سرانجام کارخانه ریسباف اصفهان چیست؟!

برای آخرین بار پارچه سرنوشت کارخانه ریسباف از زیر چرخ خیاطی روزگار رد شد و پس از حدود ۵ سال پیگیری در نهایت این کارخانه برای تغییر کاربری به موزه بزرگ اصفهان به وزارت راه و شهرسازی واگذار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین در اصفهان، کارخانه ریسباف دومین کارخانه ریسندگی اصفهان بود و این امتیاز را داشت که اولین محصول کار و سرمایه جمعی مردم اصفهان بود و در زمینه تولید ریسمان نخی، پارچه پنبه‌ای و نیز پارچه پشمی فعالیت خود را آغاز کرد.

از سالها پیش این کارخانه که در ابتدای خیابان چهارباغ عباسی قرار دارد به حالت تعطیل درآمده بود و با توجه به وسعت زمین و ساختمان این کارخانه تصمیم های مختلفی درباره آن گرفته می شد.

نخستین بار ذاکر اصفهانی استاندار قبلی اصفهان با اشاره به اینکه این زمین متعلق به بانک مرکزی است بیان داشت: با توجه به کاربری میراثی بخشی از کارخانه که امکان تخریب را غیرقانونی می سازد؛ استانداری قصد خرید این کارخانه و تبدیل آن به موزه بزرگ اصفهان را دارد و با توجه به اینکه فقدان موزه یکی از خلاهای بزرگ شهر اصفهان است اعتباراتی نیز از تهران برای این امر در نظر گرفته شده بود اما در نهایت گویی توافقی با بانک ملی حاصل نشد.

سرنوشت این کارخانه همچنان در ابهام بود تا اینکه آخرین اشاره در این رابطه به سخنان سقاییان نژاد شهردار اصفهان بر می گردد که در تاریخ 6 آذرماه 93 اعلام کرد که شهرداری برای احداث موزه صنایع دستی در کارخانه ریسباف در سال جاری بودجه ای تعیین کرده بود اما به دلیل پیشنهادی از سوی وزارت راه و شهرسازی در این ارتباط فعالیت خود را متوقف کرد.

اکنون گویی برای آخرین بار پارچه سرنوشت این کارخانه از زیر چرخ خیاطی روزگار قرار است رد شود چراکه رسول زرگرپور شامگاه پنجشنبه در بازدید از کارخانه ریسباف اصفهان در جمع خبرنگاران به امضای توافق نامه وزارت راه و شهرسازی با بانک ملی در خصوص واگذاری این کارخانه به منظور ایجاد موزه بزرگ اصفهان اشاره کرد و اظهار داشت: در این راستا با توجه به اعلام نیاز از سوی بسیاری از هنرمندان استان اصفهان و همچنین ایجاد مکان مناسبی شایسته نمایش دادن ظرفیت‌های فرهنگ و هنر اصفهان کارخانه ریسباف به موزه بزرگ اصفهان تغییر کاربری خواهد داد.

وی با بیان اینکه از حدود ۵ سال قبل تاکنون طرح تغییر کاربری کارخانه ریسباف و تبدیل آن به موزه بزرگ اصفهان مطرح شده ولی مورد توافق بین بانک ملی به عنوان مالک و شهرداری اصفهان و وزارت راه و شهرسازی به عنوان خریدار صورت نگرفته بود، ابراز داشت: از این رو پس از پیگیری‌های مکرر این توافق نامه در ۲۲ اسفند ماه سال گذشته تدوین و با بست نشستن اینجانب در دفتر مدیرعامل بانک ملی کشور در ۳۰ فروردین ماه به امضا رسید.

استاندار اصفهان در خصوص پرداخت هزینه خرید زمین ۷ هکتاری کارخانه ریسباف توسط وزارت راه و شهرسازی نیز بیان داشت: از این رو مقرر شده است که ۱۵ درصد از این هزینه را به صورت نقدی و ۸۵ درصد را نیز از طریق واگذاری املاک پرداخت نماید.
وی موزه بزرگ اصفهان را نقطه عطف استان اصفهان دانست و اظهار داشت: اصفهان هر چه دارد از گذشته است و در این راستا باید با راه اندازی این موزه یادگاری از نظام جمهوری اسلامی برای آیندگان بر جای بگذاریم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 414979

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =