های مکتبی، شرف انسانی، عدالت و شجاعت و ... که در متن آموزه‌های دینی ما وجود دارد نباید غفلت کنیم و دین را در حد سلایق شخصی خویش نباید پایین بیاوریم.

نماینده پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در قانون اساسی آمده است که دولت و حاکمیت موظف به ایجاد بستر مناسب برای رشد مظاهر اخلاقی و نفی رذایل اخلاقی، تأمین آزادی‌های اجتماعی و سیاسی طبق قانون، رفع تبعیضات ناروا و ... هستند گفت: با توجه به این رویکرد قانون اساسی جامعه دانشگاهی ما امروز باید خواهان پرهیز از شعارزدگی، رفتارهای جناحی و باندی برخلاف حرکت‌های آرمانی ملت و پرهیز از لجبازی‌ها و انتقام‌گیری‌ها باشد.

وی با تأکید بر اینکه باید در جامعه دانشگاهی اصلاح و اعتدال به منظور درست کلمه مدنظر باشد گفت: حکومت با زور در فرهنگ دینی اصل و پایه‌ای ندارد و بر این اساس در حوزه علم و دانشگاه چالش‌هایی پیش روی ما است که باید به راهبردهایی برای رفع این چالش‌ها بیندیشیم.

وی ادامه داد: اولین چالش گذار از دانشگاه سنتی به دانشگاه جدید است چرا که نظام تولید دانش به سبک قدیم دستخوش تحول شده و طبق بررسی‌های صورت گرفته در عصر انفجار ارتباطات و تکنولوژی ارائه دانش در سطوح عالی تنها در اختیار مراکز عالی نیست و امپراطور رسانه‌ای به گونه‌ای پیش رفته که اقتدار دانشگاه را در شکل سنتی خود به مخاطره افکنده است و به نوعی بحران نهادی برای دانشگاه ایجاد شده است.

عسگری تصریح کرد: توجه جدی جامعه به آثار ضروری سواد و دانش و ضرورت پاسخگویی به نیازها از راه علمی امری غیرقابل انکار است لذا در این راستا نباید کیفیت فدای کمیت شود و برای رهایی از وضع پیش آمده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی مشهد باید به بازنگری در رشته‌‌های تحصیلی، پذیرش دانشجو به شکل پژوهش محوری و پرداختن به کیفیت به جای کمیت توجه داشته باشد.

وی همچنین از اینکه دانشگاه‌ها مأموریت محور نیستند به عنوان چالش دیگر نام برد و گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی 10 میلیون فارغ‌التحصیل به جامعه تحویل داده شده است اما در این راستا کارآفرینی در دانشگاه‌ها باید بیشتر مورد توجه قرار می‌گرفت زیرا دانشگاه پویا در دنیا کارآفرینی داشته و فعالیت‌هایش هدفمند بوده و توازن بین آموزش‌ها، خدمات و نیاز جامعه در آن مطرح است که متأسفانه این مسئله در دانشگاه‌های ما مغفول مانده است.

کاهش ۱۲ درصدی وابستگی مالی دانشگاه‌های آزاد به شهریه دانشجویان

نماینده پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی در سال جاری در بودجه سالانه خود باید ۱۲ درصد وابستگی مالی خود را به شهریه دانشجویان کاهش دهد و در این راستا باید با تجاری‌سازی علم، هدفمندی و کارآفرینی شاهد بیش از ۱۰ درصد کاهش وابستگی به شهریه دانشجویان باشیم.

وی در ادامه به سیاسی‌ شدن آموزش عالی در کشور به عنوان یکی دیگر از چالش‌ها که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز امر و نفی کرده‌ و فرمودند سیاسی شدن دانشگاه‌ها آن‌ها را دستخوش حوادث کرده است گفت: در دانشگاه‌های آزاد اسلامی شاهد چالش‌های درونی و بیرونی هستیم.

دانشگاه ‌آزاد اسلامی بدون بار مالی بر دولت برابر با همه دانشگاه‌های دولتی فارغ‌التحصیل داشته است

عسگری در رابطه با چالش‌های درونی در دانشگاه‌های آزاد اسلامی به تغییر اساسنامه برخلاف قانون توسط دولت قبلی اشاره کرد و گفت: در دولت قبل بدون نظر هیئت مؤسس به اساسنامه دست برده شد و هیئت امنا به گونه‌ای طراحی شد که دانشگاه آزاد از دست متولیان اصلی آن گرفته شد در حالی که دانشگاه آزاد اسلامی با پول مردم و بدون حمایت دولت تأسیس شده بود و این دانشگاه بدون بار مالی بر دولت برابر با همه دانشگاه‌های دولتی فارغ‌التحصیل داشته است.

عسگری خاطرنشان کرد: در آن هنگام دولت موظف بود به اینکه اقداماتی که مردم می‌توانستند خود انجام دهند را به آنان واگذار کند اما نزدیک به ۳۰۰ تن از مدیران باسابقه که از بنیانگذاران دانشگاه آزاد اسلامی بودند نیز کنار زده شدند و حتی حق و حقوقشان در مواردی نیز پرداخت نشد.

وی افزود: پس از آن شرایط کشور و نظام دچار تغییر شد و حماسه سیاسی صورت گرفت و اتفاقاتی که نباید پیش می‌آمد رخ داد و هاشمی رفسنجانی رد صلاحیت شد و همان هنگام وی اعلام کرد خانه‌نشینی را بر نخواهد گزید بلکه تعامل فعال نیز خواهد داشت سپس به روحانی رئیس جمهور وقت رأی داده شد و بالاخره روحانی منتخب مردم شد و در نهایت دانشگاه آزاد اسلامی پس گرفته شد.

در دانشگاه آزاد اسلامی اعتدال مدنظر است

نماینده پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: در دانشگاه آزاد اسلامی اعتدال از نوع اصلاح‌طلبی، اصولگرایی و مستقل‌هایی که در دانشگاه وجود دارند مدنظر است.

وی خاطرنشان کرد: جریانی که نمی‌خواست رفسنجانی رئیس تشخیص مصلحت نظام شده و پیروز انتخابات ریاست جمهوری شود و حتی دانشگاه آزاد را درصدد پس ندادن بودند امروز به عنوان چالش سیاسی فعال عمل می‌کند.

وی در ادامه تصریح کرد: در رابطه با موضوع فرهنگ و ارزشهای دینی باید کار فرهنگی به جای کار سرهنگی انجام شود و صحیح نیست امام جمعه مشهد بگویند که دانشگاه آزاد اسلامی جولانگاه بی‌عفتی شده است و باید واژه اسلامی را از این دانشگاه برداشت.

عسگری خاطرنشان کرد: چنین برخوردی در رابطه با دانشگاه آزاد اسلامی بی‌انصافی است چرا که این دانشگاه دارای رسانه نیست اما هنگامی که برنامه‌هایش را به نمایندگان عرضه می‌کند از این دانشگاه تقدیر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۳۰ سال روش قبل انجام شده اما جوابی گرفته نشده است گفت: آنچه مسلم است دانشجوی متخلف در دانشگاه آزاد اسلامی به نیروی حراست معرفی می‌شود و محترمانه مشاوره و ارشاد برای وی صورت می‌گیرد و حتی پس از تکرار فرایند نامطلوب از سوی این دانشجو کمیته انضباطی نیز ایجاد می‌شود.

نماینده پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: نوع برخورد دانشگاه آزاد اسلامی با نوع برخورد حضرات متفاوت است و ما به نام دین نمی‌خواهیم زور بگوییم ممکن است روش‌هایمان متفاوت باشد اما نسبت به کشف حجاب رضاخانی نیز به دانشگاه آزاد اسلامی ظلم است.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 365431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عرشیا A1 ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۴
    3 1
    حجاب بهانه است این حضرات از برکناری دانشجو ناراحتند .حجاب و پوشش در دانشگاه ازاد مثل بقیه جاها است .یه عده ای زیادی رعایت میکنن یه عده کمتر .
  • بی نام IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۴
    0 3
    احسنت