علی‌اصغر زارعی

نسرین وزیری: علی‌اصغر زارعی که از جمله نمایندگان منتسب به رایحه خوش خدمت است و با حمایت این طیف در لیست جبهه متحد اصولگرایان و سپس صندلی‌های سبز بهارستان جای گرفت؛ با گذشت 8 ماه از آغاز به کار مجلس هشتم به همراه دیگر حامیان دولت نهم در مجلس، فراکسیون انقلاب اسلامی را برای حمایت منسجم از دولت، تأسیس کرد. او به همراه دیگر مؤسسین و اعضای این فراکسیون معتقدند که احمدی‌نژاد همچنان بهترین گزینه اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری است. وی از همین رو طرح دیگر کاندیداهای اصولگرا را یک مسأله انحرافی می‌داند و با تأکید بر اینکه مسیر اصلی اصولگرایی همانی است که احمدی‌نژاد در سه چهار سال گذشته پیموده است بر لزوم حمایت دوباره از کاندیداتوری وی اصرار می‌‌کند.
وی طراحان، طرح عبور از احمدی‌نژاد را متهم به جزئی‌نگری و عدول از اصول‌ کرد و گفت: برخی نباید با بزرگ و مهم جلوه دادن مسائل کوچک، بکوشند تا برای جزئیات، نقشی اساسی‌تر از کلیات و اصول بیابند.
او در حالی این مطالب را بیان می‌کند که طرح عبور از احمدی‌نژاد، از سوی اصولگرایان همچون علی مطهری که اتفاقاً او نیز از جمله نمایندگان منتسب به رایحه خوش خدمت است، مطرح شده است. او نامی از مطهری نمی‌برد اما در پاسخ به سؤالاتی که به نام وی اشاره دارد، گلایه‌هایی را مطرح می‌کند که مستقیماً متوجه اوست. شاید بروز همین اختلاف نظرها باشد که سبب شده حامیان دولت در مجلس به دو دسته تقسیم شوند. دسته‌ای حامیان سرسخت دولت همچون زارعی که بار دیگر بر طبل حمایت از کاندیداتوری احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری دهم می‌کوبند و دسته‌ای حامیان منتقد دولت که مطهری در آن می‌گنجد و کاندیدای به جز احمدی‌نژاد - یعنی ولایتی - را برای انتخابات بعدی معرفی و حمایت می‌کنند. آنچه در ادامه می‌آید مشروح گفت‌وگو با علی‌اصغر زارعی نماینده اصولگرای مجلس هشتم است.

در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، سه نظریه در مورد حمایت دوباره از کاندیداتوری آقای احمدی‌نژاد مطرح است. نخست حمایت قاطع و صددرصدی از ایشان، دوم نظریه‌ای که به دنبال عبور از احمدی‌نژاد است و سوم اظهارنظرهایی که معتقد است حمایت یا عدم حمایت دوباره از احمدی‌نژاد منوط به تعیین تکلیف در جناح رقیب یعنی اصلاح‌طلبان است. نظر شما در این باره چیست؟
درحال حاضر که آقای احمدی‌نژاد در رأس قوه مجریه هستند، هم کشور از یک آرامش نسبی برخوردار است و هم اصولگرایان در نتیجه همین آرامش نسبی، از عملکرد ایشان رضایت دارند. اصولگرایان عجله‌ای برای تصمیم‌گیری در انتخابات ریاست جمهوری آینده ندارند. صرفاً هم منتظر اعلام نظر نهایی اصلاح‌طلبان و چگونگی حضور آنان در انتخابات نیستند. البته اصلاح‌طلبان رفتاری از خود نشان می‌دهند تا اصولگرایان را تحت تأثیر خود قرار دهند و جمع اصولگرایان را دچار تکثر کنند. در هرحال دوره اول ریاست جمهوی آقای احمدی‌نژاد روبه اتمام است و ایشان از جمله گزینه‌های مطرح برای دور بعدی انتخابات ریاست جمهوری هستند. به همین دلیل اصولگرایان خیلی نگران انتخاب نامزد برای انتخابات ریاست جمهوری بعد نیستند. از آنجا که فرصت کافی برای این کار هم وجود دارد، فعلاً اصولگرایان در مجلس و دولت به دنبال پیشبرد امور و کارها هستند و نه مشغول فعالیت‌های زودهنگام انتخاباتی.

نظر جمعی اصولگرایان نسبت به کاندیداتوری دوباره احمدی‌نژاد را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
فکر می‌کنم اصولگرایان با وجود کاندیداتوری دوباره ایشان، گزینه خوبی برای انتخابات ریاست جمهوری دهم دارند. به نظر من آقای احمدی‌نژاد، به طور طبیعی بهترین گزینه برای ادامه فعالیت‌های دولت اصولگرا در دور دوم است. البته باید برای پیشبرد برنامه‌های ایشان به دولت کمک کنیم. در این راه همکاری مجلس با دولت، در تحقق شعارها و برنامه‌های دولت اصولگرا بسیار مؤثر خواهد بود.

پس چرا برخی از دوستان خودتان در جبهه اصولگرایی، طرح عبور از احمدی‌نژاد را مطرح می‌کنند؟
اصولگرایانی که طرح عبور از احمدی‌نژاد را مطرح می‌کنند، مسائل اصلی و اساسی را فدای برخی مشکلات و اشتباهات در سطوح اجرایی می‌کنند. این درحالی است که به نظر من اصول را نباید فدای مسائل جزئی و فرعی کرد. مسیر اصلی اصولگرایی، همان مسیری است که دولت نهم تاکنون پیموده است. مسیری منطبق بر آرمان‌های امام خمینی(ره) و فرمایشات مقام معظم رهبری که منجر به کاهش اختلافات طبقاتی در داخل و افزایش اقتدار ملی در خارج و عرصه بین‌الملل شده است. نباید فراموش کرد که تقویت دولت از مبانی مهم اصولگرایی است که نباید آن را فدای برخی مشکلات اجرایی کوچک کنیم.

منظورتان از اشتباهات در سطوح اجرایی، انتصاب افرادی چون علی کردان است که موجبات نارضایتی و استیضاح وی را از سوی نمایندگانی چون علی مطهری فراهم آورد و اتفاقاً همین آقای مطهری هم طرح عبور از احمدی‌نژاد را مطرح کرد؟
چنین اشکالاتی در همه دولت‌ها وجود داشته و دارد. هیچ دولتی از مشکلات در سطوح اجرایی، مصون نبوده است. چون مسائل اجرایی طبیعت خاص خود را دارند. همه آدم‌ها مثل هم نیستند و در موقعیت‌های مختلف، تصمیمات متفاوتی می‌گیرند. برخی ممکن است این مسائل را مهم جلوه دهند تا حدی که بر تصمیماتشان تاثیر اساسی می‌گذارد. اما به نظر من این رویکرد درست نیست. چون عدول از اصول، موجب می‌شود که فروع و جزئیات نقش اساسی بیابند. اینگونه دوستان نباید از اصول اصولگرایی عدول کنند و نباید هم فراموش کنند که آقای احمدی‌نژاد در عمل به اصول اصولگرایی، بسیار متعهد هستند.

اما همین انتقادات سبب شده که آقای مطهری اگرچه از جمله نمایندگان منتسب به رایحه خوش خدمت و حامی دولت محسوب می‌شوند، اما حمایت از کاندیداتوری آقای ولایتی را مطرح کنند و آشکارا به دنبال رو در رو قرار دادن ولایتی با آقای احمدی‌نژاد باشند. فکر نمی‌کنید وجود برخی ضعف‌ها در دولت مسبب این عارضه بوده است؟
به نظر من با توجه به فضایی که در حال حاضر در مجلس و دولت حکم فرماست، اصولگرایان باید با یک وحدت رویه عمل کرده و همگی کمک کنند تا دولت دوم آقای احمدی‌نژاد با سرعت و دقت بیشتری به پیش رود. به نظر من تمدید دولت اصولگرای ایشان با منافع ملی و شرایط سیاسی و بین‌المللی سازگار‌تر است. از آنجا که معمولاً دوره ریاست جمهوری در ایران، هشت ساله بوده، طرح کاندیدای دیگری از سوی اصولگرایان یک بحث انحرافی است و باید همچنان از کاندیداتوری آقای احمدی نژاد حمایت کنیم. به ویژه آنکه او فردی متعهد به باورهای انقلاب و ارزش‌ها است. او چهره ای مردمی و به دور از اشرافیتی است که بعضاً در گذشته وجود داشته است.

با این حساب شما که از جمله مؤسسان فراکسیون جدید التأسیس انقلاب اسلامی هستید و حمایت از دولت را سرلوحه کار خود در این فراکسیون قرار داده‌اید، همچنان بر کاندیداتوری دوباره آقای احمدی‌نژاد اصرار دارید.
بله چون هیچ دلیل منطقی برای تغییر انتخاب خودمان نمی‌بینیم.

پس انتقادهایی که به دولت و عملکرد آن وارد است چه؟ انتقاداتی که سبب شده برخی اصولگرایان به دنبال کاندیدای دیگری به جز آقای احمدی‌نژاد باشند؟
همان طور که گفتم مشکل در تمامی دولت‌ها وجود داشته و دارد. از این‌رو انتقاداتی به عملکرد دولت‌ها وارد است. اما علی‌رغم این انتقادات ما همچنان بر تصمیم خود مانده‌ایم. اما ممکن است برخی از دیگر اصولگرایان به تصمیم‌ دیگری برسند که از نظر ما درست نیست.

به این ترتیب ممکن است شاهد تعدد کاندیداهای اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری آینده باشد؟
انشاءالله که اینگونه نخواهد شد

حتی در صورت تعدد کاندیداهای جناح مقابلتان یعنی اصلاح‌طلبان؟
ما که نمی‌توانیم برای اصلاح‌طلبان چارچوب و خط‌ مشی مشخصی تعریف کنیم. البته مشخص است که اصلاح‌طلبان از انسجام واحدی برخوردار نیستند. وجود طیف‌های متعدد در میان اصلاح‌طلبان قاعدتاً منجر به معرفی کاندیداهای متعدد از سوی آنها می‌شود. کما اینکه در حال حاضر هم، چنین است و آقایان خاتمی و کروبی همزمان اعلام کاندیداتوری کرده‌اند. البته نمی‌توانم قضاوت کنم که آنها نهایتاً به اجماع می‌رسند یا نه. اما احتمال اجماع در میان اصولگرایان به ‌ویژه بر کاندیدارتوری آقای احمدی‌نژاد بسیار زیاد است از این رو‌انسجام در اصولگرایان را بیشتر از اصلاح‌طلبان می‌دانم.

نظرتان درمورد احتمال کاندیداتوری آقای میرحسین موسوی چیست؟ احتمال حمایت برخی اصولگرایان از ایشان را چقدر محتمل می‌دانید؟
با شناختی که از روحیه آقای موسوی دارم، بعید است که ایشان کاندیدا شوند. افرادی که پیرامون موضوع کاندیداتوری ایشان تلاش می‌کنند، طیف‌های مختلفی هستند که به نظر من برخی از آنها قابل اطمینان نیستند و بیشتر به فکر خودشان هستند. در مورد حمایت اصولگرایان از کاندیداتوری ایشان هم باید بگویم که چون بعید می‌دانم ایشان کاندیدا شوند، نمی‌توانم راجع به حمایت از کاندیداتوری‌اشان هم چیزی بگویم. البته همان‌طور که گفتم چون اصولگرایان کاندیدای خاص خود یعنی آقای احمدی‌نژاد را دارند و هیچ دلیل منطقی برای عبور از وی را ندارند بعید می‌دانم که به دنبال حمایت از کاندیداتوری کسی دیگری بروند.

بزرگترین رقیب آقای احمدی‌نژاد را چه کسی می‌دانید؟
باید بعداً در این مورد قضاوت کنیم. زمانی که ثبت‌نام‌ها انجام شده باشد.

با وجود کاندیداتوری آقای خاتمی، فکر می‌کنید که انتخابات ریاست‌جمهور ‌دهم، انتخاباتی دو مرحله‌ای شود یا نه؟
مهم نیست که انتخابات دومرحله‌ای شود یا نه. چون در صحنه‌ انتخابات، تصمیم‌گیر نهایی مردم هستند که با ارزیابی از عملکرد و سوابق افراد و مواضع اطرافیانشان، تصمیم می‌‌گیرند و رأی می‌دهند. اگر صحنه انتخابات به گونه‌ای باشد که مردم نتوانند به یک تصمیم قاطعانه برسند. انتخابات ممکن است دو مرحله‌ای شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 4137

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =