ایسنا نوشت:

هشتادوسومین جلسه شورای شهر تهران بیشتر درگیر حاشیه‌ها بود تا تصویب لایحه‌ها؛ حاشیه‌هایی مانند نوت‌بوک‌دار شدن اعضا و الکترونیکی شدن گیت ورود به صحن تا تشکیک در آرا برای اولین بار!

صبح امروز خبرنگاران و اعضایی که وارد صحن شورا می‌شدند، صحنه‌ای جدید از جمله ۳۱ نوت‌بوک صفحه لمسی برای هر یک از اعضا، ال‌سی‌دی جدید و بسته شدن راه ورود به صحن برای خبرنگاران را می‌دیدند. اقبال شاکری که در ۸:۳۹ با زدن اثر انگشت وارد صحن شد، اولین کسی بود که از گیت الکترونیکی صحن عبور کرد و عکس و ساعت ورودش روی صفحه نمایش جدیدی که در صحن نصب شده بود به نمایش درآمد. سایر اعضا هم از این نوآوری راضی بودند، هرچند دستگاه برای اکثر اعضا، در بار اول استفاده، خطا می‌داد و حتی احمد مسجدجامعی رییس شورای شهر نیز از این خطا در امان نبود. البته این ذوق‌زدگی اعضایی که تازه از تعطیلات برگشته بودند توجه خبرنگاران و مهمانان و مسئولان فنی این اقدام را جلب کرده بود.

بسیاری از خبرنگاران به دلیل اینکه نمی‌توانستند دیگر پیش از شروع صحن علنی، برای گرفتن مصاحبه وارد آن محوطه شوند، به تغییرات معترض بودند و اعتراض خود را به اعضای شورای شهر اعلام کردند. این موضوع باعث شد که اقبال شاکری در پایان جلسه در تذکری خواستار تغییراتی شود تا خبرنگاران نیز بتوانند با استفاده از کارت پیش از شروع جلسه صحن علنی، وارد آن شوند.

مسوولان فنی شورای شهر می‌گفتند که دلیل اصلی این تغییرات جدید، راه‌اندازی سیستم الکترونیکی جدید است تا به وسیله اثرانگشت رای اعضا ثبت شود، اما سیستم جدید برای رای‌گیری مصوبات امروز شورا مورد استفاده قرار نگرفت. اتفاقی که البته دردسرساز هم بود و باعث شد که در رای‌گیری جوابیه اعتراض فرمانداری تهران، تعدادی از اعضا در حد نصاب رای این جوابیه تشکیک کنند. اعتراضی که به‌نظر می‌رسید با اعلام رای آوردن جوابیه با ۱۶ رای موافق و ۱۴ رای مخالف، توسط راستگو به پایان برسد، اما احمد حکیمی‌پور، رییس کمیته میراث فرهنگی شورا در ادامه جلسه نسبت به نحوه رای‌گیری در شورای شهر تهران اعتراض کرد.

به این ترتیب او و رحمت‌الله حافظی، رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری با در دست گرفتن آیین‌نامه و خواندن بندهایی از آن معتقد بودند در صورت تشکیک باید دوباره رای‌گیری کرد اما رییس شورای شهر، تاکید کرد که در آخرین آیین‌نامه، نیامده است که در صورت تشکیک، باید رای‌گیری دوباره انجام شود.

وی با بیان اینکه این اتفاق برای اولین بار می‌افتد، تاکید کرد که تا یکشنبه فیلم بازرسی می‌شود و به معترضان پاسخ داده خواهد شد.

مسجدجامعی با انتقاد از روند جمع‌آوری امضا برای طرح‌ها گفت: در طرح مربوط به روزنامه همشهری هم عده‌ای می گفتند امضا کن، تا بعد ببینیم چه می‌شود !

به گزارش ایسنا، امروز قرار بود دو کمیسیون برنامه‌ریزی و بودجه و کمیسیون عمران و حمل و نقل، گزارشی از عملکرد خود ارائه کنند. زمانی که احمددنیالی، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل گزارش خود را ارائه می‌کرد، بسیاری از اعضا در جایگاه خود نبودند و توجهی نمی‌کردند، موضوعی که مسجدجامعی هم به آن اعتراض کرد.

در زمان صحبت‌های محمد سالاری، رییس کمیسیون معماری و شهرسازی نیز بسیاری از اعضا از جمله حکیمی‌پور، طلایی و کاشانی در صندلی خود قرار نداشتند و با دیگر اعضا صحبت می‌کردند که این موضوع چندین بار باعث اعتراض سالاری شد.

جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، دیگر موضوعی بود که امروز شورا را تحت تاثیر قرار داد و برخی اعضا از جمله دنیامالی، در همدردی با مردم غزه، پیراهن مشکی پوشیده بودند. دنیامالی همچنین درگذشت حسین معدنی را به جامعه ورزش تسلیت گفت. در ابتدای جلسه، حافظی بیانیه‌ای در حمایت از مردم غزه خواند و اعضا نیز آمادگی خود را برای اعزام به غزه و اختصاص یک هفته از حقوق خود برای کمک به مردم غزه اعلام کردند.

تصویب دو فوریت نامگذاری یکی از معابر تهران به نام شهدای غزه و دو فوریت نامگذاری یک بوستان به گونه‌ای که یادآور کودک‌کشی رژیم صهیونیستی باشد و دو فوریت نامگذاری تونل انتهای بزرگراه حکیم به یاد تونل‌های غزه، از دیگر مصوبات مربوط به غزه بود.

اعضای شورای پایتخت که امروز چفیه برگردن داشتند، برای دقایقی هم شاهد هنرمایی بچه‌های یک مهدکودک در صحن در راستای حمایت از مردم غزه بودند. در این برنامه که از سوی زنان شورای شهر طراحی شده بود، کودکان بادکنک‌های سیاهی را که به گفته معصومه آباد رییس کمیته ایمنی، نشان‌دهنده رژیم صهیونیستی بود، ترکاندند و بادکنک‌های رنگی را به طور نمادین به کودکان غزه اهدا کردند.

همچنین مرتضی طلایی، نایب رییس شورای شهر تهران، در حاشیه این جلسه، در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال مربوط به تفکیک جنسیتی در محیط‌های شغلی از جمله شهرداری تهران در بخشی از این گفت‌وگو با لحن تند و منتقدانه، خطاب به خبرنگاران، گفت: پرداختن به این موضوعات فضاسازی رسانه‌هاست، نمی‌دانم شما چطور این نان‌ها را می‌خورید! همچنین در بخش دیگری گفت: خبرنگارانی که این موضوع را پیگیری می‌کنند، کرامت خود را در برابر سیاست‌های رسانه خود، زیر سوال می‌برند.

اما طرح نظارت شورا بر روزنامه همشهری و حرف و حدیث‌های پیرامون آن، دیگر موضوعی بود که در جلسه امروز چند بار به آن پرداخته شد.

ابتدا عبدالحسین مختاباد، رییس کمیته هنری از صحبت‌های منتشر شده از سوی سخنگوی شورا درباره «قرون وسطایی خواندن طرح نظارت بر روزنامه همشهری» انتقاد کرد که البته در ادامه تقی‌پور سخنگوی شورا این بیان این صحبت‌ها از سوی خود را تکذیب کرد.

مسجدجامعی اما معتقد بود که اختلاف‌نظر بین اعضای شورا زیاد نیست و قصد از نظارت، دخالت بر محتوای روزنامه نخواهد بود.

موضوع روزنامه همشهری که در ابتدای صحن مطرح شده بود، بار دیگر توسط علی صابری، عضو کمیسیون نظارت و حقوقی در پایان صحن علنی مطرح شد. صحبت‌های او البته تازگی داشت، صابری از چاپ نشدن مصاحبه‌اش درباره «اشتغال زنان» در روزنامه همشهری انتقاد کرد و گفت که با احترام به تخصصی که من دارم، باید قول مساعد بدهند که این صحبت‌هایم چاپ شود.

 

503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 368560

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شهروند IR ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
    1 1
    یکی از اعضای شورای شهر در محله ما زتدگی می کند صحبت هایی که اهالی جدید و قدیم محل از ایشون می کنند صحبت های جالبی نیست. با عنایت به این ضرب المثل که "تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها" لابد خبرهایی هست و واقعا جای تاسف واسمون داره. روز به روز ناامیدتر میشم.