مهر نوشت:

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: واردات قانونی صنایع دستی از کشور چین سالانه شش میلیون دلار است که هیچ تاثیری در جایگاه صنایع دستی داخلی ندارد.

بهمن نامور مطلق ظهر پنج شنبه در نشست خبری وضعیت صنایع دستی کشور در پاسخ به سئوالات خبرنگار مهر، در خصوص از دست دادن بازارهای صادراتی صنایع دستی ایران تاکید کرد: متاسفانه در دولت گذشته برخی از برخوردها باعث شده بود که صنایع دستی ایران جایگاه واقعی خودش در دنیا را از دست بدهد و برخی از بازارهای خارجی را از دست دادیم.

وی تصریح کرد: با برنامه ریزی های انجام شده چهار نقطه را مشخص کرده ایم که مرکز فروش صنایع دستی ایران را راه اندازی کنیم و در این راستا هم تسهیلات مورد نظر ارائه می شود.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور یادآور شد: در راستای ترویج صنایع دستی ایران از هرگونه سرمایه گذاری در کشورهای دیگر حمایت می کنیم و اگر شهروندان خارج از کشور اعلام آمادگی کنند ما نیز همکاری لازم را خواهیم داشت.

نامور مطلق یادآور شد: با برنامه ریزی های انجام شده به زودی مرکز فروش صنایع دستی ایران در شهر میلان ایتالیا راه اندازی خواهد شد.

وی در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار مهر، در خصوص تبلیغ صنایع دستی ایران با استفاده از مباحث فرهنگی و هنری مانند ساخت فیلم "گبه" تاکید کرد: همان فیلم هم به سفارش سازمان میراث فرهنگی ساخته شده اما باید به این نکته توجه داشت که در مرحله اول باید صدا و سیمای کشور در راستای استفاده از صنایع دستی همکاری داشته باشد.

وی ادامه داد: زمانیکه صدا و سیما به طور واقعی در ترویج صنایع دستی اقدام نمی کند چگونه می توانیم از دیگران انتظار داشته باشیم که برای ما کاری کنند.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور یادآور شد: باید در مباحث فرهنگی صنایع دستی به طور واقعی وارد شد نه اینکه برای رفع تکلیف اقدام به تبلیغ صنایع دستی کنیم اما در مقابل چند ساعت وقت برای تبلیغات طولانی مدت لوازم دیگر شود.

نامور مطلق ادامه داد: درگذشته اعتباری برای معرفی و تبلیغ صنایع دستی در نظر گرفته نشده بود اما امروز به مباحث فرهنگی صنایع دستی توجه ویژه ای شده است.

وی در خصوص اینکه واردات قانونی کالا مانعی برای جایگاه صنایع دستی ایران نیست، گفت: سالانه حدود شش میلیون دلار صنایع دستی به طور قانونی از کشور چین وارد کشور می شود اما این رقم هیچگونه آسیبی برای صنایع دستی کشور ندارد.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور تاکید کرد: اما آنچه که باعث بروز مشکل برای صنایع دستی شده واردات غیر قانونی صنایع دستی بی کیفیت به داخل کشور است که در این راستا نیز باید دستگاه های مربوطه در مقابل واردات قاچاق اقدام کنند.

نامور مطلق تصریح کرد: باید به یاد داشته باشیم که سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی قدرت قانونی تعطیل کردن مراکزی که اقدام به فروش صنایع دستی قاچاق می کنند را ندارد به همین دلیل ما نیز تاسف می خوریم که برخی از مراکز سنتی کشور مانند "سرای موشیر" باید مرکز فروش صنایع دستی بی کیفیت خارجی شود.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه صنایع دستی در کشور کد گذاری شده است، گفت: در حال حاضر صنایع دستی کشور در 18 گروه، 156 رشته و 137 زیر مجموعه بخش بندی شده و در کل 293 رشته و زیر مجموعه کد گذاری شده است.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور تاکید کرد: در سال جاری اعتبارات مختلفی به صنایع دستی کشور اختصاص داده شده که بیش از چندین سال گذشته بوده اما در این مسیر تسهیلات مناسبی نیز برای توسعه و کمک به هنرمندان صنایع دستی در نظر گرفته شده است.

نامور مطلق ادامه داد: در سال جاری 100 میلیارد تومان تسهیلات برای صنایع دستی در نظر گرفته شده که به طور حتم در سال آینده این رقم افزایش خواهد داشت.

وی در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگاری در خصوص خرید صنایع دستی از جانب دولت، گفت: چنین مصوبه ای به طور قانونی وجود دارد اما مورد توجه قرار نگرفته است.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور یاداور شد: در حال حاضر مصوبه ای نیز وجود دارد که بانکها مکلف شوند جوایز خود را از تولیدات صنایع دستی کشور انتخاب کنند.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 396577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =