محمد‌جواد عاصمی پور، از مدیران سابق نفتی کشورمان به روزنامه دنیای اقتصاد گفت:

در حال حاضر اهمیتی ندارد که عربستان با چه انگیزه‌ای تولید نفت خود را کاهش نداده، بلکه عکس‌العمل ما به این وضعیت است که اهمیت دارد. ولو اینکه شما مقاصد سیاسی را دنبال می‌کنید باید اثرش را از طریق مقاصد اقتصادی بگذارید. در این شرایط است که افزایش عرضه نفت ما را به مقاصدمان نزدیک می‌کند.

وی تصریح کرد: اگر در حال حاضر معتقدید که بحران را برای شما ایجاد کرده‌اند، حل آن از طریق دیپلماسی در اوپک درست نیست و به منزله دفاع در برابر حمله است. ما باید بحران در بحران ایجاد کنیم. باید جبهه جدیدی ایجاد کنیم و شروع به کاهش قیمت‌ها کنیم. با قیمت ارزان نفت را بفروشیم و بازارسازی کنیم. نباید تولید تابعی از صادرات باشد، بلکه صادرات را تابعی از تولید کنیم.

به اعتقاد من به جای اینکه نفت را در نفتکش‌ها روی آب نگه داریم باید آن را با قیمت نازل بفروشیم. استراتژی کنونی که منتظر قیمت‌های بالای نفت باشیم، آبستن زایش بابک زنجانی‌ها است؛ چراکه در چنین شرایطی است که عده‌ای با وعده فروش نفت با قیمت بالا ظاهر می‌شوند.

اگر قرار است با عربستان مقابله کنیم باید با قیمت پایین بجنگیم و از ‌آنجا ‌که همه کشورهای حوزه خلیج فارس به یک اندازه از قیمت پایین نفت آسیب نمی‌بینند، بین کشورهای حوزه خلیج‌فارس گسل ایجاد می‌شود. مثلا سیاست اقتصادی قطر و عربستان متفاوت از کشورهایی نظیر امارات، کویت و بحرین است، کشورهای عربی با پول نفت رفاه تشکیل داده‌اند و مردم این کشورها تا حدی می‌توانند شرایط بد اقتصادی را تحمل کنند؛ در این نوع کشورها هیچ پایگاهی به‌جز پول نفت وجود ندارد و اگر پول نفت هم نباشد مردم اعتراض می‌کنند. در چنین شرایطی است که این کشورها با عربستان بر سر میزان تولید به اختلاف بر‌می‌خورند. مردم و دولت ایران تجربه مدیریت در شرایط بحرانی را دارد؛ این تجربه‌ای است که کشورهای عربی فاقد آن هستند.

عاصمی‌پور در ادامه تصریح کرد: در چنین شرایطی است که استراتژی وزارت نفت یعنی تمرکز بودجه وزارت نفت تنها به سوی پارس جنوبی اشتباه است، در شرایط کنونی این مناطق نفت‌خیز است که می‌تواند در کوتاه‌مدت راهگشای کشور باشد.


17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 391302

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    16 4
    این که بیشتر به نفع مصرف کننده ها میشه.
    • علی A1 ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
      5 2
      ما اصلاً نباید نفت رو حداقل به این صورت بفروشیم. به هر نحو ممکن باید اقتصادمون رو کم کم از نفت جدا کنیم. البته کار سختیه، اما راه حل همینه.
  • بی نام A1 ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    8 2
    دیگه از داعش که نمیتونین ارزونتر بفرشین؟
  • مهدی IR ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    5 4
    البته درست است که عربستان ده برابر ایران نفت می فروشد و در نتیجه به ازای هربشکه که یک دلار ارزان شود ده برابر خسارت می بیند ولی باید توجه داشته باشیم که آنها اولا ذخیره ارزی هنگفتی دارند که بلوکه هم نیست و ثانیا حاضرند برای عظش کینه شان هر هزینه ای را بپردازند.به نظر من باید طرف مقابل عربستان، مشتریان نفتی این کشور را که بخشی از نیاز خود را از این کشور تامین می کنند تهدید به تحریم کنند
  • بی نام RO ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    12 2
    میخوای مفتی بدیم اصلا کمر کل تولید کننده های استکباریم میشکنه کشور دوست و بردار چین هم حال میکنه ....وای به حال ما که مدیرامون اینان
    • میثم A1 ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
      5 0
      دوست عزیز منم با نظرت موافقم. وای بر حال ما با چنین مدیرانی و با این طرز فکر. اقتصاد مریض و شدیدا وابسته به نفت که درست کردند هیچ حالا میخوان بجای رایزنی و بکار بردن سیاست گفتگو و منطق ، سرمایه ی ملی رو مفتی ببخشن تا مثلا با دیگران رقابت کنند.کسی نیست بگه اگه مال خودت هم بود حاضر بودی مفتی ببخشی؟
  • بی نام IR ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    2 6
    چرا همه چیزو سیاسی نگاه میکنین عربستانی که بودجه ش رو با نفت104دلاری بسته مگه مریضه به قیمت 60دلاری راضی بشه یا آمریکا که الان دومین تولید کننده نفت دنیا شده قیمت پایین چه سودی واسه ش داره همین الانم بابت همین افت قیمت شاخص های بورس معروفش مثل داوجونز و ان پی حسابی پایین اومده
  • حسین فجرک RU ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    2 0
    این از الطاف خفیه الهی است و یکبار برای همیشه ویرای رهائی از چنگال در آمدهای باد آورده نفتی در این شرائط اصلا نباید نفت فروخت تا وضعیت بازار کاملا تغییر نماید چرا که این سرمایه بین نسلی است وما حق نداریم چوب حراج به آن بزنیم خبر آن لاین اینرا به نظر سنجی بگذار لطفاوفوری
  • بی نام A1 ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    1 0
    اتفاقا بر عکس جناب آقای عاصمی پور، بهترین کار اینه که بریم تا میتونیم مستقیم یا غیر مستقیم نفت ارزون بخریم و ذخیره کنیم ، تو کشور ما فضای کافی برای ذخیره هم که هست الحمدولله.اینطوری هم ممکنه اونها هم انگیزه ارزون کردن نفت رو از دست بدن و هم ما میتونیم نفتی که اونها از منابع مشترک استخراج کردن رو بعدا گرون تر بفروشیم.
  • بی نام A1 ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    2 0
    ایشون هنوز در لوزان سویس هستند یا برگشتند ایران /این نوابغ از کجا پیدا می کنید عربستان برای زمین زدن رقیب منطقه ای خود یعنی ایران ووابسته کردن قدرت های غربی مانند ایالات متحده به ایران کار خودش ادامه میده واز دیکر سو امریکا به تولید شیل اویل خودش ادامه میده تنها ماهستیم که ضرر می کنیم چون اول وابستکی به بودجه به نفت بالاست دوم ذخایر مابلوکه ست وسوم پول فروش نفت فعلی هم به راحتی به دستمان نمی رسد
  • بی نام A1 ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    3 0
    آقای مدیر اسبق نفتی ظاهرا شما هنوز نمیدونی چی شده نشستی کنار میگی گردش کنید عربستان بازی هوشمندانه ای رو انجام داده تا اینجا 3 تا کشور شاخ رو زده ، ما حال نکردیم اما سیاست بی رحمه ، فعلا گل خوردیم باید صبور باشیم.