فردا، سپیده دمان دیگری برای عراق و کردستان است

فردا سپیده دمان، مام جلال در کردستان است و سپیده دمان دیگری برای عراق و کردستان خواهد بود.

عرفان قانعی فرد: ساعت های وسط روز است. دفتر اتحادیه میهنی کردستان عراق همهمه است. تلفن های پی در پی.... ملا بختیار با آلمان با صدای بلندبلند حرف می زند. عادل مراد به عربی دارد با مالکی حرف می زند. عدنان مفتی هم تسبیح می چرخاند و می گوید به روزنامه ها فورا بگوئیم. دکتر کریم هم تلفن را به دست گرفته است و با یک دکتر انگلیسی حرف می زند که نصف سخنانش اصطلاحات خاص پزشکی است....

نوعی شادی است و هم حس گنگ. نوعی امید است و هم انتظاری کشنده. اما جمله مشترک میان همه تنهااین است " مام جلال، فردا می آید!"

ظاهرا بنا به توافق های انجام شده میان پزشک ها و اتحادیه میهنی کردستان عراق، مام جلال طالبانی فردا صبح - حدود ساعت 6 صبح - از برلین وارد سلیمانیه می شود. آنهم در بزنگاه تاریخی. در روزگارانی که اتحاد میان کردها در بغدادا؛ وحدت میان بغداد و کرد؛ روابط اقلیم کردستان با حزب ها؛ اتحاد استراتژیک اتحایده میهنی کردستان و حزب دمکرات کردستان عراق ازبین رفته است. در 17 آوریل 2014 به جای اتحاد استراتژیک میان اتحادیه میهنی و دمکرات؛ اتحاد استراتژیک گوران( تغییر) و بارزانی شکل گرفت.
عراق دچار بحرانی غبار آلود شده و کسی نمی داند اوضاع به کدام سو می رود. یکی هم 10 دقیقه یک بار دم از استقلال می زند. روزگاری که کردها با حکمت و درایت و سیاست یک کهنه کار پیر مانند طالبانی میان عرب ها اعتباری داشتند امروز وضع سیاسی شان چندان مطلوب نیست. دوستی ها به دشمنی ها تبدیل شده است.

از 17 / 12/2012 تا امروز چه بسیار از افراد سیاسی هر از چند گاهی می گفتند که مام جلال فوت کرده و دیگر جز چند کیلویی گوشت و استخوان چیزی از ان نمانده؛ فردا شاهد یک واقعه تاریخی هستند. شاهد ورود کسی که معمار روابط کرد و ایران ، کرد و ترکیه ، کرد و عرب ، کرد و دول خارجی بود. کسی بود که با تکیه به کرسی ریاست جمهوری عراق به عنوان یک کرد، هویتی تاریخی را برای جامعه کردها آورد و هنگامی که به زبان کردی از میهمانانش در سازمان ملل استقبال می کرد، روزنامه نگاران و ناظران سیاسی معتقد بودند که وی دشمنی ها را به دوستی تبدیل کرده. حتی ترکیه که هرگز حاضر به پذیرش هویت کردی نبود از زمان تورگت اوزال به بعد بنا به مجاهدت طالبانی، در جهت صلح بین کرد و ترک، سیاست گزاری کرده است.

فردا صبح طالبانی به عراق جدید باز می گردد که در این یک سال و نیم مشخص شد که کسی نمی تواند به راحتی بر کرسی او تکیه بزند. گروهی هم بنا به مصالح و منافع خواستند که پایگاه او را تخریب کنند اما حمایت جمهوری اسلامی از دوستدار ایران و ایرانی باعث شد که حزب طالبانی از آفت ها و فتنه ها جان سالم به در ببرد و همچنان بر حیات خود ادامه دهد. دوستی با ایران، یکی از بهترین میراث های سیاسی طالبانی است. در سایه تفکرات طالبانی بود که کردها به جای اسلحه به چیزی به نام دیپلماسی هم فکر کردند. کهنه روزنامه نگار و نویسنده ای که باور به آزادی قلم و فکر و بیان داشت که صرفا قدم رو در کوچه بن بست قبیله و عشیره و شاید این آزادی و چند حزبی و پلورالیسم سیاسی و حرکت زنان و نسل جوان در کردستان جنوبی کردستان عراق هم ثمره تلاش های اوست.

فردا روزی دیگر از سیر مبارزاتی اوست که پیر سیاست خاورمیانه رقم می زند. و باید گفت که هنوز فکر و اندیشه مام جلال به همراه حضورش، زنده است.

4949

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 365851

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    19 1
    به به آقای قانعی فرد. چه خبر از بغداد؟