ایسنا نوشت:

کامران دانشجو با بیان اینکه جامعه انقلابی به دانشگاه انقلابی نیاز دارد، گفت: در دانشگاه انقلابی باید دانشجویان و اساتید از نظر روحی و روانی آرامش داشته باشند و به لحاظ تفکر دارای تفکر انقلابی و اسلامی باشند.

کامران دانشجو، وزیر اسبق علوم، تحقیقات و فناوری، با اشاره به بیاناتی از امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه از دانشگاه باید سرنوشت یک ملت تعیین شود و اگر دانشگاه اصلاح شود، جامعه اصلاح می‌شود، اظهار کرد: رابطه مستقیمی بین جامعه و دانشگاه وجود دارد و دو وظیفه اصلی دانشگاه تولید علم نافع برای اقتدار و پایداری مملکت و کادرسازی برای نظام است.

وی با بیان اینکه اگر قرار باشد این نظام پایدار و پویا بماند باید گفتمان امام(ره) و انقلاب در دانشگاه حاکم باشد، تصریح کرد: باید اساتید و مدرسینی در دانشگاه داشته باشیم که به آرمان‌های انقلاب و ارزش‌های اسلامی متعهد بوده و چهره‌هایی عالم باشند.

وزیر اسبق علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه موتور محرکه انقلاب، گفتمان امام(ره) و آرمان‌های انقلاب است، تصریح کرد: اگر این نکته را فراموش کنیم موتور این ماشین از کار می‌افتد و در سربالایی به عقب برمی‌گردد.

دانشجو با بیان اینکه نمی‌توان با یک ادبیات انقلاب و با ادبیات دیگر حکومت کرد، افزود: نمی‌توان دین را اوراق کرد یعنی معنویت را از دین بگیریم و در مادیات سراغ امور دیگر برویم. یعنی نمی‌توان جهان‌بینی توحیدی داشت اما در عمل سکولار بود. یعنی اعتقادات اسلامی داشته باشیم اما در آموزش فرهنگ سکولار باشیم. پس باید بین صورت و سیرت و نظر و عمل تناسب وجود داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه فضای دانشگاه باید به گونه‌ای باشد که دشمن به آن طمع نکند، خاطرنشان کرد: فضای دانشگاه نباید طوری باشد که فتنه‌گر و منافق بتوانند به عنوان آزادی و فرهیختگی و یا فعالیت سیاسی کار کند و بسیجی و حزب‌اللهی محصور شود.

وزیر اسبق علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه فتنه یک اتفاق نبود بلکه با برنامه به دانشگاه رخنه کرد، اظهار کرد:‌ اگر فتنه فرصت پیدا کند خودش را بازسازی می‌کند و این کار هزینه بسیار گزاف‌تری به ملت و نظام تحمیل می‌کند.

دانشجو در ادامه به مشکلاتی که در دانشگاه وجود دارد اشاره کرد و گفت: از جمله مشکلات دانشگاه عدم وجود ارتباط ساختاری دانشگاه با حوزه کاربردی، ایجاد حلقه‌های بسته آموزشی و پژوهشی در دانشگاه‌ها، در دست نداشتن ابزار درست نظارتی از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی و تعاریف نادرست ایجاد شده از فرهیختگی، آزادی، دانشگاه مستقل، جنبش دانشجویی و دانشجوی سیاسی در دوران ۸ سال اصلاحات است.

وزیر اسبق علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: متاسفانه در دانشگاه عده‌ای آزادی را هرج و مرج ترجمه کرده بودند و دانشگاه مستقل، جنبش دانشجویی و دانشجوی سیاسی را در تقابل با نظام می‌دانستند در حالی که در حکومت برآمده از اراده مردم جنبش دانشجویی و دانشگاه مستقل در طول اراده مردم یعنی در راستای تقویت نظام حرکت می‌کنند.

وی در ادامه به تعاریف درست دانشگاه مستقل،‌ جنبش دانشجویی و دانشجوی سیاسی پرداخت و گفت: دانشگاه مستقل باید به لحاظ فرهنگی از غرب مستقل باشد و فرهنگ اسلامی ایرانی را ترویج کند یعنی مناسبات درون دانشگاه براساس احکام شرعی باشد.

وی افزود: جنبش دانشجویی در نظام جمهوری اسلامی برآمده از اراده ملت در طول نظام حرکت می‌کند و شاخص‌های آن دین‌مداری، استکبارستیزی، دشمن شناسی و شجاعت است.

دانشجو با بیان اینکه می‌توان با دشمن صلح کرد اما نباید توانایی‌های خود را مضمحل کنیم، گفت: در مقابل دشمن کوتاه نیامدن افتخار دارد و باید بدانیم صلح فرصتی برای نفس کشیدن است نه برای خفه شدن.

دانشجو، با بیان اینکه دانشجوی سیاسی در نظام برآمده از اراده ملت سیاست‌گری را از سیاست‌بازی می‌شناسد، گفت: دانشجوی سیاسی حرف منطقی مسئولانه می‌زند و در عین انتقاد به دولت و نظام مراقب است تا ارکان نظام را سست نکند مانند آیت‌الله مهدوی کنی که هرگز در طول عمرشان حرف دشمن شادکن به زبان نیاوردند.

وی همچنین با بیان اینکه در نگاه معطوف به قدرت مردم، رعیت دانشگاه، سربازخانه دانشجو، سرباز و فرد ژنرال است و زندگی همراه با تشریفات و صحبت کردن متکبرانه وجود دارد، خاطرنشان کرد: در نگاه معطوف به خدمت دانشگاه محل کادرسازی برای نظام، تربیت سرباز امام زمان(عج) و محل تولید علم نافع است و فرد خود را رعیت و سرباز می‌داند و مردم را ارباب یعنی خاضعانه و شجاعانه صحبت می‌کند.

دانشجو با اشاره به اینکه در ۸۵ سال پیش در زمان رضاخان در ایران دانشگاه به صورت کپی‌برداری از غرب شکل گرفت و این مشکل زیربنایی دانشگاه در ایران است، گفت: باید در ایران دانشگاهی در تراز جمهوری اسلامی شکل بگیرد اما عده‌ای به این خاطر که دانشگاه را فقط محل دانش می‌دانند و یا عده‌ای دیگر بینش غربی دارند و تعدادی دیگر تنها از دانش غربی برخوردارند با ایجاد دانشگاهی در تراز جمهوری اسلامی با داشتن همزمان دانش و بینش مخالف هستند.

به گزارش ایسنا کامران دانشجو در ادامه در رابطه با معضل مهاجرت بی رویه نخبگان و سوال قانونی بودن فرآیند بورسیه‌ها در دولت دهم گفت: معتقد نیستم مهاجرت بیشتر شده باشد البته اگر مهاجرت برای کسب علم و بازگشتن به کشور باشد اشکالی ندارد و بهتر است بررسی کنیم در چه دورانی بیشتر بورسیه‌ها به کشورشان بازنگشته‌اند و من این سوال را مطرح می‌کنم که چرا در بررسی بورسیه‌ها سال ۸۴ به قبل بررسی نمی‌شود.

وی افزود: باید بگویم بورسیه‌های ما قانونی بوده‌اند و نظام و دستگاه‌های نظارتی باید بررسی‌های دقیق را انجام دهند چون در هیچ جای دنیا رقیب نمی‌تواند قاضی باشد.

وی همچنین در جواب این سوال که در دوره وزارت خودتان برای اسلامی کردن دانشگاه چه کردید و آیا معتقد به انقلاب فرهنگی در دانشگاه‌ها هستید، گفت: من انقلاب فرهنگی را ضروری نمی‌دانم البته از این بُعد که به تعطیلی دانشگاه منجر شود چون دانشگاه اصلا نباید تعطیل شود بلکه باید در منابع علوم اسلامی تغییراتی اعمال کنیم و در دوران وزارت بنده نیز در راستای اسلامی کردن دانشگاه سند دانشگاه اسلامی را بازنگری کرده و به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی رساندیم.

دانشجو در جواب سوال دیگری مبنی بر اظهارات اخیر رییس جمهور مبنی بر ادامه کار وزیر جدید علوم براساس همان برنامه‌ای که وزرای پیشنهادی قراربود در وزارت علوم آغاز به کار کنند اما رای نیاوردندند، گفت: احترام رییس جمهور بر همه ما لازم است اما مجلس باید نظارت کند که چرا به برخی رای نداده است و به این فرد رای داده است.

وی افزود: هرکس که وزیری را به مجلس معرفی می‌کند قبل از آن نظر مجلس را برآورد می‌کند تا اگر نظر مجلس ۵۰-۵۰ و یا حتی ۴۰-۶۰ بود شروع به لابی کرده و وزیر مدنظر خود را معرفی کند اما اگر برآوردها برای معرفی یک فرد ۸۰-۲۰ باشد آن وزیر را معرفی نخواهد کرد مگر اینکه منظور سیاسی دیگری داشته باشد.

وی همچنین در جواب سوال دیگری در مورد فساد مالی گفت: هرجا در هر زمان و توسط هر فردی اتفاق بیفتد کار زشت و بدی است و در این راستا بهتر است بررسی کنیم دارایی‌های همه وزرای دولت دهم آیا به دارایی‌های یک نفر خواهد رسید که در این لحظه یکی از دانشجویان اسم بابک زنجانی را به زبان آورد و دانشجو پاسخ داد بابک زنجانی جزء وزرا نبود و من اسم بابک زنجانی را بعد از اینکه تلویزیون مطرح کرد، شنیدم.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 388966

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بنده ی خدا A1 ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    9 0
    از نظر جناب آقای دانشجو کسانی که دم از بورسیه های غیر قانونی و فساد بسیار بسیار گسترده دولت کریمه ی مطبوع ایشان میزنند حرف دشمن شاد کن میزنند بهتر بود در آخر میگفتید که دزدیهای دولت ما به دارایی های یک فرد دیگر میرسد یا نه
  • نوید IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    10 0
    ایشون اگر صحبت نکنند کسی نمیگه لال هستند....
  • بی نام A1 ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    53 1
    رو که نیست
  • بی نام IR ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    5 0
    خجالت کشیدنی نیست اما خوب چیزیه
  • بی نام A1 ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    8 0
    میشه وقتی خبری رو چاپ می کنید همون ابتدا منبع خبر و محل سخنرانی و مخاطبان رو ذکر بفرمایید؟