ایرنا نوشت:

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام اعلام کرد: ایران با تولید ۲۵ هزار و ۲۱۷ مقاله در سال ۲۰۱۴ رتبه ۱۵ تولید علم جهان را به خود اختصاص داده است.

جعفر مهراد روز شنبه در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: در حالی که دانشگاه‌ها تعطیلات تابستانی را می‌گذرانند اما آزمایشگاه‌های دانشگاه‌های کشور برای انجام تحقیقات علمی به ضرورت پرداختن به پژوهش‌های تحصیلات تکمیلی دایر است.

وی افزود: در تعطیلات تابستانی اعضای هیات علمی این فرصت را دارند که مطالعات خود را به مقالات علمی تبدیل و در مجلات معتبر بین المللی چاپ و منتشر کنند.

استاد علم اطلاعات و دانش‌شناسی گفت: پایگاه استنادی اسکوپوس که دومین پایگاه استنادی معتبر جهان است تا ۱۳۹۳/۵/۱۷ (برابر با ۱۷ اوت ۲۰۱۴ ) که فقط ۸ ماه از سال میلادی سپری شده است ۲۵ هزار و ۲۱۷ مقاله از دانشمندان و پژوهشگران ایران را در این پایگاه ثبت و نمایه‌سازی کرده است.

وی ادامه داد: ایران با تولید این تعداد مقاله رتبه ۱۵ تولید علم جهان را به خود اختصاص داده است.

این مقام آگاه در حوزه تولید علم دانشگاه‌ها گفت: رتبه ترکیه که یکی از کشورهای نوظهور علمی در منطقه و در بین کشورهای اسلامی است با تولید ۲۲ هزارو ۳۱۱ مدرک رتبه ۱۹ شده است.

مهراد خاطر نشان کرد: به طوری که می بینیم دراین بازه زمانی ایران بیش از 2906 مدرک بیش از ترکیه تولید کرده است.

وی اظهار کرد: رتبه اول مربوط به آمریکا است. این کشور در بازه زمانی یاد شده ۳۲۴۸۷۹ مدرک تولید کرده است. رتبه‌های دوم تا پنجم به کشورهای چین، انگلستان، آلمان و ژاپن تعلق دارد. این کشورها به ترتیب ۲۶۶۵۵۸ مدرک، ۹۴۷۰۶ مدرک، ۸۵۸۸۸ مدرک و ۶۶۶۵۵ مدرک تولید کرده‌اند.

استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز عنوان کرد: کشور هندوستان به عنوان یک کشور نوظهور علمی رتبه ششم تولید علم جهان را با تولید ۶۴۷۵۶ مدرک به خود اختصاص داده است. کشورهای فرانسه، ایتالیا، کانادا و اسپانیا نیز به ترتیب در جایگاه هفتم تا دهم تولید علم جهان نشسته‌اند.

استاد علم سنجی کشور اظهار داشت: کشورهای استرالیا، کره جنوبی، برزیل و هلند به ترتیب در این بازه زمانی تعداد ۴۶۱۶۴ مدرک، ۴۲۸۴۸ مدرک، ۳۲۵۸۳ مدرک و ۳۰۷۸۹ مدرک تولید کرده‌اند.

سرپرست ISC گفت: بعد از ایران که در حال حاضر رتبه ۱۵  تولید علم جهان را در دست دارد، روسیه با تولید ۲۴۴۹۵ مدرک، تایوان با تولید ۲۲۷۴۶ مدرک و سوئیس با تولید ۲۲۷۴۳ مدرک به ترتیب رتبه‌های ۱۶، ۱۷ و ۱۸ را از آن خود کرده‌اند.

وی ادامه داد: ترکیه نیز بعد از این کشورها حائز رتبه ۱۹ تولید علم جهان است و سوئد نیز با تولید ۲۰۱۵۸ مدرک در جایگاه ۲۰ تولید علم جهان نشسته است.

مهراد گفت: روزهای اخیر افرادی که اطلاعات موثقی از روش گزارش تولید علم در اختیار ندارند از تنزل تولید علم ایران گفت‌وگو می کنند در حالی که ایران در حال حاضر رتبه ۱۵ تولید علم جهان را در اختیار دارد ممکن است در ماه‌های آینده وضعیت متفاوتی داشته باشد و این متفاوت بودن امری کاملا طبیعی است و نشانه تنزل نیست.

وی افزود: علت آن تکمیل شدن آمار تولید علم و قرار گرفتن کشورها در موقعیت طبیعی تولید علم است. این مورد در سال‌های قبل نیز وجود داشته که آمارهای آن سال‌ها نیز بر اساس این استدلال کاملا موثق و طبیعی است.

 

17503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 370297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    5 0
    مقاله ای که دردی دوا نکنه مفت نمی ارزه . هی خودتونو گول بزنید
  • بی نام IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    1 0
    کاش رتبه ایران در سال 2013 را اعلام میکردید و با سال 2012 مقایسه میکردید تا متوجه این موضوع بشید.
  • بی نام IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    1 0
    ممنون آقای استاد، سوال اینجاست چه فرقی میکنه رتبه اول ، پانزدهمبقول شما و یا آخر باشیم ، مگه فرقی هم داره؟
  • يك دانشجو US ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    4 0
    اين استاد دانش‌شناسی در مورد ميزان ارجاعات به مقالات ايراني صحبتي نكرده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ توليد خروارها مقاله كه ارجاع نداشته باشند ارزشي ندارد خودمان را قول نزنيم در ضمن از نظر ارجاعات رتبه تركيه و حتي عربستان از ايران بالاتر است
  • بی نام A1 ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    2 0
    شما بگو رتبه ی 1 وقتی هیچ نشانی ازون در جامعه دیده نمیشه واسه مردم چه فرقی میکنه؟
  • بی نام A1 ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    21 7
    از این عنوان های مسخره پیشرفت حاصل نمیشه
  • بی نام A1 ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    2 0
    علمی که من در جامعه نتونم ببینمش به چه درد میخوره؟ میشه همون علم بی عمل و زنبور بی عسل