پژوهشگران با استفاده از میکروسکوپ‌های الکترونی و روشی که پیش از این برای تعیین رنگ پرهای پرندگان فسیلی استفاده شده بود، موفق شده‌اند رنگ و شکل واقعی دایناسورهای پردار یکصد میلیون سال پیش را آشکار کنند.

ابوالفضل کریمی: با استفاده از تکنیکی که سال گذشته در دانشگاه ییل برای مشخص کردن رنگ پرهای پرندگان فسیل‌شده استفاده شد، دانشمندان موفق به انجام کار مشابهی روی دایناسورها شده‌اند. این تکنیک هم‌اکنون روی فسیل‌های دایناسورها اجرا شده تا بتوان تعیین کرد دایناسورهای پرداری که در دوران ماقبل تاریخ روی زمین زندگی می‌کردند، واقعا چه شکلی بوده‌اند.

به گزارش نیوساینتیست، گروه دانشگاه ییل از روش خاصی برای تصویربرداری توسط میکروسکوپ‌های الکترونی استفاده کرده تا بتواند رنگ‌ پرهای پرندگان فسیل شده در بیش از 47 میلیون سال پیش را تعیین کند. اکنون، مایکل بنتون از دانشگا بریستول در انگلستان به همراه همکارانش، این تکنیک را روی فسیل Sinosauropteryx پیاده‌سازی کرده است.

با استفاده از این روش، آن‌ها توانسته‌اند به ساختار سلول‌های رنگ‌دار میکروسکوپی به نام melanosomes در پر یک فسیل با قدمت 125 میلیون سال پی ببرند.

توضیح تصویر فوق: ارگان‌های سلولی کوچکی که ملانوزوم نام دارند، رنگ‌های پرها و موها را به طور واضح نشان می‌دهند.بررسی دقیق این پر که با استفاده از تصویربرداری میکروسکوپ‌های الکترونی انجام شده، نشان می‌دهد یوملانوزوم‌های سوسیس شکل، رنگ سیاه را تولید می کنند؛ در حالی‌که فائه‌ملانوزوم‌های کروی شکل رنگ نارنجی را به وجود می‌آورند.

پیش از این، ملانوزوم‌ها را با باکتری‌های موجود در بافت‌های نرم فسیل‌هایی که خوب محافظت شده بودند، اشتباه می‌گرفتند؛ اما بنتون و همکارانش متوجه شدند الگوی این ساختارهای کروی و سوسیس‌شکل دقیقا مشابه با ملانوزوم‌هایی است که در پرهای پرندگان دوران معاصر وجود دارد.

(توضیح عکس مقابل: تصویری که از فسیل 47 میلیون ساله سینوزائوروپتریکس به دست آمده، نشان می‌دهد پرهایی با رنگ‌های روشن و تیره در روی سر و پشت این دایناسور قرار داشته است. این نمونه‌ها از یک نوار تیره‌رنگ که در پایه دم دایناسور واقع شده بود (به فلش توجه کنید) و از یک نوار دارای رنگ روشن تهیه شده است.
تصویربرداری با میکروسکوپ‌های الکترونی نشان می‌دهد نوارهای تیره رنگ فقط شامل فائه‌ملانوزم کروی شکل است که نشان می‌دهد رنگ آن‌ها نارنجی و قهوه‌ای است. در مقابل، رنگ نوارهای روشن که شامل هیچ ملانوزومی نیست، احتمالا سفید رنگ بوده است
).

سینوزوروپتریکس، دایناسور 1.2 متری گوشتخوار و ناتوان از پرواز بوده و با تاج پردار سیخ مانند در بالای سر و در میانه پشت خود، قدیمی‌ترین دایناسور پرداری است که تاکنون شناسایی شده است. تحقیقات جدید نشان می‌دهد پرهایی که روی دم میمون شکل او قرار داشته، دارای نوارهای سفید و نارنجی رنگ بوده است.

بنتون امیدوار است تحقیقات بیش‌تر بتواند شکل و رنگ دقیق پرهای سر و دیگر قسمت‌های این دایناسور را نیز مشخص کند. او معتقد است می‌توان ملانوزوم‌ها را در بسیاری از پرهای دایناسورهای فسیل شده مشاهده کرد.

به این ترتیب، آیا می‌توان گفت که هالیوود، پارک ژوراسیک را با رنگ‌های دقیق‌تری پیاده‌سازی کند؟ جواب این سوال احتمالا منفی است. پرها به شدت در میان فسیل‌ها نایاب است و نمونه‌برداری کردن از آن‌ها برای به دست آوردن ملانوزوم‌ها، آسیب‌های غیر قابل بازگشتی به فسیل‌ها وارد می‌کند. به این ترتیب باید گفت فقط تعدا اندکی از فسیل‌های دایناسورها برای این تست به کار گرفته خواهند شد.

توضیح عکس فوق: در این تصویر، فسیل 125 میلیون ساله پرنده‌ای به نام Confuciusornis نشان داده شده است. نمونه‌برداری از ارگان‌های سلولی رنگ‌دار در سراسر بدن این دایناسور نشان داد قسمت‌های زیادی از بدن آن با پرهایی سیاه‌رنگ پوشیده شده، در حالی‌که دم آن، بلند و باریک و هم‌چنین بال‌های آن دارای پرهای نارنجی رنگ بوده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 40408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمد کرامت US ۰۵:۲۵ - ۱۳۸۸/۱۱/۰۹
    0 0
    کی گفته ایناسورها منقرض شده اند؟