به گزارش خبرآنلاین از تبریز، بنای مقبره شاه حسین ولی روبروی اثر معروف پل سنگی در تبریز، مربوط به دوره صفوی بوده و در تاریخ ۲۳ بهمن ۱۳۸۵ با شمارهٔ ثبت ۱۷۳۳۷ بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
با اینحال به دنبال احداث خیابان شهید رضانژاد، بنای این مجموعه با هدف توسعه و نوسازی، بدون هماهنگی با اداره کل میراث فرهنگی از سوی اوقاف تخریب گردید.
این امر، موضع گیری تند مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجانشرقی را در پی داشت.
فرزین حق پرست در اظهار نظری کم سابقه، با بیان اینکه اوقاف باید در خصوص علت تخریب «مقبره شاه حسین ولی» پاسخگو باشد گفت: اداره کل اوقاف باید در خصوص علت تخریب «مقبره شاه حسین ولی» پاسخگو باشد و اگر برای احیا و توسعه این مکان طرحی دارد باید به تایید اداره کل میراث فرهنگی برسد.
وی اظهار داشت: سازمان میراث فرهنگی در قبال آثار و ابنیه تاریخی مسئولیت دارد و هر اثری که به ثبت ملی و ثبت جهانی رسیده به موجب قانون باید تحت حفاظت و نظارت و مراقبت این سازمان قرار گیرد.
حق پرست با بیان اینکه هر دستگاهی در چارچوب قانون وظایفی دارد و ما نیز به وظیفه قانونی خود عمل میکنیم ادامه داد: بر اساس مدارک موجود قدمت «مقبره شاه حسین ولی» به دوره صفوی باز میگردد و این اثر جزو معدود آثار باقی مانده از دوران صفویه است، این بنا در بهمن ماه سال 1385 به ثبت ملی رسیده و اداره اوقاف در سال 91 با قصد ساخت و ساز در محوطه پیرامونی اثر ثبت ملی با وجود سوابق اداری در ابلاغ ثبتی بودن اثر مذکور، نسبت به تخریب آن اقدام کرده است.
وی خاطر نشان کرد: علاوه بر موارد ذکر شده ساخت و سازههای سنگین اطراف «مقبره شاه حسین ولی» با بهانه توسعه و احیا نیز هیچ سنخیتی نسبت به احترام به بارگاه معنوی و مقدس یک امامزاده و تبدیل آن به قطب فرهنگی ندارد.
مقبره تخریب شده شاه حسین ولی
وی با اشاره به اینکه اداره کل میراث فرهنگی استان با برون رفت «مقبره شاه حسین ولی» از وضعیت فعلی مشکلی ندارد، افزود: اداره کل میراث فرهنگی به عنوان حافظ میراث فرهنگی استان با اصلاح وضعیت این مقبره هیچ مشکلی ندارد و اساسا بنای تخریب شده باید با راهنمایی کارشناسان میراث فرهنگی و با هزینه اداره اوقاف بازسازی شود.
حقپرست تاکید کرد: بدیهی است اداره کل اوقاف باید در خصوص علت تخریب این مقبره پاسخگو باشد و اگر برای احیا و توسعه این مکان طرحی دارد باید به تایید اداره کل میراث فرهنگی برسد.
وی ادامه داد: اداره کل میراث فرهنگی با قصد همکاری، کارشناس و طراح کاردان و با سابقهای در خصوص بناهای تاریخی به اداره کل اوقاف و امورخیریه معرفی کرده که آن اداره از همکاری با ایشان به علت اینکه قصد احداث بنای مرتفع که اصالت و تقدس «مقبره شاه حسین ولی» را زیرسئوال میبرد، سرباز زده است.
در همین حال، مدیر کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی هم در اظهار نظری مطبوعاتی از آنچه سنگ اندازی های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در خصوص ممانعت از تحقق قطب فرهنگی شدن امامزادگان خواند، انتقاد کرد.
حجت الاسلام سید شهاب الدین حسینی با اشاره به اظهارات اخیر مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، نامبرده را مخالف ساخت و ساز امامزادگان و بناهای فاخر تشیع معرفی کرد و گفت: طبق استعلام رسمی از مدیر کل وقت میراث فرهنگی استان در راستای طرح گشایش خیابان شهید رضا نژاد این مجموعه اقدام به بازسازی مقبره عارف بالله شاه حسین ولی نموده است.
وی، اداره کل میراث فرهنگی را مانع تحقق منویات رهبر معظم انقلاب در خصوص قطب فرهنگی شدن امامزادگان دانست و گفت: اگر بنا باشد میراث فرهنگی مانع عمران و آبادانی شود نباید حرم امام رضا (ع) و حرم حضرت معصومه(ص) و شاه چراغ توسعه پیدا می کرد و آباد می گردید.
وی گفت: زمانی که سرویس بهداشتی مدرسه شاه حسین ولی با قبر عارف نامی سه متر فاصله داشت میراث فرهنگی کجا بود؟
حجت الاسلام حسینی با تشکر از معاون محترم عمرانی استانداری جناب آقای مهندس پورمهدی بخاطر پیگیری مسائل و ترتیب جلسات متعدد، از عدم حضور مدیرکل میراث انتقاد کرده و افزود: در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به نام سال وحدت و همدلی و همزبانی نامیده شده ایشان بر علیه یک سازمان انقلابی مصاحبه کرده و در جلساتی که از سوی معاونت عمرانی استانداری جهت هماهنگی و بررسی مشکلات این مقبره تشکیل شده بود شرکت نمی کنند.
وی اداره کل اوقاف و امور خیریه را موظف به حفظ آثار تاریخی با قیودات شرعی آن دانست و خاطر نشان کرد: مردم خواستار توسعه حرم های امامزادگان برای اجرای مراسمات معنوی هستند و اوقاف درراستای قطب فرهنگی شدن امامزادگان و مقابر مقدس اقدام به احیای مکان های فوق الذکر نموده است و همچنان طبق قانون ادامه خواهد داد.
حجت الاسلام حسینی ادامه داد : میراث فرهنگی باید جوابگوی حق و حقوق ضایع شده موقوفات و امامزادگان باشد و مکان هایی مانند مقبره شیخ شهاب الدین اهری، مقبره دوکمال، مدرسه علمیه اکبریه، مدرسه حسن پادشاه، مسجد کبود، مسجد صاحب الامر، امامزاده دوزال جلفا، امامزاده سید اسماعیل میانه، مقبره علی ابن مجاهد، مقبره علی سیاه پوش، مسجد قریب کردشت و مساجد
میراثی چرا باید تخریب شده باشد.
وی افزود: طبق قانون، اداره مقابر با اوقاف بوده و اداره کل میراث فرهنگی تنها وظیفه مرمت را بر عهده دارد و طبق توافق با میراث فرهنگی مقبره شاه حسین ولی فاخرتر از گذشته به سبک میراث احیا شده است!
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان ، خواستار توجه اداره کل میراث فرهنگی به بحث گردشگری در امامزادگان و هزینه کرد میراث در آنها شد و گفت: چرا میراث فرهنگی با عنایت به اینکه فقط در عید امسال بیش از یک میلیون زائر و گردشگر مذهبی از امامزاده سید محمد جلفا بازدید کرده اند این مهم را در آمار خود قید نکرده است.
حجت الاسلام حسینی ادامه داد: چرا میراث فرهنگی مانع اقامه نماز در مسجد کبود و سنگ اندازی برای نمازگزاران می شود ولی زیر زمین مسجد کبود را تبدیل به ورزشگاهی برای کارکنان این اداره کل نموده است چرا با احیای آثار تشیع مخالفت می کنند.چرا سازمان میراث فرهنگی به آثار ثبت شده بین مقبره الشعرا و مسجد کبود که بیش از 200 اثر است توجه ندارد؟
نظر شما