ایسنا نوشت:

استاندار سیستان و بلوچستان با تاکید بر افزایش سطح مبادلات ایران و پاکستان تا 5 میلیارد دلار، گفت: توسعه سطح مبادلات یک فرصت خوب برای مردم هر دو کشور است

علی‌اوسط هاشمی در دیدار با اعضای هیئت تجاری، مرزی پاکستان در زاهدان اظهار کرد: از دولت پاکستان توقع داریم که اجازه ندهند گروه‌های کوچک منافع دو کشور را خدشه‌دار کنند.

وی با بیان اینکه مرز 900 کیلومتری ایران و پاکستان می‌تواند یک فرصت برای توسعه روابط تجاری بازرگانی برای مرزنشینان هر دو کشور باشد ادامه داد: تحقق منویان ایران و پاکستان در گرو امنیت است، اگر اراده ما در بخش محاظفت و مراقبت از مرزها افزایش پیدا کند، به همان میزان تروریست‌ها که هم به پاکستان ضربه زده‌اند هم به ایران از منطقه دور خواهند شد.

هاشمی بیان کرد: بر اساس این نگاه‌ها ما از پاکستان انتظار داریم که بهتر از گذشته با هم روابط پایدار را توسعه دهیم، سفر سه وزیر ایرانی به پاکستان نشان از عزم و اراده جدی برای گسترش تعامل و همکاری است و نشان می‌دهد ما برای ارتباط با پاکستان ارزش زیاد قائل هستیم.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: ایالت بلوچستان پاکستان و سیستان و بلوچستان می‌توانند برای اوج‌گیری روابط در ابعاد مختلف زمینه‌های خوبی را فراهم کنند، امروز زمان اجرایی کردن تمامی توافق‌هایی است که در نشست‌های کمیسیون‌های مختلف داشته‌ایم، اراده ما بر اجرایی کردن مصوبات است.

وی افزود: امروز پیشرفت‌های ایران در بخش‌های مختلف فرصتی برای ایالت‌های مختلف پاکستان به ویژه بلوچستان است تا برای توسعه و عمران منطقه خود از آن بهره بگیرد.

هاشمی تاکید کرد: حاضر هستیم منطقه ویژه اقتصادی مشترک در سطح منطقه راه‌اندازی کنیم و زیربناهای اساسی برای ایجاد واحدهای صنعتی که تولیدات آن مورد نیاز پاکستان است را فراهم کنیم.

استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: همسایگی چیزی نیست که در گذر زمان سلب شود، باید از ظرفیت‌های آن در راستای رفاه، آرامش و توسعه اقتصادی مردمانمان استفاده کنیم.

این مسئول با بیان اینکه نباید اجازه دهیم مرز خشن باشد، مرز سرمایه‌ای برای مردم و مرزنشینانی است که بهترین مرزبان برای دو کشور هستند، گفت: مرز مانند یک مزرعه است، ممکن است آفت زده شود، آفت‌زدایی وظیفه ما مسئولان است تا فرصت‌ها و ظرفیت‌ها از مردم سلب شود.

هاشمی با بیان اینکه مرزهای ایران و سیستان و بلوچستان تهدیدی برای کشور پاکستان و ایالت بلوچستان نخواهد بود، خاطرنشان کرد: ما هم متعاقبا از شما این توقع را داریم که نگذارید گروه‌های کوچک بخواهند منافع این دو کشور دوست و برادر را غبار‌آلود کنند.

وی گفت: این خواسته توان ملی نمی‌خواهد بلکه اراده سیستان و بلوچستان و ایالت بلوچستان پاکستان می‌تواند برای صیانت از آرامش و بودن بر مسیر توسعه را ضامن باشد.

استاندار سیستان و بلوچستان افزود: امروز با پدیده‌هایی مانند قاچاق مواد مخدر، سوخت و تحرک اشرار در سطح منطقه مواجه هستیم، باید اراده هر دو کشور برای پاکسازی مرز باشد تا بذر خوبی در آن منطقه بروید و محصولش به کام مردم خوش نشیند.

این مسئول با بیان اینکه منطبق با خواست مردم آمادگی داریم بازارچه در مرزها ایجاد کنیم، گفت: در این بخش به هر توافقی که برسیم باید زمینه قانونی آن را نیز فراهم کنیم.

وی از حرکت اخیر پاکستان برای دستگیری ستار ریگی و همکاری مشترک با مرزبانی در یکی دو هفته اخیر قدر‌دانی کرد و افزود: ما از شما ناراحتی نداریم بلکه توقع داریم که این توقعات را باید مورد توجه قرار دهید تا مردم ایران آرامش خاطر داشته باشد.

رشد 25 درصدی صادرات سیستان و بلوچستان به پاکستان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: بررسی های علمی ثابت کرده است که رشد اقتصادی کشورها با رشد صادرات آنها ارتباط مستقیم دارد و در مسیر توسعه اقتصادی، رشد صادرات غیر نفتی یکی از عوامل اصلی است که می توان گفت از رهگذر آن به اهدافی منجمله افزایش تولید، ایجاد اشتغال مولد، رشد و جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی و... دست یافت.

نادر میر شکار افزود: صادرات جزء مهمی از اقتصاد جامعه محسوب شده که با رشد مستقیم بر روی تولید داخلی ، نیاز به افزایش سرمایه گذاری را به دنبال دارد.

وی خاطرنشان کرد: رشد صادرات به رشد سریعتر بهره وری نیز می انجامد و با وجود چنین مزیت هایی است که کشورها راهبرد  توسعه صادرات را بعنوان یک استراتژی مستمر در برنامه ریزی های خرد و کلان خود لحاظ می کنند و این راهبرد در راستای توسعه اقتصادی جمهموری اسلامی ایران نیز مورد تاکید قرار گرفته است .

میرشکار در خصوص صادرات به کشور پاکستان اعلام داشت: کل صادرات از گمرکات و بازارچه های مرزی استان به پاکستان طی سال93 به ارزش دلاری 295 میلیون و 856 هزار و 755 دلار می باشد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 25درصد افزایش داشته است.

میرشکار افزود: کل صادرات استان در سال 93 به ارزش 456 میلیون و 888 هزاردلار بوده که از این مجموع حدود 65 درصد صادرات به کشور پاکستان انجام گرفته است که با توجه به اینکه بازارچه مرزی میرجاوه همجوار با کشور پاکستان است و بیشترین حجم صادراتی بازارچه ها نیز از همین مکان صورت گرفته است.

وی با استناد به آمارمقدماتی موجود در سایت رسمی گمرک ایران به کشور پاکستان در سال 93 بیان داشت: میزان صادرات ایران به کشور پاکستان به ارزش 945 میلیون و 770 هزار و 536 دلار می باشد که سهم استان ما از این میزان به دلیل نزدیکی و همجوار بودن با آن به حدود 31 درصد رسیده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در خصوص عمده کالاهای صادراتی به کشور پاکستان گفت: مصالح ساختمانی (سیمان)، قیر، تخم گشنیز، سیب درختی و محصولات شیمیایی و صنعتی عمده کالاهایی می باشند که به کشور پاکستان در سال 93 صادر شده است .

میرشکار تصریح کرد: جمع کل صادارات ما به کشور پاکستان در سال 92 میزان 237 میلیون و 179 هزار و 178 دلار بوده که این میزان در سال 93 به 295 میلیون و 856 هزار و 755 افزایش پیدا کرده که رشد 25 درصدی صادارات به این کشور رانشان می دهد .

وی در خصوص وضعیت بازارچه های مرزی استان گفت: مجموع بازارچه های فعال ، غیر فعال ،در حال پیگیری و در حال بررسی استان سیستان و بلوچستان تعداد 14 بازارچه می باشد که 5 بازارچه ی میرجاوه ، کوهک ، جالق ، پیشین و ریمدان با کشور پاکستان فعال است.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 412736

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =