دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان در جمع دانشجویان دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری با بیان اینکه بزرگترین دستاور انقلاب اسلامی تجربه تاسیس یک نظام مدنی سیاسی بر اساس تفکر اسلامی بود گفت: این امکان وجود دارد که جوانان نسل امروز، انقلاب را بهتر از نسل انقلاب درک کنند.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، دکتر محمد جواد لاریجانی با اشاره به اینکه درک و فهم انقلاب منوط به حضور در انقلاب نیست گفت: اگر بصیرت باشد، نسل جدید ما که شاهد انقلاب نبوده، نه تنها می تواند انقلاب را درک کند بلکه در این مسیر می تواند از انقلابیون نسل اول هم پیشی بگیرد.

دکتر محمدجواد لاریجانی با اشاره به حدیثی از شیخ طوسی در خصوص درک محضر پیامبر(ص) توسط اصحاب بزرگوار ایشان و محروم بودن فقها و مسلمانان بعدی از این نعمت گفت: فقهای ما با اینکه پیامبر(ص) و اهل بیت علیهم السلام را شخصا درک نکردند و در آن زمان نبودند اما به احتمال بسیار زیاد از فقها و علمای زمان پیامبر(ص) قوی تر هستند.

لاریجانی گفت: آنچه که ما در آثار فقهای بزرگ شیعه مانند مرحوم وحید بهبهانی یا شیخ انصاری می بینیم بسیار حائز اهمیت است و از لحاظ درک علمی و فقهی نظیر آن در میان فقهای طبقات اول و دو م و سوم دیده نمی شود.
دکتر لاریجانی با بیان اینکه فهم تجربه انقلاب هم اینگونه است گفت: اگر بصیرت باشد جوان امروزی می تواند درک بهتری از انقلاب اسلامی داشته باشد اما اگر بصیرت نباشد قطعا مسیر حرکت به بیراهه منتهی خواهد شد.

دبیر ستاد حقوق بشر، دانشجویان را سرمایه‌های نظام اسلامی دانست و گفت: خصوصا دانشجویان این دانشگاه، سرمایه های نظام قضایی کشور هستند و اینکه نزدیک به نیمی از قضات ما از این دانشگاه فارغ التحصیل شده و می شوند نشان می دهد که نظام اسلامی به امر قضا توجه ویژه ای دارد.

لاریجانی با اشاره به اینکه اسلام دینی مبتنی بر بصیرت است گفت: بصیرت نیز مبتنی بر تفقه است و امام موسی کاظم (ع) فرمودند تفقه در دین باید چراغ راه این بصیرت باشد و تفقه در دین هم مبتنی بر کتاب و سنت است.
لاریجانی گفت برای اینکه بصیر باشیم باید ببینیم در چه شرایطی هستیم. یعنی اطلاع درستی از وضعیتی که در آن هستیم داشته باشیم. اما فهمیدن این موضوع از هر زمان دیگری سخت تر شده است چرا که در جهانی زندگی می کنیم که فناوری های پیشرفته حس مطلع بودن را به ما القاء می کنند حال آنکه اینگونه نیست و ما با بهمنی از اطلاع نماها سرو کار داریم که بیشتر ما را گیج می کنند. از این رو حس مطلع بودن بسیار خطرناک تر از بی اطلاعی است.

دبیر ستاد حقوق بشر گفت: من مخالف فناوری های نوین و خصوصا اینترنت نیستم چه اینکه عمده می دانند اینترنت اولین بار توسط موسسه پژوهش های بنیادین وارد ایران شد که مدیریت آن با من بود اما می خواهم بگویم الان در دنیا وضعیتی با این فناوری ها پیش آمده که به شما القاء می کنند که در چه وضعیتی هستید، یعنی تصور درست بودن وضعیت شما را برایتان ایجاد می کنند. این یک امکان جدید در بستر فناوری های نوین است که تصویر مطابق میلتان را به افراد القاء کنید.

لاریجانی یکی از راه های نجات از این وضعیت گمراه کننده را داشتن یک نقطه مرجع توصیف کرد و گفت: برای اینکه ما بتوانیم از بهمن اطلاع نماها جان سالم بدر ببریم و گمراه نشویم به یک نقطه مرجع نیاز داریم و برای نسل امروز نقطه مرجع در تشخیص وضعیت کنونی، خود انقلاب اسلامی است.

دکتر لاریجانی با بیان اینکه اولین تجربه بزرگ انقلاب اسلامی، تاسیس و بنای یک نظام سیاسی، مدنی بر پایه عقلانیت و تفکر اسلامی است، گفت: این بخش از تجربه انقلاب صرفا در سرزمین ایران و به نام جمهوری اسلامی ایران ایجاد شد اما تجربه دیگری که محدود به ایران نیست، نهضت بیداری اسلامی است که البته در آن سالهای اول انقلاب و دهه 60 خیلی ملموس نبود ولی حالا کاملا می شود آن را حس کرد.

دبیر ستاد حقوق بشر گفت: تجربه اول ما که همانا تاسیس یک نظام مدنی سیاسی بر اساس عقلانیت اسلامی بود، بزرگترین دستاورد انقلاب محسوب می شود. من این را یک تجربه می دانم نه یک بنا چرا که بنا ساخته شده و تمام می شود اما تجربه یعنی یک فرایند اجتماعی که شروع می شود و همه باید در مسیر تکامل آن حرکت کنند و اگر این فرایند و تجربه به دست افراد و یاران بصیر برسد افق های روشن و جدیدی نمایان خواهد شد اما اگر نه، به بی راهه خواهد رفت.

رئیس موسسه پژوهش های بنیادین تجربه انقلاب اسلامی را شامل سه زیر بنای نظری دانست و گفت: اولین رکن، این است که اسلام دین مندرسی نیست و دینی زنده است. اسلام در تعالیم اهل بیت (ع) همیشه پویا و سرزنده است و می تواند راهگشا باشد.

لاریجانی دومین رکن را جامعیت اسلام دانست و گفت اسلام متعلق به حوزه خصوصی نیست. این دو گانه سپهر خصوصی و عمومی که ابتدا توسط روشنفکران غربی مطرح شد و توسط اصلاح طلب های خودمان در ایران مطرح شد حرف درستی نیست. در تفکر اسلامی خصوصی ترین حوزه انسان که حب و بغض است بازهم مورد توجه دین است و گفته می شود که باید حب و بغض برای خدا باشد.

دبیر ستاد حقوق بشر پایه سوم مبنای نظری انقلاب اسلامی را به جهانشمولی اسلام مربوط دانست و افزود: سکولارها می گفتند اسلام مختص یک عصر و یک قوم خاص بوده است. می گفتند اسلام در بین اعراب نازل شده و چون اعراب ادم های خشنی بوده اند، این احکام متعلق به همان دوره و همان مردم بوده است، اما در مکتب اهل بیت (ع) قرآن و اسلام برای کافه مردم جهان است و محدود به سیاه و سفید و دارا و ندار این گوشه جهان و آن گوشه نیست.

دبیر ستاد حقوق بشر با تاکید براینکه این سه پایه نظری همواره مورد حمله کشورهای غربی و ضد انقلاب بوده است گفت: اگر بخواهیم نسل جدید ما به این تجربه پایبند باشد، باید این پایه های نظری را خوب برایشان تبیین کنیم و آنها را مسلط به این پایه ها کنیم و خوب بفهمند و اگر این ها را خوب بفهمند آن وقت متوجه می شوند که چرا غرب با ما مشکل دارد. چرا غرب بر سر مسائل حقوق بشری ما را تحت فشار قرار می دهد.

لاریجانی افزود: غربی ها دو حرف بسیار روشن دارند اول اینکه می گویند شما نباید یک نظام سیاسی مدنی بر پایه عقلانیت اسلامی درست می کردید و دوم اینکه حق این کار را نیز نداشتید چرا که هیچ کس حق ندارد خارج از چارچوب های تعیین شده در سازمان ملل به بهانه حقوق بشر اقدامی انجام دهد.

دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان گفت: چالش اصلی مادر عرصه حقوق بشر با غرب هم همین زورگویی غربی ها است. آنها با وقاحت می گویند تجربه شما عقب افتاده است. حال آنکه یک ناظر بیرونی هرکه می خواهد باشد حتی یک صهونیست می تواند وضعیت گذشته و قبل از انقلاب اسلامی ایران را و وضعیت کنونی آن را مقایسه کرده و ارزیابی خود را از آن ارائه دهد. در این ارزیابی برخی از موضوعات بدیهی و غیر قابل انکار خواهد بود از جمله اینکه ایران پیش از انقلاب کشوری دست نشانده، حاشیه ای و تو سری خور کشورهای غربی بود اما پس از انقلاب از هر لحاظ پیشرفت کرده است.

دبیر ستاد حقوق بشر گفت: بعد از 35 سال ایران از لحاظ عملکردی با وجود کاستی های اقتصادی و نقایصی که وجود دارد و کسی منکر آن نیست؛ محرز است که از نظر علوم و فناوری، پیشرفته ترین کشور خاورمیانه است و این پیشرفت ها فقط منحصر به انرژی هسته ای نیست گرچه این دستاورد ملت ما در خصوص انرژی هسته ای بسیار حائز اهمیت است و من شخصا فکر می کنم که سرمایه گذاری ما در انرژی هسته ای کم بوده است و این فناوری واقعا مظلوم واقع شده است چرا که وقتی ما از انرژی هسته ای سخن می گوییم در واقع از 200 شاخه از علم صحبت می کنیم که همه در ذیل این قرار گرفته اند و به هرحال اینکه هیچ کشوری در خاورمیانه بغیر از ایران از این انرژی و فناوری وسیع و پیچیده برخودار نیست.

لاریجانی با بیان اینکه این ارزیابی بیرونی بارها مورد اذغان تحلیلگران و حتی دشمنان انقلاب اسلامی قرار گرفته گفت: آن وقت غربی ها می گویند این تجربه عقب افتاده است. آیا این وقاحت نیست؟ آیا این وقاحت نیست که می گویند دیگران از شما الگو می گیرند و این درست نیست که هرکشوری بخواهد از مدل شما تقلید کند چرا که چارچوب هایی که ما در سازمان ملل به بهانه حقوق بشر ایجاد کرده ایم خراب می شوند.
دبیر ستاد حقوق بشر افزود: اینکه مدام از ما ایراد می گیرند و سیلی از اتهامات را علیه ما مطرح می کنند به خاطر این نیست که دلشان برای حقوق بشر می سوزد. چالش اصلی این است که آنها از این تجربه ما ناراضی هستند. آنها این تجربه ما را دوست ندارند و ثانیا می گویند شما حق ندارید.

لاریجانی افزود: درست به همین دلیل است که چالش حقوق بشری ما مهم تر از چالش هسته ای است و مهم است که دوستان ما ماهیتا به این موضوع آگاه باشند و عمق این ماجرا را درک کنند و لازم است که دانشجویان دانشگاه علوم قضایی کاملا به این مباحث اشراف داشته باشند.

دبیر ستاد حقوق بشر با تاکید براینکه جمهوری اسلامی ایران و ملت ایران در پیشبرد تجربه عظیم و گرانقدر خود از کسی اجازه نخواهند گرفت گفت: اگر به اسلام اهل بیت ایمان داریم که داریم آن را حق می دانیم و محال است که از حق کوتاه بیاییم.

********

پیش از سخنرانی دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان، دکتر شریعت باقری رئیس دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری، گزارشی از وضعیت دانشگاه، رشته های تحصیلی و مقاطع مختلف آن ارائه کرد و گفت مسئله حقوق بشر برای ما بسیار مهم است چرا که اگر موضوع پرونده هسته ای ایران را بحثی سخت افزاری تلقی کنیم، موضوع حقوق بشر بحثی نرم افزاری است که اهمیت آن از موضوع پرونده هسته ای بیشتر است.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 413651

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =