معاون اول رییس جمهوری بر حفظ حقوق هسته ای ملت ایران تاکید کرد و گفت: با تمام توان از حقوق ملت دفاع می کنیم و حتما تحری ها را از پیش پای ملت ایران بر خواهیم داشت.

به گزارش ایرنا، اسحاق جهانگیری که روز سه شنبه برای افتتاح و بازدید از طرح ها و پروژه های عمرانی چهارمحال بختیاری به این استان سفر کرده این مطلب را در نشست شورای اداری این استان بیان کرد.

وی افزود: ما نباید قدرت خود را دست کم بگیریم و در این مدت 36 سال انقلاب اسلامی ایران نیروهای زبده و کارآمدی را تربیت کرده که در بخش دیپلماسی هم اینگونه بوده است.

معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: کفران نعمت است اگر این نیروها را بدون توجه به اینکه سرمایه کشور هستند صرفا به خاطر گرایش های سیاسی کنار بگذاریم و اگر نیروی انسانی احساس کند که برای حل مشکلات کشور مورد استفاده قرار می گیرد توان خود را در این زمینه مصروف خواهد کرد و در بخش دیپلماسی نیز اینگونه شد.

جهانگیری افزود: ما در مقابل 6 کشور دنیا با شجاعت مبارزه کردیم؛ بگونه ای که حتی اگر لج بازی کنند دنیا حق استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای ایران را پذیرفته است.

معاون اول رییس جمهوری با بیان اینکه امروز آمریکایی ها می دانند در منطقه پر تلاطم خاورمیانه کشوری که قادر است برای حل مسائل آن اعمال مدیریت کند ایران است، گفت: آن کشوری که می تواند داعش را در منطقه زمینگیر کند ایران است و حل مشکلات منطقه تنها با نقش آفرینی ایران ممکن است.

جهانگیری گفت: در داخل کشور وحدت و انسجام ملی مهم است و بزرگترین سرمایه ما در چنین فضای بین المللی محسوب می شود.

وی ادامه داد: به نظر من شعار امسال با تدبیر خاصی از سوی رهبر معظم انقلاب اعلام شد که همدلی و همزبانی می تواند ما را در فائق آمدن بر مشکلات کمک کند.

معاون اول رییس جمهوری تاکید کرد: هر کسی که نسبت به ایران، جمهوری اسلامی ایران، آینده کشور و نسل جوان معتقد است باید پاسدار امید مردم باشد.

جهانگیری تصریح کرد: امیدواری مردم را باید قدر دانست که اگر این امید به یاس تبدیل شود، اتفاقات ناگواری رخ می دهد.

معاون اول رییس جمهوری یادآور شد: گاهی بی جهت و شاید به صورت سازماندهی شده امید مردم را نشانه می روند.

وی خاطر نشان کرد: بخشی از آرامش موجود به دلیل سیاستهای دولت است و بخش دیگری نیز آرامش خود مردم بوده است .

معاون اول رییس جمهوری به سالروز حماسه 24 خرداد و پیروزی دکتر حسن روحانی اشاره کرد و گفت: پیش از انتخابات شرایط خاصی در بخش های اقتصاد و بین الملل ایجاد شده بود و حتی کاندیداهای مختلفی که با گرایشهای گوناگون حضور یافته بودند در توصیف آن شرایط عبارت «لبه پرتگاه» را به کار می بردند.

جهانگیری افزود: در چنین شرایطی مردم نقش آفرینی کردند و به تعبیر رهبر معظم انقلاب حماسه بزرگ سیاسی را خلق کردند و اتفاقا ملت ایران در هر زمانی که کار سخت می شود به خوبی گره گشایی می کنند.

وی ادامه داد: مردم کار بزرگی انجام دادند و کسی را برگزیدند که احساس می کردند حرفها و برنامه های وی می تواند کشور را از چالش های موجود بیرون آورد، از این رو به اعتقاد من، مردم آرامش را به کشور بازگرداندند.

معاون اول رییس جمهوری اضافه کرد: انتخابات باید به گونه ای باشد که در روز بعد از انتخابات، مردم احساس کنند که حرف خود را به کرسی نشانده اند که در این صورت احساس می کنند، نقش دارند اما اگر مردم پس از انتخابات شادابی نداشتند باید بدانیم که یک جایی مشکل دارد.

جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود موضوع مهم دیگر را رونق اقتصاد دانست و توضیح داد: یکی از چالش های مهمی که جمهوری اسلامی با آن مواجه است مساله بیکاری جوانان تحصیلکرده است که اگر نتوانیم این سرمایه را استفاده کنیم به بزرگترین تهدید تبدیل می شود.

وی راه ایجاد اشتغال را سرمایه گذاری و افزایش تولید برشمرد و اظهار داشت: باید قبول کنیم که به دلیل تورم توام با رکود، برخی از تولید کنندگان با مشکل مواجه شدند.

رییس ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی به مساله بدهکاران بانکی هم اشاره کرد و گفت: دو نوع بدهکار داریم، یک نوع کسانی هستند که با گردن کلفتی نمی خواهند پول بانکها را برگردانند که باید این عده بدانند، بانک، دولت و قوه قضاییه ضعیف نیست که نتواند پول را از آنها پس بگیرد.

جهانگیری افزود: عده ای هم کسانی هستند که به دلیل شرایط اقتصادی کشور دچار مشکل شده اند و نتوانسته اند که پول بانکها را برگردانند که ما باید برای این عده، راهکاری بیابیم.

وی با تاکید بر این که باید برای فعال کردن واحدهای تولیدی کار کنیم، ادامه داد: سیستم بانکی در سال گذشته حدود 340 هزار میلیارد تومان وام داده که ممکن است نیمی از آن استمهال وامهای قبلی باشد اما نیمی دیگر وامهای جدیدی است که پرداخت کرده است.

معاون اول رییس جمهوری به تلاش دولت برای رفع موانع تولید اشاره کرد و یادآور شد: مجموعه ای به نام رونق اقتصادی و تولید رقابت پذیر ایجاد کرده ایم و در این رابطه لایحه ای هم تقدیم مجلس شد که به تصویب رسیده و اکنون در حال نگارش آیین نامه آن هستیم.

جهانگیری از فعالان بخش خصوصی درخواست کرد که پیشنهادات خود را برای هرچه بهتر شدن این آیین نامه ارسال کنند و گفت: برای نوشتن آیین نامه این لایحه به جای ارسال به کمیسیونهای دولت، پنج نفر از معاونان وزرا را انتخاب شده که به صورت تمام وقت در حال تنظیم این آیین نامه هستند.

وی با بیان این که دولت یازدهم، زمام کار را با بدهی های کلان تحویل گرفت، اظهار داشت: وقتی می گوییم 100 میلیارد دلار درآمد خصوصی سازی به کجا رفته، به این منظور نیست که آن را برده اند، بلکه منظور این است که با اجرای اصل 44 و فروش فولاد مبارکه، اکنون دولت نه این شرکتها را در اختیار دارد و نه پولهای حاصل از فروش را؛ چرا که پول ها صرف هزینه های جاری شده است.

معاون اول رییس جمهوری به چالش قیمت نفت هم اشاره کرد و افزود: در حال حاضر هم میزان فروش نفت و هم قیمت فروش نفت به نصف کاهش یافته است یعنی از 2 میلیون و 300 هزار بشکه با قیمت حدود 110 دلار به یک میلیون بشکه به قیمت هر بشکه 50 دلار رسیده که نحوه وصول آن نیز بحث دیگری است.

جهانگیری ادامه داد: این که پول داشته باشیم و کار انجام دهیم، کار سختی نیست و مدیریت محسوب نمی شود؛ بلکه هنر مدیریت خلاقیت است. باید خیلی از پروژه ها را راه بیندازیم، نباید تسلیم شرایط شویم، شرایط اقتصادی کشور، شرایط سختی است اما باید با افزایش بهره وری، مدیریت کنیم.

وی اضافه کرد: در همین راستا، یکی از برنامه های دولت در سال جاری، صرفه جویی است و هر مدیری که بتواند از هزینه های جاری خود صرفه جویی کند، مدیر خوبی است و مدیر روزهای سخت است.

معاون اول رییس جمهوری به بودجه 236 هزار میلیارد تومانی کل کشور اشاره کرد و گفت: ما لایحه 224 هزار میلیاردی را تهیه کرده بودیم، مجلس آن را افزایش داد که البته طبیعی است اما پیش بینی ما در شرایط فعلی این است که حدود 200 هزار میلیارد تومان آن محقق شود، یعنی حدود 36هزار میلیارد تومان آن کسری دارد، پس باید صرفه جویی کرد.

جهانگیری خاطرنشان کرد: بودجه حاصل از صرفه جویی به طرحهای عمرانی اختصاص خواهد یافت.

وی واگذاری طرحهای نیمه تمام به بخش خصوصی و هم چنین تلاش برای افزایش صادرات را از تصمیمات مهم و جدی دانست و اظهار داشت: بخش خصوصی خیلی خوبی در کشور شکل گرفته که باید قدر آن را بدانیم و از صادر کننده نیز حمایت کنیم.

معاون اول رییس جمهوری با تاکید بر اینکه در سال 94 باید صادرات کشور را افزایش دهیم، از مدیران خواست تا از صادرکنندگان حمایت کنند و تصریح کرد: درهای اتاق کار خود را بر روی صادرکنندگان بازبگذارید، هیچ صادر کننده پشت در نماند و اگر مدیری این مطلب را قبول ندارد نباید در دولت مدیریت کند چرا که باید صادرات اولویت برنامه های یک مدیر باشد.

وی تاکید کرد: باید وقت گذاشت و اولویتهای کشور را جدی گرفت.

جهانگیری همچنین به ظرفیت های استان چهارمحال و بختیاری اشاره کرد و از مسوولان، بخش خصوصی و صاحب نظران خواست تا با ارایه راه حل های درست، بسترهای توسعه این استان را فراهم کنند.

4646

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 426896

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =