ایرنا نوشت:

 منابع خبری چین از دستگیری شش تبعه این کشور به اتهام پیوستن به گروه تروریستی تکفیری داعش در مرزهای ترکیه خبر دادند.

پایگاه اطلاع رسانی شین جینگ بائو شه روز چهارشنبه به نقل از منابع خبری ترکیه این خبر را منتشر کرد.

این رسانه چینی نوشت: ماموران امنیتی ترکیه به تازگی اقدام به دستگیری 134 مظنونی کردند که قصد داشتند به صورت غیرقانونی با ورود به خاک این کشور به داعش بپیوندند که در میان این جمع شش تبعه چینی نیز وجود داشت.

این گزارش همچنین از حضور اتباع دیگر کشورها در میان دستگیر شدگان از جمله سوریه، افغانستان و فلسطین اشاره دارد.

شین جینگ بائو شه همچنین اعلام کرد که هفته گذشته نیز دو تبعه چینی زمانی که قصد آنان برای پیوستن به داعش در مرز ترکیه آشکار شد، از سوی ماموران مرزی این کشور دستیگر شدند.

ترکیه این روزها به یکی از مبادی اصلی گذر نیروهای داعش به شمار می رود و کشورهای غربی خواستار ممانعت ترکیه از الحاق نیروهای جدید به تروریست های داعش در سوریه هستند.

تکرار نام چین طی هفته های اخیر در میان کشورهایی که اتباعشان به تروریست های داعش می پیوندند، مقامات رسمی این کشور را نیز به واکنش واداشت و آنان را ناچار به اعلام موضع در این باره کرده است.

«هونگ لی» یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه چین در تازه ترین اظهارات خود، تحرکات اتباع چینی برای پیوستن به داعش را به گروه موسوم به «جنبش ترکستان شرقی» مرتبط دانست.

او گفت که گروه تروریستی جنبش ترکستان شرقی که پیش از این به فعالیت های تروریستی در مرزهای چین مبادرت می کرد اکنون به نظر می رسد ارتباط خود را با شبکه های تروریستی بین المللی برقرار کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه چین همچنین پیوستن اعضای این گروه به تروریست های داعش را خطری جدی برای امنیت و ثبات جامعه بین الملل دانست و از برخورد با چنین تحرکاتی استقبال کرد.

«هونگ» برخورد و مبارزه با «جنبش ترکستان شرقی» را بخش جدایی ناپذیر از مبارزه با «تروریسم بین المللی» کشورش عنوان کرد و اظهار داشت: چین برای همکاری بیشتر با ترکیه به منظور تقویت روند مبارزه با نیروهای تروریستی و تامین ثبات و امنیت جامعه بین الملل، آمادگی کامل دارد.

دولت چین اعتقاد دارد گروه های جدایی طلب در سین کیانگ در پی تاسیس دولت مستقلی تحت عنوان ترکستان شرقی هستند.

اقلیت اویغور چین در منطقه وسیع و خودمختار سین کیانگ ساکن هستند و برخی از افراد در این منطقه استقلال این منطقه خودمختار را پیگیری می کنند و غرب نیز بر این جریان دامن می زند.

«ژانگ چونشیان» رییس حزب کمونیست استان «سین کیانگ» نیز پیشتر در سخنانی از فرار شماری از اویغورهای این منطقه به خارج از کشور جهت پیوستن به گروه تروریستی داعش خبر داده بود.

وی با بیان اینکه این شبه نظامیان، سازماندهی بین المللی دارند،

گفت: شماری از افرادی که پیشتر به داعش پیوسته بودند، به چین بازگشته اند تا در فعالیت های تروریستی مشارکت کنند.

گلوبال تایمز، روزنامه نزدیک به حزب کمونیست چین، در ماه دسامبر (آذر- دی) نوشته بود که حدود 300 چینی همراه داعش در عراق و سوریه بسر می برند.

البته ژانگ، از اجرای اقدامات پیشگیرانه از سوی دولت پکن جهت جلوگیری از پیوستن شبه نظامیان به گروه داعش هم خبر داد و گفت که در آینده شمار چنین افرادی جهت پیوستن به گروههای تروریستی کمتر نیز خواهد شد.

یک منبع آگاه امنیتی عراقی پیشتر به شبکه خبری «سومریه نیوز» اعلام کرد که تروریست های چینی بیشتر در مناطق تحت اشغال داعش در شهرهای 'الحویجه'، 'الریاض'، 'الرشاد' و مناطق محدودی از شهرستان 'داقوق' حضور دارند.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 409290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =