معاون سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری در اولین نشست خبری امسال در مورد وضعیت فهرست میراث ملی، حفظ و نگهداری میراث فرهنگی و مشکلات آن توضیحاتی داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمد حسن طالبیان معاون سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری در نشست خبری به مناسبت بزرگداشت روز بناها ، بافت ها و محوطه های تاریخی گفت: سازمان میراث فرهنگی به این نتیجه رسیده که با مراکز علمی و دستگاه های خارج از سازمان هیچ محدودیتی در همکاری‌های فنی نداشته باشد، بنابراین توسعه همکاری های بین المللی در اولویت کار امسال قرار دارد.
او با بیان اینکه در نظر داریم تا انجمن‌های میراث فرهنگی فعال تر شده و از توان آنها بیشتر استفاده کنیم ادامه داد: در سال ۸۴، ۱۶ هزار عضو انجمن حضور داشتند اما اکنون فعالیت آنها کمتر شده است. اکنون حتی افراد بانفوذ محلی و مورد اعتماد نیز می‌توانند عضو افتخاری باشند و هر سال نشست های منطقه ای برگزار شود.


بازگشت کارخانه ریسبافت

طالبیان گفت:کارخانه ریسبافت به دولت و تملک آن توسط وزارت راه و شهرسازی در آمده است ودر نظر داریم تا کارخانه ریسبافت در استان اصفهان به دولت برگردد و در اختیار موزه منطقه‌ای قرار گیرد. همچنین وزارت راه و شهرسازی نیز تملک آن را به عهده بگیرد.


ثبت اموال منقول در فهرست میراث ملی


طالبیان درباره ثبت اموال منقول پس از ۸۰ سال در فهرست میراث ملی گفت: ما ۳۱ هزار و ۲۰۰ اثر ملموس داریم و بیش از ۱۱۶۰ میراث ناملموس. همچنین تعدادی اموال منقول وجود دارد که تاکیدمان بیشتر روی ثبت آن دسته از اموالی است که هنوز ثبت نشده اند و بیم آن می رود که با تهدید روبه رو شوند ما این اموال را به سرعت ثبت می کنیم. در مرحله اول ۱۰ شیء تاریخی در این فهرست قرار گرفت.

او گفت: پرونده بیابان لوت به عنوان اولین اثر طبیعی و قنات ایران که شامل ۱۱ قنات است در دستور کار ثبت جهانی قرار گرفته است. امیدواریم بیابان لوت بدون دردسر امسال ثبت شود در این پرونده ها ما با دستگاه های مختلفی از جمله محیط زیست، وزارت نیرو، جهاد دانشگاه و منابع طبیعی همکاری می کنیم.


موزه جدید


معاون میراث فرهنگی کشور درباره موزه‌های جدید بیان کرد: می توان از سرمایه‌ای که داریم برای احیای فضاهای تاریخی استفاده کنیم چرا موزه جدید بسازیم که تا ۲۰ سال راه اندازی نشود. به عنوان مثال در خوزستان تلاش می شود یک ساختمان تاریخی احیا و به موزه منطقه ای تبدیل شود حتی در استان یزد نیز چند خانه تاریخی بین امارت امیر چخماق در مسجد جامع یزد در حال نهایی شدن برای احیا و تبدیل به موزه منطقه ای است.


ثبت جهانی بافت تاریخی یزد


معاون میراث فرهنگی کشور گفت: موضوع ثبت بافت تاریخی یزد بسیار پیچیده است. باید این کار شروع شود تا بتوان پرونده یزد را به استاندارد رساند و آن را برای ثبت جهانی به یونسکو فرستاد. همه این اتفاقات بستگی به پیشرفت کار دارد تا مجموعه میراث ساسانی فارس نیز در دستور کار قرار گرفته اما نمی‌دانم که کل میراث ساسانی فارس را می شود در یک پرونده جمع کرد یا نه. همه این اقدامات در یک کار میدانی و مطالعاتی توسط کارشناسان در حال انجام است.


میراث معنوی


او به ارسال پرونده ثبت جهانی کمانچه اشاره کرد و گفت: این پرونده با همکاری خانه موسیقی تدوین شد، پرونده چوگان نیز در حال تدوین است همچنین پرونده چند ملیتی نوروز از ۷ کشور به ۱۲ کشور ارتقا عضو داشت. حتی این موضوع به ما نیز اعلام شد. مهارت پخت و آیین نان لواش نیز که توسط ارمنستان در حال ارائه بود در یونسکو مطرح شد و به این نتیجه رسیدیم که می توان آن را با همکاری کشورهای دیگر به صورت مشترک ثبت کرد. در این زمینه ۴ کشور منطقه اعلام آمادگی کردند و پرونده نان لواش نیز هنگام نوروز به یونسکو ارسال شد.

طالبیان گفت: شورای احیای طوس آن هم در سطح عالی در دستور کار ما است در ایام نوروز به بازدید رفتم و در مسیر گفتند جاده ولایت مدت‌ها است که مطرح شده ولی هیچ وقت کاری برای آن انجام نگرفته است. من دیدم در این جاده چند رباط و کاروانسرا وجود دارد که در سال‌های اخیر به دلیل نبود اعتبار فرو ریخته است.


میدان تاریخی امیرچخماق یزد


او با اشاره به اتفاقی که سال گذشته درخصوص دفن شهدا در محوطه میدان تاریخی امیرچخماق یزد رخ داد گفت: این موضوع می توانست به هماهنگی و به شکل بهتری انجام شود، اما اکنون با عزیزان بسیجی نیز هماهنگی های لازم صورت گرفت و توانستیم اواخر سال گذشته از بروز چنین اتفاقی در شهرستان تویسرکان همدان جلوگیری کنیم.

او تاکید کرد: سازمان میراث فرهنگی اعلام کرده که درخصوص طراحی ، مکان یابی و حتی کمک مالی و کارشناسی آمادگی لازم درباره انتخاب مکان مناسب برای دفن شهدا را داشته باشد.
انتقاد از ثبت خانه پاسال

در ادامه او با انتقاد از به صحبت‌های مدیرکل میراث فرهنگی تهران که گفته بود کاخ ارزش میراثی برای ثبت ندارد، گفت: من درباره ثبت شدن یا نشدن کاخ پاسال، به ایشان انتقاد کردم چون باید این برنامه در شورا بررسی شود و نتیجه آن اعلام شود.

پایگاه های میراث ملی در استان ها


او با بیان اینکه پایگاه های میراث ملی در استان ها مدت‌ها رها شده بودند ادامه داد: سال گذشته بر احیای آنها تاکید کردیم حتی ما سال های گذشته ردیف بودجه ای برای پایگاه های استانی داشتیم ولی این بودجه ها به پایگاه ها اختصاص داده نمی شد تا اینکه امسال توانستیم این اعتبارات را به پایگاه های ملی اختصاص دهیم.
طالبیان گفت: ما می دانیم با توجه به تعداد زیاد بناها و محوطه ها نیاز است که از سرمایه های اجتماعی و همکاری بخش خصوصی و مردم برای احیای ساختمان هایی که رها شده اند استفاده کنیم. موضوع مهم در حفاظت از میراث فرهنگی این است که این حفاظت ها توسط سازمان میراث فرهنگی به تنهایی انجام نمی شود. ما سال گذشته تعامل خوبی با شورای عالی شهرسازی و دستگاه های دیگر داشتیم حتی جلسه ای با اعضای شورای عالی و دستگاه هایی مانند اوقاف برگزار خواهیم کرد.


اشیاء تقلبی


در ادامه، محمدرضا کارگر مدیرکل امور موزه های کشور در مورد اشیاء تقلبی گفت: ۹۵ تا ۹۸ درصد اشیایی که در روند خرید و فروش با آنها برخورد می کنیم آثار تقلبی هستند که با روش های مختلف وارد بازار قاچاق می شوند. آن چیزی که در محوطه ها به دست افراد می آید عموما مورد علاقه قاچاقچیان نیست مانند سفال و آهن و چوب. از طرف دیگر ما می‌خواهیم که مردم به دام این مسائل و قاچاق اشیا نیفتند.

همچنین سرهنگ کربلایی فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی ادامه داد: تعداد گزارش هایی که از حفاری های غیرمجاز به دست ما در سال ۹۲ رسیده ۴۲۷ مورد ثبت شده که این تعداد در سال ۹۳ به ۴۲۸ مورد رسیده است بنابراین این صحبت که میزان حفاری ها زیاد شده را تایید نمی کنم نیروی یگان حفاظت با تمام توانی که دارد وظیفه اش را انجام می دهد. در چند روز اخیر نامه رئیس سازمان میراث فرهنگی به رئیس جمهور نیز درباره ارتقا ساختار سازمانی یگان حفاظت ارسال شد تا دعوت به جذب نیرو و اعتبارات برای جلوگیری از جرائم میراث فرهنگی اقدامات لازم انجام شود.

46232

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 409794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =