استاندار قزوین گفت: برنامه اوقات فراغت فقط مختص تابستان نیست بلکه دستگاه ها باید در طول سال برنامه داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی استانداری قزوین، استاندار در جلسه شورای آموزش و پرورش استان با بیان اینکه دغدغه ها درخصوص اوقات فراغت بسیار جدی است افزود: علی رغم تلاش های زیادی که توسط دستگاه اجرایی در گذشته صورت می گرفت برنامه های تاثیرگذاری را شاهد نبودیم.

روزبه با اشاره به اینکه در سال 60 برای اوقات فراغت با توجه به فضای همدلی، یکرنگی و هم افزایی که وجود داشت همه یک دغدغه مشترک در این خصوص داشتند تصریح کرد: ستادی هم در این خصوص در آن زمان تشکیل شد تا اوقات فراغت را با حضور نمایندگان دستگاه های اجرایی ساماندهی کنند.
وی ادامه داد: مقایسه نسبت امکانات و تجهیزات به آمار دانش آموزان نشان می دهد که امکانات ما چندین برابر شده اما اقدامات و فعالیت های صورت گرفته به نسبت افزایش کیفی نداشته است.
استاندار اظهار داشت: به طور مثال در سال 60 سه استخر نیم بند معمولی داشتیم در حالیکه امروز تعداد متعددی استخر سرپوشیده با امکانات بسیار خوب وجود دارد.
- روزبه با اشاره به آمار های موجود از اماکن و تجهیزات ایجاد شده گفت: این آمار گویای این وضعیت است که ما یک جامعه پر امکانات هستیم که برای ایجاد او احداث آنها از بیت المال هزینه های زیادی شده است.
- وی با بیان اینکه امروز فضاهای زیادی داریم که بلااستفاده و متروکه شده است تاکید کرد: باید این اماکن شناسایی و در اختیار سازمانهای دیگر قرار گیرد تا در صورت لزوم از آنها بهره برداری شود.
- استاندار اظهار داشت: در جلسات مکرر بحث بی امکاناتی و مکان از سوی دستگاه ها مطرح می شود و این در حالی است که بررسی های صورت گرفته در این خصوص نشان می دهد که ما نباید در قزوین مشکلی در این جهت وجود داشته باشد.
- روزبه در ادامه با اشاره به اینکه بحث های نظری و اجرایی را باید از یکدیگر تفکیک کرد گفت: در بحث اوقات فراغت ابتدا باید بحث های نظری را بیشتر مطرح و در جلسات مختلف بررسی کنیم و نتایج آن در جلسات شورا مطرح کنیم.
استاندار با بیان اینکه بحث های نظری پشتیبان موضوعات اجرایی هستند افزود: اگر موضوعات و بحث های نظری خوب مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد اقدامات عملی بهتری نیز اجرا خواهد شد.
وی ادامه داد: حوزه اجرایی نیز می تواند در قالب این شورا کارها را مصوب و اجرایی کند و نتایج برنامه های اجرایی نیز باید قابل اندازه گیری و محسوس باشد.
روزبه با اشاره به اینکه برای تعریف اوقات فراغت ابتدا باید از خود مدیران آغاز شود اظهار داشت: مدیران و دست اندرکاران جدا از جامعه نیستند و جزئی درصدی از آماری هستند که ارائه می شود لذا باید ببینیم مدیران ابتدا برای اوقات فراغت خود چه برنامه ای دارد و در ادامه چگونه می خواهد برای استان برنامه ریزی کند.
وی با بیان اینکه امروز متاسفانه اوقات فراغت در سریع ترین و ساده ترین شکل و پرهزینه ترین حالت تبدیل به مسافرت می شود افزود: نتیجه آن هم بروز خسارت های زیادی است که ناشی از تصادفات است و امروز با این پدیده مواجه هستیم.
وی تاکید کرد: باید این موضوع ریشه ای در جامعه حل شود و اگر این روند ادامه پیدا کند شرایط خوبی را نمی توان در جامعه انتظار داشت.
- روزبه در ادامه به وجود برخی ظرفیت های برای اوقات فراغت در مناطق روستایی اشاره و اظهار داشت: در مناطق بکر فرصت های خوبی برای اوقات فراغت وجود دارد و نباید مورد غفلت و فراموشی قرار گیرد.
استاندار در خصوص اشتغال نوجوانان و جوانان در ایام اوقات فراغت گفت: اگر براساس سرمایه هایی که در اختیار داریم برنامه ریزی اوقات فراغت می شد معضلاتی که امروز با آن مواجه هستیم شاهد نبودیم.
وی ادامه داد: اشتغال فرزندان در اوقات فراغت و تعطیلات تابستان در محل کار پدر از جمله این فعالیت های موثر بود که در گذشته انجام می شد ولی امروز فرزندان ما حاضر به انجام این کار نیستند.
- روزبه اظهار داشت: باید توسط آموزش و پرورش یک کار پژوهشی صورت گیرد که چقدر از دانش آموزان در اوقات فراغت در محل کار پدر و یا شاغل خدماتی و فنی مشغول به فعالیت می شوند.
استاندار با بیان اینکه خود کرده را تدبیر نیست افزود: خودمان با دست خودمان این وضعیت را بوجود آوردیم و امروز شاهد هستیم که به علت افزایش سطح سواد، فرزندان ما حاضر به انجام حرفه های خدماتی و فنی نیستند.
وی تصریح کرد: این در حالی است که پشتوانه علمی می تواند تجربه ای در انجام کارها و حرفه های سنتی شود لذا باید این فرهنگ، در بین دانش آموزان نهادینه شود.
استاندار در ادامه جلسه با بیان اینکه اوقات فراغت فقط مربوط به ایام تعطیلات تابستان نیست افزود: باید در تمام طول سال موضوع اوقات فراغت جاری و ساری باشد و اگر روال به مین صورت پیش رود سال به سال وضعیت نامناسب تر می شود.
روزبه در خصوص استفاده از ظرفیت و امکانات دستگاه های اجرایی تاکید کرد: انتظارات از دستگاه ها توسط آموزش و پرورش مشخص و ظرفیت دستگاهها نیز شناسایی شود و در قالب تفاهم نامه های همکاری، مساعدت های لازم از سوی دستگاه های ذیربط صورت پذیرد.
وی در خصصوص ارزیابی نتایج جلسات گفت: کمیته ارزیابی نیز دستگاه هایی که بصورت مستقیم و غیر مستقیم در این خصوص همکاری داشتند را مورد بررسی قرار دهد و گزارش لازم نیز منتشر شود.
استاندار یکی از ظرفیت های موجود در اوقات فراغت را استفاده بهینه و مطلوب از ظرفیت نهادهای دینی عنوان و تصریح کرد: ما از این ظرفیت و پتانسیل خوب استفاده نکردیم و خیلی هم از این فضا دور هستیم.
روزبه با اشاره به وجود 1400 مسجد و بیش از 300 حسینیه و بقاع متبرکه در استان گفت: آیا این مراکز و نهاد های دینی توانسته اند در زمینه اوقات فراغت کارآیی داشته باشند؟ آیا جایگاه مساجد این است که امروز با آن مواجه هستیم؟
استاندار تاکید کرد:این امکان فقط متعلق به سالمندان و میانسالان نیست، بلکه بخش عمده این ظرفیت باید صرف برنامه های فرهنگی و اجتماعی کودکان، نوجوانان، جوانان و بانوان شود.
وی با بیان اینکه می توان بسته های فرهنگی برای مساجد تعریف کرد افزود: از دیگر ظرفیت هایی که وجود دارد روحانیون هستند که می توانند با ویژگی های رفتاری و توانایی هایی که دارند یا محوریت مسجد اقدامات فرهنگی انجام دهند و از این ظرفیت هم غافل شدیم و برای آن هم برنامه نداریم و این در حالی است که در برخی از استان ها مدل های خوبی اجرا شده و یا در حال اجراست که می توان از آنها الگو گرفت.
روزبه در پایان تاکید کرد: ادارات اگر امکانات و تجهیزات لازم را دارند باید با ضابطه پای کار بیایند و حتی ادارات می توانند با محوریت آموزش و پرورش برای فرزندان آن اداره برنامه داشته باشند.
لازم به توضیح است در این جلسه اداره کل آموزش و پرورش گزارشی از برنامه های استان در زمینه اوقات فراغت در ایام تعطیلات تابستان ارائه کرد.

4646

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 427213

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =