رئیس هیات مدیره شرکت برسان منابع مالی را شرط اجرای پروژه برقی کردن راه آهن تهران- مشهد عنوان کرد.

سمیه فتحی: در اولین نشست خبری کنسرسیوم برنده مناقصه برقی کردن راه آهن تهران- مشهد، رئیس هیات مدیره شرکت برسان اعلام کرد: " اگر منابع مالی  پروژه برقی کردن تهران - مشهد در زمان مقرر تامین نشود بهتر است این پروژه  آغاز نشود. "

به گزارش خبرآنلاین، اکبر سهیلی رئیس هیات مدیره یکی از شرکت های کنسرسیوم برنده مناقصه برقی کردن تهران- مشهد در جمع خبرنگاران درباره اینکه چه تضمینی می دهید این پروژه با توجه به اینکه اولین تجربه کشور در این سطح گسترده در زمینه برقی کردن خطوط ریلی کشور است به سرنوشت آزاد راه تهران - شمال دچار نشود، گفت: " راه سازی با احداث خط برقی یک موضوع متفاوت است به طوریکه در ساخت راه هر یک کیلومتری که ساخته می شود می توان از آن بهره برداری کرد؛ اما در برقی کردن اینگونه نیست کار به شکل پیوسته بوده است. اگر قرار است این پروژه با مشکل تامین منابع مالی مواجه شود بهتر است اصلا عملیات اجرایی آن را شروع نکنیم. "

 وی افزود: " اگر دولت از این پروژه حمایت نکند و همراهی لازم را در تامین منابع مالی نداشته باشد به طور قطع عملیات اجرایی پروژه برقی کردن تهران- مشهد با مشکل مواجه می شود و اجرای آن کار درستی نیست. از سوی دیگر شرایط کشور برای تامین منابع مالی مناسب نیست و نمی توانیم بگوییم توانمندی عجیبی داریم ولی در صورت عدم تحقق منابع مالی  روشهای  مختلفی را در نظر گرفته ایم . "

سهیلی یکی از راه حل های تامین منابع مالی را  استفاده از فاینانس دانست و گفت: " در شرایط فعلی منابع قابل دسترسی وجود ندارد. "  

رییس هیات مدیره برسان گفت: " در برنامه سال 88 راه آهن کشور محورهای تهران- مشهد ، تهران- بندرعباس ، تهران- تبریز، تهران-اهواز،تهران-گرگان،بافق-بندرعباس  برای برقی کردن در نظر گرفته شده اند. "

وی افزود: " پروژه  برقی کردن تهران - مشهد یکی از پروژه های مهم کشور است و در یک پروسه 5 ساله اجرا خواهد شد. همچنین این مسیر پر تردد ترین مسیر است که 4 درصد کل حمل و نقل مسافر ریلی و همین میزان هوایی در کل کشور به این مسیر انجام می شود. "

وی تصریح کرد: " افزایش راندمان جا به جایی مسافرو بار، افزایش راندمان  سرعت قطارها، افزایش تعداد واگن ها مسافری و افزایش تعداد مسافر در هر واگن ،کاهش چشمگیر زمان سفر از 12 ساعت به 5 ساعت ،کاهش تاخیرات سفر، کاهش هزینه های پرسنلی در قطارهای مسافربری و باری، کاهش آلودگی صوتی و محیطی، کاهش خسارتهای مالی و جانی ناشی از تصادفات، کاهش مصرف انرژی از جمله مهم ترین مزایای برقی کردن است.

 به گزار ش خبر آنلاین،در این نشست  مدیر عامل شرکت تام ایران خودرو هم طی سخنانی گفت: " در ایران تنها 9 هزار کیلومتر شبکه ریلی داریم. این در حالی است که در دنیا بیش از یک میلیون کیلومتر ریل وجود دارد و 25 درصد شبکه ریلی جهان برقی است و ما تنها 140 کیلومتر ریل برقی داریم. "

وی علت تصادفات جاده ای را همین موضوع عنوان کرد :" به همین علت تصادفات جاده ای که سالانه جان  27 هزار نفر را  می گیرد و این تعداد معادل میانگین شهدای 8 سال جنگ تحمیلی  و یا کشته شدگان زلزله بم است. و نشان می دهد که برقی کردن  خطوط ریلی  این آمار را پایین می آورد. "

مدیر عامل شرک تام ایران خودرو با بیان اینکه، بر اساس توافق نامه  60 درصد از اجرای این پروژه در داخل و 40 درصد از کشورهای دیگر انجام خواهد شد. گفت: " هزینه تمام شده اجرای این طرح 792 میلیون یورو است اما این در حالی است که در تمام دنیا هر کیلومتر ساخت ریل برقی 13 میلیون یورو هزینه دارد. در ایران  با توجه به استفاده از امکانات داخلی  هر کیلومتر کمتر از یک میلیون یورو هزینه می برد. "

وی تاکید کرد: " در پایان اجرای پروژه ما می توانیم ادعا کنیم تنها 50 درصد هزینه اجرای پروژه های مشابه در دنیا این پروژه را اجرا خواهیم کرد. "

 وی با اشاره به اینکه، یکی از تعهداتمان استفاده از فاینانس است ولی ملزم به استقاده  نیستیم. گفت:  "با بانکهای داخلی و خارجی برای جذب منابع مالی وارد مذاکره شده ایم. اما در هر حال بخشی را از منابع داخلی تامین می کنیم. "

در سال جاری 80 میلیون یورو از منابع داخلی برای اجرای این پروژه  پیش بینی شده است و امیدواریم فاینانس نیز قبل از امضای قرارداد نهایی به نتیجه برسد.

مرادی سود حاصل از این پروژه را تنها 5 تا 10 درصد ارزش کل پروژه عنوان کرد و افزود:  " برگشت سرمایه گذاری متعلق به راه اهن است. اما با یک حساب سرانگشتی از نظر اقتصادی اجرای این پروژه مقرون به صرفه است . "

  گفتنی است مدیر عامل واگن پارس نیز در این نشست اظهارکرد:"  لوکوموتیو‌‏های لازم برای این پروژه بر روی پلت فرم لوکوموتیوهای دیزلی ساخته خواهد شد. " 

غلامرضا رزازی گفت: " لوکوموتیوهای باری 2 محوره و لوکوموتیوهای مسافری 3 محوره و بر اساس سرعت 160 و 200 کیلومتر در ساعت ساخته خواهند شد. "

وی خاطر نشان کرد: " فعالیت خودمان را برای ساخت لوکوموتیو با تحمل سرعت 200 و 160 کیلومتر آغاز کرده‌‏ایم و که لوکوموتیوهای مسافری را 23 ماه پس از قرارداد و لوکوموتیوهای باری را پس از 29 ماه تحویل خواهیم داد و تمام تعهداتمان را نیز در 40ماه تحویل می دهیم. "

مدیرعامل واگن پارس گفت: " این لوکوموتیوها برای لوکوموتیوهای باری 47 درصد و مسافری 45 درصد داخلی سازی خواهند شد. همچنین با توجه به این که بر طبق قرارداد 5 سال نگهداری و تجهیز قطعات با کنسرسیوم است می‌‏توانیم بعد از اتمام قرارداد نیز مجددا این کار را انجام دهیم. "

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 3844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =