نمایشگاه "1001 اختراع کشف میراث مسلمانان در دنیای ما" با هدف نمایش یک هزار ساله خدمات علمی مغفول مسلمانان ، از شمال آفریقا تا چین، در لندن به معرض نمایش گذاشته شد.

به گزارش ایرنا،خبرگزاری فرانسه در گزارشی اعلام کرد: دین دانشمندان اروپایی به همتایان مسلمان خود در همه چیز، از پمپ آب و سیستم گردش خون تا مهندسی و ترسیم نقشه دنیا، روز پنجشنبه در نمایشگاهی در لندن به معرض نمایش درآمد.

این خبرگزاری افزود: برگزارکنندگان نمایشگاه "1001 اختراع کشف میراث مسلمانان در دنیای ما" امیدوارند یک هزار سال از خدمات علمی مغفول مسلمانان را، از شمال آفریقا تا چین، بصورت پلی بین دانش قدیم و دوره رنسانس به نمایش گذارند.

آنها ابراز امیدواری کردند که با این کار به تفاهم بین جهان اسلام و غرب کمک کنند.

پروفسور سلیم الحسنی که فکر برگزاری این نمایشگاه در موزه علوم لندن از آن او است، گفت: اگر سهم فرهنگهای دیگر را نادیده بگیرید،‌ آن وقت احساسی از برتری فرهنگی به شما دست می دهد که خظرناک است.

در این نمایشگاه نشان داده شده که در رصدخانه مراغه در قرن 13 میلادی منجمان مدلهای جدیدی برای درک کهکشان ساختند که راه را برای افکار کپرنیک در مورد یک منظومه شمسی خورشید- محور در سال 1543 هموار ساخت.

عباس بن فرناس دانشمند قرن 9 میلادی نیز یکی از اولین پروازهای ثبت شده انسان را انجام داده است وی یا استفاده از گلایدری با بستهای چوبی از بالای مناره مسجد جامع کوردوبا پرید.

ابن النفیس پزشک مصری اولین کسی بود که بدقت آن بخش از سیستم گردش خون را که شامل قلب و ریه ها است، تشریج کرد و راه را برای ویلیام هاروی هموار ساخت تا در سال 1628 سیستم قلب و عروق را بطورکامل تشریح کند.

این نمایشگاه همچنین به بررسی کارهای الجزایری مهندس قرن 12 میلادی می پردازد که تلمبه دوکاره مکش را اختراع کرد.

دیگر مهندس مسلمان معاصر "الادریسی" نیز قرنها قبل از اینکه کلمبوس و مارکوپولو سفرهای اکتشافی خود را شروع کنند، نقشه ای از دنیا رسم کرد.

نمایشگاه "1001 اختراع کشف میراث مسلمانان در دنیای ما"، که تا 25 آوریل (5 اردیبهشت) ادامه دارد، بر اساس صدها دست نوشته شکل گرفته و ادعاهای کشفیات نیز توسط کارشناسان موزه علوم ، راستی آزمایی شده اند.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 38891

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =