نماینده بیرجند:در انتقال آب به خراسان جنوبی اهمال شده است/طرح سوال از وزیر نیرو

نماینده مردم شهرستان های بیرجند، درمیان و خوسف درمجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه تاکنون در انتقال آب به خراسان جنوبی اهمال شده است، گفت: باید این طرح هرچه سریعتر به اتمام برسد چرا که خشکسالی های چندین ساله امان مردم محروم خراسان جنوبی را بریده است.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی دفتر نماینده مردم شریف شهرستان‌های بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی، باوجود گذشت ۱۷ سال از وعده های مسئولان در خصوص انتقال آب به خراسان جنوبی شاهد هستیم هر ساله گزینه های جدید برای استان مطرح می شود که در مراحل مطالعاتی باقی می ماند و به سرانجام نمی رسد.

به گزارش خبرنگار مهر، طی چند سال گذشته موضوع تأمین و انتقال آب به خراسان جنوبی از سد دوستی و همچنین دریای خزر و کشور تاجیکستان همواره در نشست‌های مختلف از سوی مسئولان و نمایندگان مردم در مجلس اعلام شده است، اما گزارش‌های رسمی ‌و میدانی نشان می‌دهد آینده معلومی پیش روی این طرح وجود ندارد.

درحالی که خراسان جنوبی از کم آبی رنج می برد و خالی شدن روستاها به دليل خشک شدن قنات ها و کمبود آب هرسال بيشتر از سال گذشته خود را نشان می دهد اما گفته های مسئولان و مقامات کشوری حاکی از تغییر سال به سال مطالعات طرح های انتقال آب به استان دارد و با وجود اینکه بحث انتقال آب بيش از ۱۷ سال است که همچنان از سوی دولتهای مختلف مطرح می شود اما عملياتی نمی شود.پس از بسته شدن طرح ايران رود، همين دو سال پيش بود که مطالعات انجام شده برای انتقال آب از دريای خزر به فلات مرکزی ايران هم با حرف و حديث هايی روبرو و کار نيمه تمام رها شد.

بعد از آن نيز طرح های انتقال آب از کشورهای پر آبی چون تاجيکستان و افغانستان به ميان آمد و نماینده اسبق مردم بیرجند و درمیان آن را بهترین گزینه برای تامین آب خراسان جنوبی اعلام کرد اما هنوز چشم کویرنشینان استان به تصميمات مسئولان کشوری دوخته شده است.

در این گزارش پیشینه ای از برخی گزینه های مطرح شده برای انتقال آب به خراسان جنوبی مورد بررسی قرار گیرد.

 

 

انتقال آب از تاجیکستان بهترین گزینه برای تامین آب خراسان جنوبی

حجت الاسلام حسین ابراهیمی نماینده اسبق مردم بیرجند و درمیان بهمن ماه ۹۰ مطرح کرد که تامین آب شرب از خارج استان تنها راهکار رفع مشکل کمبود آب استان است که تامین آب از سد دوستی سرخس اولین پیشنهاد برای تامین آب از خارج استان بوده است.

وی اضافه کرد: در این راستا این طرح مصوب و مطالعات آن آغاز شده است.

نماینده اسبق مردم بیرجند و درمیان در مجلس انتقال آب از دریای مازندران را از دیگر گزینه های تامین آب این استان ذکر کرد.

وی با اشاره به این که هم اکنون تامین آب از تاجیکستان بهترین گزینه برای تامین آب استان است، ‌بیان داشت: در این راستا توافق نامه ای با استانداری خراسان جنوبی منعقد شده است.

حجت الاسلام ابراهیمی با اشاره به اینکه با این توافق نامه آب سه استان خراسان های شمالی، رضوی و جنوبی تامین می شود، تصریح کرد: در این رستا موسسه ای به نام شمیم کوثر رضا(ع) این طرح را مدیریت خواهد کرد.

تا مهرماه سال ۹۲ همچنان مسئولان از در دست برررسی بودن دو گزینه انتقال آب از سد دوستی و تاجیکستان را به مردم نوید می دادند.

انتقال آب به خراسان جنوبی از تاجیکستان و سد دوستی بررسی و مطالعه می شود

استاندار سابق خراسان جنوبی در مهر ماه ۹۲ در مراسم افتتاح صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی شهرستان بشرویه، اظهارکرد: مقدمات تامین آب استان در بخش شرب، صنعتی و کشاورزی در کوتاه، میان و بلندمدت از محل سددوستی، دریای مازندران و کشور تاجیکستان در مرحله مطالعه و بررسی است.

قهرمان رشید خاطرنشان کرد: گرچه خشکسالی های چند سال اخیر مشکلاتی را برای کشاورزان به وجود آورده و به تبع آن شرایط جدیدی احداث شده است، اما باید با استفاده صحیح از منابع آب و خاک در استان به صورت علمی و کارشناسی این امر مدیریت شود.

پس از کش و قوس ها بین مسئولان در خصوص اجرای این طرح حیاتی برای خراسان جنوبی در سال گذشته زمزمه های موافق و مخالف برای انتقال آب از سد دوستی شنیده شد.

در حالیکه مسئولان متولی خراسان جنوبی طرح انتقال آب از سد دوستی مشهد را مؤثرترین راه نجات بحران آبی خراسان جنوبی می دانستند نماینده مردم شهرستان های بیرجند و درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی اذعان داشت که انتقال آب از سد دوستی مشهد منبع آب مطمئنی برای خراسان جنوبی نیست.

حجت الاسلام عبادی به عنوان نماینده مردم در مجلس در دو سال گذشته به صورت مکرر مخالفت خود را به دلیل کم آبی سد دوستی مشهد در دیدار های مختلف مردمی برای خراسان جنوبی اعلام کرد.

انتقال آب از سد دوستی مشهد منبع آب مطمئنی برای خراسان جنوبی نیست

حجت الاسلام محمدباقرعبادی در تیرماه ۹۳ در جمع خبرنگاران با بیان اینکه انتقال آب اولویت مهم خراسان جنوبی است، گفته بود: تاکنون مطالعات فاز اول طرح انتقال آب از سد دوستی مشهد انجام شده است.

حجت الاسلام عبادی اظهارکرد: خراسان جنوبی دورترین نقطه به منابع آبی در کشور است که با توجه به اینکه این استان از یک جایگاه استراتژیک برخوردار است رفع این مشکل باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در خصوص طرح انتقال آب با مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور دیدار و مشکلات استان را مطرح کردم، افزود: هنوز دولت برنامه جامعی برای انتقال آب به استانهای کم آب ندارد و تکلیف در این رابطه روشن نیست.

نماینده مردم شهرستانهای بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه درحال حاضر سرگردانی در خصوص انتقال آب به خراسان جنوبی برطرف شده است، اظهارکرد: وزارت نیرو قول داده است که ظرف شش ماه آینده تکلیف انتقال آب به استان را روشن کند که امیدواریم وزارت نیرو در خصوص انتقال آب به استان پیگیر شود.

حجت الاسلام عبادی با بیان اینکه مطالعات فاز اول انتقال آب از سد دوستی مشهد به اتمام رسیده است، بیان کرد: دولت برنامه دارد که به دلیل کاهش منابع آبی سد دوستی مشهد، آب را از کشورهای تاجیکستان و ازبکستان خریداری و به این سد انتقال دهد که انتقال آب از سد دوستی مشهد منبع آب مطمئنی برای خراسان جنوبی نیست.

هزینه ۷۴۰ میلیون تومانی در مطالعات طرح انتقال آب از سد دوستی مشهد

نماینده مردم شهرستانهای بیرجند، درمیان و خوسف ادامه داد: انتقال آب از کشور تاجیکستان و ازبکستان نیز به اما و اگرهایی وابسته و قطعی و ملی نیست.

حجت الاسلام عبادی با بیان اینکه اگر انتقال آب در صورت حمایت دولت از سد دولتی تامین شود این آب قابل شرب و بهترین نوع آب است و قابل مقایسه با آب دریای خزر و عمان نیست ولی به اما و اگرهایی وابسته است و تضمین شده نیست.

کارشناسان بر این باور هستند به دلیل عدم واقع بینی طرح انتقال از سد دوستی مشهد نه تنها مشکل خراسان جنوبی حل نشد بلکه تنها هدر رفت هزینه بوده است.

بنابر گفته های مدیرعامل آب منطقه ای خراسان جنوبی در سال گذشته فاز اول مطالعات طرح انتقال آب از سد دوستی مشهد با اعتبار ۷۴۰ میلیون تومان به اتمام رسیده که به دلیل کمبود منابع آبی این سد این گزینه انتقال آب به خراسان جنوبی در بلاتکیلفی است و گزینه جدید برای استان مطرح شده است.

انتقال آب به خراسان جنوبی از دریای عمان گزینه جدید دولت

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی درگفتگو با مهر، اظهارکرد: مطالعات فاز اول طرح انتقال آب به خراسان جنوبی ازسد دوستی مشهد به اتمام رسیده است.

حسین امامی با بیان اینکه از سد دوستی مشهد در گذشته برای خراسان جنوبی سهمیه ای تعیین شده است، گفت: به دلیل اینکه در حال حاضر سد دوستی مشهد با کمبود آب مواجه است انتقال آب از این سد فعلا امکان پذیر نیست.

وی اضافه کرد: سهمیه تعیین شده آب از سد دوستی مشهد همچنان محفوظ است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی عنوان کرد: درحال حاضر طرح انتقال آب از دریای عمان برای خراسان جنوبی توسط دولت در دستور کار قرار گرفته که مطالعات فاز اول این طرح از محل اعتبارات ملی و توسط شرکت آب و فاضلاب کشور در حال انجام است.

امامی ادامه داد: طرح انتقال آب از دریای عمان توسط وزارت نیرو برای ۱۶ استان کشور طراحی و قرار داد بسته شده که در این طرح انتقال آب استان های خراسان جنوبی، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان و شرق استان کرمان در اولویت هستند.

طرح انتقال آب از سد دوستی مشهد هنوز تایید یا رد نشده است

وی با اشاره به اینکه طرح انتقال آب از سد دوستی مشهد نه مورد تائید و نه رد شده است، گفت: در آینده نزدیک جلسه برای تعیین تکلیف و بررسی دقیق این طرح برگزار خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی گفت: اگر طرح انتقال سد دوستی مشهد توسط کارشناسان تایید شود مطالعات این طرح را ادامه خواهیم داد و در غیر این صورت این طرح رد خواهد شد.

امامی افزود: به دلیل اینکه سد دوستی مشهد با کمبود آب مواجه است و برای اینکه برای تامین آب تا افق ۱۴۲۵ استان از برنامه عقب نیفتیم طرح انتقال آب از دریای عمان توسط وزارت نیرو مطرح شده است.

وی پیش نیاز آبی خراسان جنوبی را برای افق ۱۴۲۵ را سالانه ۲۱۷ میلیون متر مکعب دانست و گفت: این نیاز آبی در صورت مناسب نبودن آب سد دوستی باید از این سد و دریای عمان برای استان تامین شود.

دولت سرگردان در انتقال آب به خراسان جنوبی/اقدامات انجام شده شفاف سازی شود

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف درمجلس شورای اسلامی امروز در گفتگو با مهر، با بیان اینکه دولت درانتقال آب به خراسان جنوبی همچنان سرگردان است، گفت: مطالعات طرح انتقال باید توسط دولت برای مردم شفاف سازی شود.

حجت الاسلام سید محمد باقر عبادی اظهارکرد: درسال گذشته مطالعات انتقال آب از سد دوستی مشهد به اتمام رسیده و به دلیل مشکلاتی که در وضعیت منابع آبی این سد به وجود آمده این طرح قابلیت اجرایی شدن ندارد.

وی عنوان کرد: درسالیان گذشته دولت حق آبه ای برای خراسان جنوبی از این سد مصوب کرده که باید این سهمیه مصوب شده برای خراسان جنوبی محفوظ شود.

با مطالعات طرح انتقال آب توسط دولت دردی از مردم دوا نمی شود و مردم خراسان جنوبی به دنبال اجرایی شدن این طرح هستدنماینده مردم شهرستان های بیرجند، درمیان و خوسف درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مردم خراسان جنوبی به دلیل خشکسالی های اخیر از دولت آب می خواهند، افزود: ما از دولت آب می خواهیم و دولت نیز موظف است این خواسته به حق مردم خراسان جنوبی را تامین کند.

عبادی با اشاره به آخرین وضعیت طرح انتقال آب به خراسان جنوبی گفت: به دلیل مشکلاتی در وضعیت منابع آبی سد دوستی مشهد مسئولان برای انتقال آب به خراسان جنوبی گزینه های دیگری را انتخاب کرده اند.

در انتقال آب به خراسان جنوبی امحال شده است/طرح سوال از وزیر نیرو در نوبت

وی عنوان کرد: درسال گذشته طرح سوال از وزیر نیرو را مطرح کرده ام که به دلیل اینکه مجلس در ایام نوروز تعطیل بوده این طرح برای پاسخگویی وزیر نیرو در نوبت قرار دارد.

نماینده مردم شهرستان های بیرجند، درمیان و خوسف درمجلس شورای اسلامی با انتقاد براینکه تاکنون در انتقال آب به خراسان جنوبی امهال شده است، گفت: باید این طرح هرچه سریعتر به اتمام برسد چرا که خشکسالی های چندین ساله امان مردم محروم خراسان جنوبی را بریده است.

عبادی تصریح کرد: در حالی که خشکسالی و کم آبی روز به روز خسارت های زیادی به مردم استان وارد می کند، مسئولان اذعان دارند که مطالعات طرح انتقال آب در حال انجام است.

وی افزود: با مطالعات طرح انتقال آب توسط دولت دردی از مردم دوا نمی شود و مردم خراسان جنوبی به دنبال اجرایی شدن این طرح هستد.

نماینده مردم شهرستان های بیرجند، درمیان و خوسف درمجلس شورای اسلامی در پایان یادآورشد: مسئولان هرچه سریعتر مطالعات طرح انتقال آب به استان را برای مردم شفاف سازی و به اتمام برسانند و این طرح را هرچه سریعتر عملیاتی کنند.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 410578

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =