هرچند میان مسوولان شهری و حتی دولتی و مجلس، اکنون مخالفی برای نقد عملکرد شهرداری در تونل توحید وجود ندارد و مخالفان اگر موافق نشده باشند، حداقل سکوت کرده اند، اما در میان حامیان قالیباف هم افرادی پیدا می شوند که ادعای بزرگترین را به چالش بکشند.

پدرام فروتن: حدود یک هفته از افتتاح تونل توحید می گذرد. این تونل روزانه 16 ساعت کار می کند و هشت ساعت مرخصی است. اما هنوز به عنوان بزرگترین پروژه مدیریت شهری ایران شناخته می شود. عنوانی که شهرداری تهران پس صفر شدن روزشمار تونل به آن اختصاص داد. مسوولان شهرداری تاکنون درباره دلایل این برتری حرفی نزده اند. در مواردی آنها گفته اند هزینه 300 میلیاردی و سرعت کار در ساخت تونل توحید دلیل چنین عنوانی است. اما در تهران پروژه های بزرگتری هم وجود دارد که در زمان خودشان بزرگترین بوده اند و البته هنوز هم می توانند باشند؛ مترو، پروژه نواب، برج میلاد، تونل رسالت، بزرگراه همت، بزرگراه مدرس، پل پارک وی و موارد دیگر.

محمدهادی ایازی، مشاور شهردار و سخنگوی شهرداری، درباره برتری تونل توحید می گوید: «دلایل زیادی می شود برای آن برشمرد؛ یکی میزان اعتباری است که برای این پروژه هزینه شده که به عنوان یکی از شاخص های مقایسه ای پروژه ها مطرح می شود. دلیل دوم به توان فنی و مهندسی ایرانی که برای این پروژه به کار رفته است بر می گردد. تونل توحدی تاکنون بزرگترین تونلی است که در ایران اجرا شده است؛ از هشت تقاطع رد شده و دو خط ریلی دو و چهار از روی ان می گذرد. ما این تونل را در گره کور ترافیکی تهران اجرا کردیم. پروژه تونل توحید در مرکزیت شهر تهران و با بار ترافیکی سنگین اجرا شده است، شرایط این پروژه فرق می کند با پروژه هایی که مشکلاتی مانند توحید ندارند. معارضینی که دارد که برخی ملکی و بیشتر شریان های آبی تهران هستند. همین ها پروژه را با مشکلات متعددی مواجه می کرد. عمق تونل هم دلیل دیگری است که گاه به 31.5 متر می رسد و کار را مقداری سخت می کرد. مجموعه اینها در زمانی که تونل باید تحویل می شد، تونل توحید را متمایز کرده است.»

به عقیده او هرچند تونل های مترو طول بیشتری دارند، اما حفر تونل توحید با عرض 30 متر در مدت زمان بسیار کوتاه تر در مقایسه با تونل های مترو با عرض 5.5 متر در مدت زمانی بیشتر ارزشمندتر است. او همچنین می گوید پروژه نواب، تاثیرات مثبتی نداشته است: «در شهر سازی اصل این است که پروژه های شهری، در هویت محلات و شهر تغییر حدی ایجاد نکنند. هویت شهر فقط حایز اهمیت است. برخی پروژه ها مثل نواب تا حدی مشکلات حمل و نقلی را برطرف کرد، اما معتقدیم می توانستیم راه های بهتری برای حل مشکلات ترافیکی متطقه نواب داشته باشیم. یکی از آنها استفاده از زیر شهر است تا معارضان زیادی نداشته باشیم. برخی پروژه ها هم در یک بازه زمانی ارزشمند بودند. همین حالا هم که ما بزرگراه در دست اجرا داریم. تونل رسالت و برج میلاد هم ارزشمند بودند، اما حجم کاری که برای تونل توحید شد، بیشتر از اینهاست.»

هرچند میان مسوولان شهری و حتی دولتی و مجلس، اکنون مخالفی برای نقد عملکرد شهرداری در تونل توحید وجود ندارد و مخالفان اگر موافق نشده باشند، حداقل سکوت کرده اند، اما در میان حامیان قالیباف هم افرادی پیدا می شوند که ادعای بزرگترین را به چالش بکشند، محمد حسین مقیمی، رییس کمیسیون عمران و رییس فراکسیون شهری در این باره می گوید: «هیچ چیزی بزرگترین نیست، بزرگ تر و بزرگترین نسبی است. نمی شود کت را با شلوار مقایسه کرد. باید شلوار را با شلوار را مقایسه کرد. تونل توحید الان و امسال بزرگترین است. وگرنه تونل خط یک مترو تهران خیلی بزرگتر از این حرفهاست. اصطلاح هست در نوع خودش بزرگ است و نمی شود به این حرف ایرادی گرفت. حجم عملیات خاکی بالا بوده، در جایی انجام شده که مردم زندگی می کنند، مدیران و مهندسی و کارشناسان ما نشان دادند در طراحی و اجرا موفق هستند. به هر حال پروژه ای است که 300 میلیارد هزینه شده. کار در حد خودش بسیار بزرگ است.»

 تبلیغات تقصیر ما نبود

بسیاری از کارشناسان شهری عقیده دارند شهرداری بیش از اندازه برای وظایف عادی اش تبلیغ می کند. معبرسازی و تلاش برای رفاه شهروندان، منتی نیست که شهرداری بر مردم بگذارد. به همین دلیل گفته می شود تبلیغات فراوان برای تونل که از در و دیوار شهر بالا رفته است و همچنین ساخت تیزر برای آن، نوعی خودنمایی سیاسی است. ایازی البته چنین چیزی را تکذیب می کند: «شاید بشود گفت حلاوتی که انتظار می رفت برای مردم تهران وجود داشته باشد، با اعتراضاتی که دوستان مطرح کردند، از بین رفت. به همین دلیل اطلاع رسانی درباره آن بیشتر شد. مشی ما این نبود که خیلی تبلیغات کنیم، چون تونل توحید هدیه کوچکی بود به شهروندان بزرگ تهرانی. ما کار شاقی انجام ندادیم. اما خوب است بقیه دستگاه ها هم چنین تعهدی داشته باشند.»

جالب اینجاست که ایازی نام این تبلیغات و هجمه خبری عجیب و غریب را عذرخواهی می گذارد: «خودمان را متعهد کردیم تا پروژه های عمرانی را در زمان مشخص اجرا کنیم. مثلا تصمیم گرفتیم سینما آزادی را در مقطع زمانی خاصی به اتما برسانیم. این اتفاق برای تونل رسالت و برج میلاد هم افتاد. این کار ارزشمند بود که خودمان را در برابر مردم پاسخگو کردیم. ما امدیم این تعهد را ایجاد کردیم. چه خوب است دیگر دستگاه ها اجرایی هم این کار را انجام دهند. مردم دوست دارند بدانند آزادراه تهران - شمال کی تمام می شود. اما این تعهدی که ما به مردم دادیم، حساسیت هایی را ایجاد کرد. برخی اصرار می کردند شهرداری در مدت 30 ماه، پروژه را تمام کند. اما هنگامی که دو ماه تاخیر بوجود آمد، بسیار سوال شد که چرا تاخیر بوجود آمد. اما ما به اندازه همان دو ماه از مردم عذرخواهی کردیم.»

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 42134

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۸۸/۱۱/۱۷
    1 0
    قایباف خوب باید تبلیغ بکنه با ساخت یه تونل می خواد بگه خیلی خوبه و رئیس جمهور شدن حقشه،این همه کار احمدی نژاد انجام داد این با ساخت یه تونل چند ساله داره تبلیغ می کنه.خیلی بدم از خود نمایش میاد