حسین صرافی:از چند سال قبل یک برنامه ده ساله برای مبارزه با آلودگی هوای تهران آغاز شد و در این باره طرح جامعی از سوی محیط زیست برای کنترل آلودگی هوا بسیاری از کارشناسان امر و مردم نیز این موضوع را به خوبی حس کرده اند که هنوز نهاد مشخصی بعنوان متولی امر مبارزه با آلودگی هوا وجود ندارد و تقریبا همه این نهادها در اجرای این مهم از خود سلب مسئولیت می کنند.
تنها اقدام جدی آنها اعلام وضعیت هشدار و درخواست عدم حضور سالخوردگان، کودکان و بیماران در خیابانها یا تعطیلی مدارس به علت افزایش آلودگی است.
اما مهندس محمد هادی حیدرزاده، مشاور شهردار تهران در امور محیط زیست و رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در گفت و گو با خبر آنلاین با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون 38 روز هوای پایتخت ناسالم بود می گوید:" آمارها نشان میدهد آلودگی هوای تهران در سال جاری 38 برابر استانداردهای جهانی است و وضعیتی بحرانی دارد."
او از تنظیم لایحهای خبر داد که بر اساس آن موضوع بحران آلودگی هوا جزو مسوولیتهای سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران قرار میگیرد و افزود:" این لایحه پس از تدوین برای تصویب نهایی به شورای شهر تهران ارائه میشود."
مشاور شهردار تهران در امور محیط زیست با تاکید بر اینکه آلودگی هوا در تهران بحران است و باید برای آن مدیریت بحران اعمال شود، می افزاید:" بر اساس برنامه ریزی انجام گرفته سه مانور منطقهای، پهنهای و شهری در تهران برای آلودگی هوا برگزار خواهد شد "
اما دکتر ناصر کرمی، روزنامه نگار محیط زیست و اقلیم شناس طرح جامع کاهش آلودگی هوا، هفته هوای سالمو برگزاری مانورهای فراوان را شوخی می داند و می گوید:" همه می دانند دلیل اصلی آلودگی هوای تهران مافیای قدرتمند خودروسازی است که خودروهایی پرمصرف، آلوده و ناایمن را به شهروندان تحمیل می کند."
این روزنامه نگار محیط زیست می افزاید:" تا زمانی که درهای کارخانه دو خودرو ساز بزرگ کشور که عده معدودی از آن منتفع می شوند بسته نشود آلودگی هوای پایتخت بیشتر و بیشتر خواهد شد."
مرگ 5 هزار نفر بر اثر آلودگی هوا
راحتی، رئیس ستاد مدیریت بحران منطقه 13 شهرداری تهران نیز گفت:" آمارها نشان میدهد سالانه 5 هزار نفر تهرانی به دلیل ابتلا به سرطان خون و بیماری های دیگر که منشاء آن آلودگی هوا است کشته می شوند."
مدیرکل کنترل کیفیت هوای تهران بر اساس مستندات بانک جهانی خسارات وارده به شهروندان بر اثر آلودگی هوا را روزانه حدود 22 میلیون دلار می داند.
این مقام ارشد در شهرداری تهران با انتقاد از وزارت بهداشت در مورد تهیه نکردن اطلاعات مستند و مطلوب خسارت جانی و مالی آلودگی هوا در کشور می افزاید:" در سال 76 پروژه ای با همکاری صندوق تسهیلات محیط زیست بانک جهانی انجام شد که آمار مرگ و میر آلودگی هوا در تهران را سالانه چهار هزار نفر برآورد کرده بود."
سوخت نازل منشا آلودگی هوای تهران
در حالی که تا به امروز تصور میشد آلودگیهایی مانند مونواکسیدکربن مهمترین آلاینده هوای تهران را تشکیل میدهد، اما یافتههای جدید نشان داده که میزان بنزن موجود در هوای تهران 10 برابر بیشتر از استاندارد جهانی است.
دکتر یوسف رشیدی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این خصوص با تاکید بر این که اندازه گیری هیدروکربنهای خاص در هوای تهران نشان میدهد وضعیت اصلا مناسب نیست می گوید:" اندازه گیریهای انجام شده در سال جاری نشان میدهد میزان آلاینده سرطانزای بنزن در تهران حداقل 10 برابر استانداردهای جهانی است."
حمید میرزاده، روزنامه نویس محیط زیست می گوید:" کشور در زمینه قوانین مبارزه با آلودگی هوا و تخریب محیط زیست مشکل ندارد، ایراد کار تعهداتی است که دولت در قبال جامعه دارد اما اجرا نمی کند."
او کیفیت نازل سوخت در کشور را فاجعه بار می داند و می افزاید:" ماجرای گازوئیل در ایران بسیار دردناک تر از بنزین است. گازوئیل موجود در جایگاه های سوخت پنج هزار واحد گوگرد در هر لیتر دارد در حالی که استاندارد آن 50 واحد گوگرد در لیتر است. این در حالی است که بهترین گازوئیل ایران در اختیار شرکت واحد اتوبوسرانی قرار می گیرد که 500 واحد گوگرد در لیتر دارد، یعنی 10 برابر نامرغوب تر از حد استاندارد."
خودروهای فرسوده و آلاینده
دکتر یوسف رشیدی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا می گوید:" دنیا 20 سال است که مشکل آلاینده منوکسیدکربن را حل کرده، اما هنوز در بسیاری از روزها در تهران میزان این آلاینده بالاست، چرا که در پروژه خروج خودروهای فرسوده خوب عمل نکردهایم."
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا تاکید می کند:" خودروهای تولید شده در سال 82، فرسودهاند و به اندازه خودروهای 30 ساله آلودگی تولید می کنند."
او با اشاره به این که تهران شرایط شکنندهای دارد و قابلیت تحمل این تعداد خودرو فرسوده را ندارد، اظهار می کند:" در حالی که مشکل سوخت حل نشده، موتورسیکلتها هم آلودگی زیادی تولید میکنند."
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا با اشاره به این که اگر میزان منوکسیدکربن در هوا نصف شود، هوای تهران دو برابر پاک میشود، اضافه می کند:" با نصب مبدل کاتالیزور در خودروها میتوان این کار را انجام داد و این در حالیست که در همه جای دنیا تولیدکننده کالا مسوول کالایی است که تولید می کند، اما در ایران اینطور نیست."
او در پایان با ذکر این که که اخیراً استانداردهای جدیدی در مورد میزان آلایندههای هوا برای سال آینده در شورایعالی محیط زیست تصویب شده که حتی از استانداردهای امریکا هم سخت گیرانه تر است، تصریح می کند:" پیش از تصویب این استانداردها باید به این پرسش پاسخ داده شود که با چه امکانات و تجهیزات و با چه خودرو و سوختی میخواهیم این استانداردها را اجرا کنیم؟"
نظر شما