در مراسم افتتاحیه آزمایشگاه ارزیابی تجهیزات لیزری و آزمایشگاه ارزیابی تجهیزات رادیویی مرکز تحقیقات صنایع انفورماتیک برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مراسم افتتاحیه آزمایشگاه ارزیابی تجهیزات لیزری و آزمایشگاه ارزیابی تجهیزات رادیویی مرکز تحقیقات صنایع انفورماتیک امروز در شهرک صنعتی پرند با حضور علی اصغر توفیق معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت، مسلم بیات مدیر کل اداره استاندارد و تحقیقات صنعتی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، ویدا سینا، مدیرعامل مرکز تحقیقات صنایع انفورماتیک گفت: امروزه لیزرها یا محصولات لیزری برای کاربردهای گوناگونی از جمله نمایش پدیده های فیزیکی و نوری، خواندن و ذخیره داده ها،سرگرمی ، آموزشی و پزشکی مورد استفاده قرار می گیرند.

او گفت: متاسفانه این حجم از محصولات لیزری با وجود خطراتی که دارندهیچ کنترلی نمی شوند.

سینا با بیان اینکه مثلا دستگاههای لیزری به عنوان اسباب بازی در اختیار کودکان قرار می گیرد ادامه داد: همچنین در کارگاهها ، آرایشگاهها ، مراکز ورزشی و پزشکی هم دستگاههای لیزری استفاده می شوند که خطرناک هستند.

او گفت: استاندارد قبلی که برای وسایل لیزری بود مربوط به سال 1360 بود اما تا چند وقت آینده ارزیابی انطباق محصولات لیزری با استاندارد بین اللملی خواهد بود، تا مشکلات این وسایل لیزری را بررسی کند.

سینا گفت: ما به عنوان بازوی اجرایی سازمان استاندارد و وزارت بهداشت بر تولیدات داخلی نظارت می کنیم تا کالاها استاندارد باشند.

او به فرهنگ سازی و آموزش نحوه به کارگیری این محصولات تاکید کرد و گفت: باید هشدار دهیم که این تجهیزات لیزری تا چه حد می توانند خطرناک باشند.

مدیرعامل مرکز تحقیقات صنایع انفورماتیک گفت: درحال حاضر در رابطه با تولیدات پزشکی در این بخش فعالیت می کنیم و امیدواریم این فعالیتها در بخشهای دیگر هم ادامه پیدا کند.


به توسعه زیرساختها

سپس مسلم بیات مدیر کل اداره استاندارد و تحقیقات صنعتی گفت: در جامعه جهانی سه روش تست، ارزیابی و گواهینامه برای ارزیابی محصولات برای بررسی ایمنی تجهیزات در جامعه استفاده می شود اما در کشور بیشتر شیوه تست را به کار می گیرند.

او تاکید کرد: در جامعه ما آنچه باعث ارتقاء کیفیت می شود به زیرساخت و مولفه کیفیت بازمی گردد و هیچ کشوری به کیفیت نمی رسد مگر زیرساخت آن درست باشد. باید به توسعه زیرساختها توجه کرد و در این زمینه تست و آزمایش بسیار کمک می کند که الان 300 آزمایشگاه در تهران داریم که 1200 فرآورده را تست می کند.

بیات گفت: خوشبختانه این مرکز کمک بزرگی به ارتقاءزیرساختها می کند.


خلاقیت و نوآوری

همچنین علی اصغر توفیق معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: این مجموعه مربوط به محققان و پژوهشگران است و نباید میان آنها و سیاستمداران فاصله گذاشت.

او با تاکید بر اینکه این مرکز نباید متکی به قوانین باشد گفت: باید این مجموعه براساس تحقیقات علمی حرکت کند و محدودیتی برای خود ایجاد نکند تا به خلاقیت و نوآوری برسد.

توفیق گفت: شما باید در این مرکز آنچه را که نیست خلق کنید و با تفکر وبرنامه ریزی عمل کنید.

او از فعالیت های مدیرعامل تقدیر کرد و گفت که اداره یک چنین مراکزی سخت است.

47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 370627

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =