شبکه الجزیره قطر اعلام کرد: نگرانی‌ها نسبت به احتمال شیوع بیماری‌های مسری در کشور زلزله‌زده هاییتی افزایش یافت.

به گزارش ایرنا، در حالی که عملیات امدادرسانی به انبوه زلزله زدگان هاییتی همچنان ادامه دارد، منابع پزشکی نسبت به امکان شیوع وبا و بیماری های مسری به دلیل وجود اجساد فراوان در زیر آوارهای ساختمان های ویران شده هشدار می دهند.
با گذشت یک هفته از زلزله 3/7 ریشتری هایینی، مشکلات باز ماندگان و نجات یافتگان از این زلزله در حال افزایش است زیرا قیمت مواد غذایی و سوخت در این کشور شاهد افزایش بسیار شدیدی است.
در همین حال غواصان ارتش آمریکا در صدد ارزیابی میزان خسارات وارده به بندر پورتوپرنس بر اثر زلزله اخیر هستند تا بتوانند مقدمات پهلو گرفتن کشتی های حامل کمک در این بندر را فراهم کنند.
خبرنگار الجزیره در پورتوپرنس گزارش کرد: "ساکنان پایتخت هاییتی دومین هفته پس از زلزله را در حالی آغاز کردند که بهای بسیاری از مواد غذایی و سوخت مورد نیاز در این شهر به شدت افزایش یافته است.

گرچه بسیاری از مردم می کوشند زندگی طبیعی را در سطح محدودی از سر بگیرند ولی هنوز عمق فاجعه انسانی در هاییتی خود را به شکل ویرانه های ساختمان ها و اجساد فراوان مدفون شده زیر آوارها نشان می دهد.
پمپ بنزین ها با انبوه متقاضیان و هرج و مرج مواجه هستند و در این میان کسی خوش شانس است که (بتواند) مقدار کمی سوخت با بهایی چند برابر بهای معمول دریافت کند."
خبرنگار الجزیره افزود: "نیروهای ارتش آمریکا گشتی های خود را در پورتوپرنس به راه انداختند به خصوص در اطراف ساختمان ها و تاسیسات مهم شهر مثل بندر پورتوپرنس.

کشتی های حامل مواد غذایی و کمک های فوری در انتظار بازگشایی بندر هستند. راه اندازی مجدد بندر پورتوپرنس امری ضروری است زیرا فرودگاه این شهر و جاده بین المللی منتهی به جمهوری دومنیکن قادر به پاسخ گویی نیازهای فراوان حدود 2 میلیون آسیب دیده زلزله نیستند."
خبرنگار الجزیره خاطرنشان کرد: "از زمان وقوع زلزله هاییتی، ده ها هزار نفر از زلزله زدگان در اردوگاه هایی ساکن شده اند که در میادین شهر برپا شده است.

بسیاری از این اردوگاه های موقت فقط چند کیلومتر با فرودگاه پایتخت فاصله دارد و این در حالی است که کمک های بین المللی از طریق فرودگاه وارد شهر می شود ولی وضعیت این زلزله زدگان با وجود گذشت یک هفته از زلزله هنوز بهبود نیافته است.
بعضی از ساکنان این اردوگاه ها می گویند تا کنون هیچ کمکی نه غذا نه آب و نه چادر دریافت نکرده اند.

آنان با انتقاد از عملکرد دولت اعلام کردند هیچ یک از اعضای دولت حتی از این اردوگاه ها بازدید نکرده اند.
اردوگاه های آوارگان فاقد ابتدایی ترین امکانات لازم برای زندگی است، زباله در همه جا پخش شده و آب قابل شرب و استفاده بهداشتی وجود ندارد لذا این اردوگاه ها خود به محیط مناسبی برای شیوع انواع بیماری ها تبدیل شده است."

الجزیره در پایان گفت: "با وجود همه این رنج ها و فاجعه انسانی، 6 فروند بالگرد نظامی آمریکا در اطراف کاخ ریاست جمهوری هایییتی فرود آمدند و ده ها سرباز خود را در این مکان پیاده کردند، حدود 2 هزار تفنگدار دریایی آمریکا نیز در سواحل هایییتی پیاده شدند.
در همین حال شورای امنیت سازمان ملل با اعزام 3 هزار و 500 نیروی پلیس اضافی در چارچوب صلحبانان سازمان ملل به هاییتی برای حفظ امنیت و حمایت از کاروان های کمک رسانی و عملیات امداد موافقت کرد."

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 38506

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =