تسنیم نوشت:

یک پایگاه خبری آمریکایی ضمن اشاره به مخالفت جمهوریخواهان با تصویب نهایی پیمان تجارت اسلحه به این مساله اشاره کرده است که علت اصلی مخالفت جمهوریخواهان با این پیمان آن است که انجمن ملی اسلحه آمریکا با آن مخالف است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری "نیوز ریپوبلیک"، پیمان جهانی تجارت اسلحه از چهارشنبه گذشته 24 دسامبر رسما اجرایی شده و این در شرایطی است که بسیاری از کشورهای بزرگ صادر کننده اسلحه این پیمان را هنوز امضا یا تصویب نکرده اند.

بر اساس این گزارش پیمان تجارت جهانی اسلحه قرار است صنعت 85 میلیارد دلاری تسلیحات نظامی را قانونمند کند و از افتادن تسلیحات نظامی به دست گروه ها و افراد ناقض حقوق بشر و مجرمان و گروه های تروریستی جلوگیری کند.

حامیان این پیمان از این تحول استقبال کرده و بر این باورند که این پیمان کشورهای صادر کننده اسلحه را ملزم خواهد کرد تا معیارها و شرایط سختی را برای صادرات تسلیحات نظامی به سایر کشورها اعمال کنند. آمریکا در سال 2013 میلادی این پیمان را امضا کرده ولی سنا هنوز آن را تصویب نکرده است.

از 130 کشوری که امضا کننده پیمان به شمار می روند تاکنون 60 کشور آن را تصویب کرده اند. تصویب 50 کشور برای اجرایی شدن رسمی این پیمان لازم بوده است.

آمریکا به عنوان بزرگترین صادر کننده اسلحه در سپتامبر سال گذشته این پیمان را امضا کرده است. سایر کشورهای بزرگ صادر کننده اسلحه مثل روسیه، هند، چین و پاکستان نیز حاضر به امضای این پیمان نشده اند. بریتانیا، آلمان و فرانسه نیز این پیمان را امضا و تصویب کرده اند.

زمانی که مجمع عمومی سازمان ملل سال گذشته این پیمان را به رای گذاشت تنها سه کشور ایران، سوریه و کره شمالی با آن مخالفت کردند.گرچه اوباما این پیمان را امضا کرده ولی هنوز هیچ شانسی برای کسب 67 رای لازم در سنا برای تصویب نهایی این پیمان وجود ندارد. در اکتبر 2013 میلادی 50 سناتور با ارسال نامه ای به رئیس جمهور آمریکا مخالفت خود را با این پیمان اعلام کردند.

جمهوریخواهان سنا به این علت برای مخالفت با این پیمان یکصدا شده اند که انجمن ملی اسلحه آمریکا به آنها این طور گفته و با این پیمان مخالفت کرده است.

انجمن ملی اسلحه به این علت با تصویب نهایی پیمان تجارت جهانی اسلحه مخالف است که آن را تهدیدی بالقوه علیه مالکیت اسلحه در آمریکا می داند. این پیمان به صراحت حق مردم آمریکا برای در اختیار داشتن اسلحه را تضمین نمی کند.

در دو قرن نخست فعالیت سنا نمایندگان آمریکایی بیش از 1500 پیمان را تصویب کرده اند و تنها با 21 پیمان مخالفت کرده اند. 85 پیمان نیز به علت آنکه سناتورهای آمریکایی اقدامی را در خصوص آن انجام نداده اند بازپس گرفته شده است.
اکنون 36 پیمان منتظر تصویب نهایی سنای آمریکا است.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 391986

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    0 0
    بيشتر جمهوري خواه ها به لابي هاي هاي اسلحه سازي وصل هستند