ایسنا نوشت:

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با ارایه پیشنهاد " تشکیل کمیته دائم همکاری های زیست محیطی میان دو کشور ایران و عراق" تاکید کرد: موضوع گرد و غبار و راه حل های پیش رو برای رفع این بحران به طور ویژه مورد پیگیری قرار گیرد.

معصومه ابتکار معاون در دیدار قطیبه ابراهیم الجبوری وزیر محیط زیست عراق با اشاره به اهمیت حفظ محیط زیست برای منطقه، گفت: بحران مسائل زیست محیطی و به ویژه پدیده گرد و غبار در دو کشور و منطقه نیاز به همراهی و تعامل ایران و عراق دارد.

وی با بیان اثرات منفی پدیده گرد و غبار بر سلامت مردم، اظهار کرد: ایران به واسطه کانون های خارجی به ویژه در استان های جنوبی و غربی با بحران پدیده گرد و غبار مواجه شده است.

تشکیل کمیته دائم همکاری زیست محیطی ایران و عراق
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست پیشنهاد داد: با تشکیل کمیته دائم همکاری های زیست محیطی میان دو کشور و تفویض مسئولیت نظارت به نمایندگان دو کشور در این کمیته، موضوع گرد و غبار و راه حل های پیش رو برای رفع این بحران به طور ویژه مورد پیگیری قرار گیرد.

بنا بر این گزارش، قتیبه ابراهیم الجبوری با بیان اینکه عراق طی پنج دهه گذشته همواره درگیر جنگ و ناامنی بوده، اظهار داشت: این شرایط منجر به غفلت از ظرفیت سازی در زمینه محیط زیست و تلاش در این زمینه شده و همین امر خسارتهایی بزرگ بر بدنه محیط زیست عراق و منطقه وارد کرده است.

وزیر محیط زیست عراق از ایران خواست تا با ایجاد ظرفیت در زمینه آموزش های تخصصی محیط زیستی برای کارشناسان عراقی به حل این بحران ها کمک کند.

درخواست عراق برای حمایت ایران از ثبت جهانی هورالعظیم و هورالهویزه

وی همچنین با ابراز خرسندی از تلاش ایران برای شکل گیری همکاری های منطقه ای، خواستار حمایت ایران از ثبت هورالعظیم و هورالهویزه به عنوان میراث جهانی در یونسکو شد.

قطیبه ابراهیم الجبوری ضمن یادآوری یادداشت تفاهم مبادله شده میان ایران و عراق در زمینه همکاری های محیط زیستی، خواستار تدوین برنامه اجرایی و گام های عملیاتی در زمینه کاهش پدیده گرد و غبار شد.

وزیر محیط زیست عراق از پیشنهاد تشکیل کمیته مشترک میان دو کشور استقبال کرد و گفت: تدوین برنامه عملیاتی مبارزه با کانون های انتشار گرد و غبار و همچنین ایجاد کمربند فضای سبز پیرامونی در شهر کربلا توسط کارشناسان و متخصصان ایرانی نیز در دستور کار کمیته مشترک قرار گیرد.

همکاری مشترک در زمینه های حفاظت از تالاب ها در قالب کنوانسیون رامسر و مدیریت پسماند در قالب کنوانسیون های بازل، استکلهم و رتردام با بهره گیری از تجارب و دانش کارشناسان ومتخصصان ایرانی از دیگر درخواستهای مطروحه توسط طرف عراقی بود.

امضای برنامه اقدام و ایجاد پارک فرامرزی صلح و دوستی

قطیبه ابراهیم الجبوری ابراز امیدواری کرد: در سفر بعدی به تهران مفاد برنامه اقدام برای مقابله با پدیده گرد و غبار و کانون های انتشار این پدیده در دو کشور، همچنین ایجاد پارک فرامرزی صلح و دوستی میان ایران و عراق به امضاء مسئولان دو کشور برسد و مبادله شود.

گفتنی است، با توجه به برگزاری 12 کنفرانس متعاهدین به کنوانسیون رامسر که طی 10 تا 20 خردادماه سال جاری در اروگوئه انجام می شود، توافق شد دو هیات از ایران و عراق در سطح معاونان و وزرا به منظور اتخاذ مواضع یکسان پیرامون تالاب های دوکشور با تاکید بر حوزه آبریز رودهای دجله و فرات که از کشور ترکیه سرچشمه می گیرد تا حصول نتیجه مثبت مباحث را پیگیری کنند.

تشکیل کمیته مشترک پاکسازی اروند رود

این گزارش می افزاید؛ تشکیل کمیته ای مشترک پیرامون پاکسازی اروند رود از کشتی های مغروق دوران جنگ تحمیلی و کاهش اثرات تخریبی محیط زیستی این پدیده در اروند رود از دیگر توافقات دو طرف در این مذاکرات بود.

لزوم تلاش منطقه ای فراگیر برای مقابله با بحران های ناشی از گرد و غبار

بنابراین گزارش، همچنین توافق شد طی نامه ای مشترک از سوی ایران و عراق به آخیم اشتاینر معاون دبیرکل سازمان ملل متحد و مدیر اجرایی برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد یونپ ، پیشنهاد شکل گیری و ساماندهی ساختار فنی مالی برای مقابله با پدیده گرد و غبار و طوفان های شن با مشارکت تمامی کشورهای آسیای غربی به رهبری یونپ طرح و مورد پیگیری قرار گیرد.

این تقاضا به منظور مداخله جدی برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (یونپ) برای حل بحران گرد و غبار منطقه آسیا و شکل گیری تلاش منطقه ای فراگیر برای مقابله با بحران ها و تهدیدهای روزافزون ناشی از افزایش انتشار گرد و غبار در منطقه به شکل موثر در دستور کار دو کشور قرار گرفت.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 416930

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =