این روزها سکوت حاکم در بازار ساخت و ساز مسکن در زنجان بر فروش و تولید مصالح ساختمانی تاثیر گذاشته است. این امر موجب شده تا فروشندگان روزهای سرد و بی¬روحی را همچون سال گذشته سپری کنند و تولیدکنندگان مصالح ساختمانی در انتظار سال¬های رونق کسب و کار لحظه شماری می¬کنند

به گزارش خبرآنلاین به نقل از روزنامه همشهری زنجان رسول ارشدی رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی زنجان کسادی  بازار  فروش مصالح ساختمانی را نبود ساخت و ساز بیان می­کند. وی به این موضوع نیز اشاره می­کند که با ادامه این روند اعضای اتحادیه روزهای سختی را تجربه خواهند کرد.

 

با توجه به اوضاع نامساعد حاکم در بخش مسکن ارزیابی شما از وضعیت بازار فروش مصالح ساختمانی چیست؟

متاسفانه از سال گذشته تاکنون وضعیت بازار فروش مصالح ساختمانی مساعد نیست و طبیعی است در شهری که ساخت و ساز از رمق افتاده فروش مواد اولیه آن نیز از حرکت باز می­ایستد.

شما دلایل رکود ساخت و ساز در زنجان را چگونه می­بینید؟

شهرداری و سازمان نظام مهندسی ساختمان یک طرف قضیه هستند. تا زمانی که هزینه­های جانبی ساخت و ساز اعم از صدور پروانه از سوی شهرداری و حق مهندسی ناظر از سوی سازمان نظام مهندسی ساختمان بالا باشد، بالطبع انبوه­ساز و سازنده ملک انگیزه­ای برای ادامه ساخت پروژه و حرکت در این آَشفته بازار نخواهد داشت و این امر موجب می­شود تا بازار مسکن و فروشنده مصالح صاختمانی از تب و تاب بیفتد.

با این شرایط اکنون اوضاع بازار فروشندگان مصالح ساختمانی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

هر فروشنده مصالح ساختمانی متشکل از کارگر توزیع مصالح ساختمانی و حمل‌کننده است. فروشندگان مصالح ساختمانی با آگاهی از پرداخت این هزینه­ها و کسادی حاکم در بازار دغدغه­هایی دارند و به نوعی درآمد بخشی از افراد خانواده­ها به این صنعت وابسته است. همین قضایا موجب شده تا فروشندگان عضو اتحادیه جدای از نبود فروش در پرداخت هزینه­های کارگری،پرداخت مالیات و سایر هزینه­های جانبی با مشکلاتی مواجه شوند.اکنون برای خرید مصالح از کارخانه 9 درصد ارزش افزوده می پردازیم و جدای از این باید هزینه­های باربری و اعمال سود از سوی فروشنده لحاظ شود که در مجموع با احتساب هزینه­ها ضریب مالباتی به مرز35 درصد می­رسد.  

ورود اداره امور مالیاتی به موضوع پرداخت مالیات واحدهای دارای مجوز و فعال زیر نظر اتحادیه چه چالش­هایی را برای اتحادیه رقم زده است؟

اداره دارایی اعضا را مکلف کرده تا  به صندوق مکانیزه همچون کارت سوخت خودرو مجهز شوند و این اقدام در حالی است که بازار مصالح فروشان سرد است. سوال من این است، اگر این اقدام انجام می­گیرد؛ چرا نباید فروشندگان آجر مستقر در میدان بسیج زنجان که از تاکستان رهسپار شده اند؛ از این امر معاف باشند. اعضای اتحادیه دارای پروانه کسب هستند و این سازوکار دارایی ما را در بی­رونقی بازار با مشکلاتی مواجه خواهد کرد.

فروشندگان مستقر در ورودی شهر (میدان بسیج) زنجان چه تعداد هستند و آیا از طریق اصناف برای برخوردپیگیر موضوع بوده­اید؟

نزدیک به50 کمپرسی روزانه در ورودی شهر مستقر می­شوند و به رغم نامه نگاری­ها و پیگیری موضوع به دلیل تاثیرگذاری در بازار فروش و عرضه آجرهای غیراستاندارد از طریق اصناف راه به جایی نبرده­ایم. حضور این افراد در حالی است که بر کسادی بیش از پیش بازار فروشندگان آجر شهر دامن زده اند. جدای از اصناف باید اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان نیز باید به این موضوع ورود پیدا کند.

با توجه به راکد بودن بازار مسکن آیا قیمت مصالح ساختمانی تغییر محسوسی داشته است؟

قیمت مصالح  ساختمانی متاثر از بازار مسکن است و اکنون که خبری از بازار مسکن به گوش نمی­رسد، قیمت مصالح اعم از سیمان، موزاییک، سرامیک، گچ و آجر ثابت باقی مانده است. البته همین موضوع موجب شده تا فعالیت کارخانه­های سیمان زنجان و سیمان خمسه و سایر واحدهای تولیدی از حرکت بازایستد.

البته طبق شنیده­ها و صحبت‌هایی که برخی شهروندان با همشهری درمیان گذاشته‌اند، قیمت ماسه و موزاییک نسبت به گذشته افزایش داشته است. شما در این رابطه چه نظری دارید؟

بالا رفتن حق­الزحمه کارگر و هزینه­های حمل باعث افزایش قیمت شده است که این موضوع ربطی به افزایش قیمت مصالح ساختمانی که از درب کارخانه تحویل می­گیریم ندارد.

برای نمونه اکنون هر خاور ماسه35 هزار تومان از سوی اتحادیه قیمت­گذاری شده و حتی قیمت سیمان در درب انبار تحویل کارخانه 6 هزار تومان و هر تن آجر50 هزار تومان قیمت گذاری شده است.

آیا این واحدها به دلیل ساکن بودن بازار فروش مصالح ساختمانی در امر صادرات به سایر استان­ها موفق بوده­اند؟

موضوع ساکن بودن بازار مسکن دامنگیر سایر استان­ها نیز شده و به دلیل فرار سرمایه­ها به سمت بازار بورس و سرمایه­گذاری در بانک امروز شاهد هستیم که انبوه­سازان نیز رغبتی برای ساخت و ساز ندارند. همین امر موجب شده تا فعالیت کارخانه­های تولید مصالح ساختمانی نیز همچون گذشته نباشد و در صادرات به سایر استان­ها نیز موفق نبوده اند.

نظر شما درباره خرید بومی مصالح ساختمانی در اجرای پروژه­های بزرگ شهری از جمله سبزه­میدان چیست؟

قرار گرفتن این پروژه در هسته مرکزی شهر به عنوان نماد شهری حائز اهمیت است و انتظار داریم، مسئولان شهری و استانی برای رونق کسب و کار فروشندگان مصالح ساختمانی زنجان به پیمانکار مربوطه ایجاب کنند تا خریدهای مصالح از طریق زنجان انجام گیرد تا شاید با این اقدام گرهی از مشکلات آنها از سر راه برداشته شود.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 415863

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =