معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی کشور در نشست خبری خود به سئوال کاربران خبرآنلاین درباره نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده برخی اصناف مانند چلوکبابی ها و طلافروشیها، پاسخ داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، علیرضا طاری بخش در بخشی از نشست خبری خود، درباره سئوالات مکرر کاربران خبرآنلاین پاسخ گفت که البته برخی از این سئوالات توسط خبرنگار ما و برخی نیز توسط سایر خبرنگاران مطرح شد.

در ادامه، پرسشها و پاسخهای طاری بخش معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی کشور درباره کامنتهایی که کاربران در سرویس مشکلات مردم اعلام کرده اند، منتشر شده است:

برخی از پیتزا فروشها، مالیات 9 درصد ارزش افزوده را صورت جدای از فاکتور و نقدی می گیرند. این قانونی است؟
از امسال رستورانها و سالنهای پذیرایی، سفره خانه های سنتی و تالارهای پذیرایی و تنها اغذیه فروشی های زنجیره ای فراخوان شده اند. اگر پیتزافروشی جزء اغذیه فروشیهای زنجیره ای نیست، فراخوان نشده و دریافت مالیات از مردم غیرقانونی است.
این مصداق گرانفروشی است و وقتی فردی مشمول مالیات بر ارزش افزوده نیست، در حقیقت نرخ را افزایش داده و این را می توان به تعزیرات حکومتی شکایت کند.

مردم می گویند برخی اصناف مانند آژانسها و رستورانها، مالیات را از مردم می گیرند ولی به سازمان مالیاتی پرداخت نمی کنند. اینها چقدر باید بگیرند؟ آیا همگی پرداخت می کنند؟

این سئوال دو بخش دارد، یکی رستورانها و یکی آژانسهای حمل و نقل. درباره اغذیه فروشی ها و رستورانها، تا سال 89 تالارهای پذیرایی و رستورانها فراخوان نشده بودند و از نیمه دوم 89 فراخوان شدند. در سال 94 رستورانها، چلوکبابی ها، سالنهای پذیرایی و رستورانهای سنتی را فراخوان کردیم. ممکن است مودی مالیاتی تخلف داشته باشد ولی بررسی های ما نشان می دهد اصناف سال 89 مالیات را به ما داده اند، گرچه ممکن است با واقعیت منطبق نباشد. از اول امسال نیز این اصناف را فراخوان کرده ایم.
درباره آژانسهای مسافرتی نیز باید گفت اینها تماما از مالیات معاف است و طرح موضوع برای آنها موضوعیت ندارد و اخذ مالیات از سوی آنها غیرقانونی است.


چقدر می شود مطمئن شد اصناف، مالیاتی را که گرفته اند، می پردازند؟
اولا اظهارنامه ابرازی آنها برای ما اعتبار دارد. بعد هم اگر احساس کنیم مودی مالیاتی ارزش افزوده ای را که داده با مالیات مستقیم همخوانی ندارد، هیات های ما این مالیات را تشخیص می دهند و پس از قطعی شدن، وصول می کنیم. اگر مودی واقعیت را اظهار نکند، در حسابرسی خود، این مسئله را بررسی می کنیم.


سرنوشت نهایی طلافروشی هایی که به قانون مالیات بر ارزش افزوده تمکین نکرده اند چه می شود؟
درباره بحث طلافروشیها، با توجه به فراخوان، اکثریت آنها ثبت نام کرده اند و با توجه به میانگین همه این طلافروشان، مالیات برای هر دوره، 900 هزار تومان است و شاید این با واقعیت منطبق نیست ولی همین که رو به افزایش است، قابل توجه است. درباره زمستان 93 این مبلغ بوده و اعتقاد داریم قانونی نیست.


در ماده 3 قانون مالیات بر ارزش افزوده، تعریف شده که ارزش افزوده، تفاوت قیمت خرید (استحصال) و فروش است، ولی می بینیم که اصناف، روی کل فاکتور مالیات می گیرند و شما هم این مالیات را از آنها دریافت می کنید و به این روند غیرقانونی صحه می گذارید، چرا از تفاوت بین قیمت خرید و فروش مالیات نمی گیرید و از همه فاکتور مردم، مالیات 9 درصد دریافت می شود؟
این تعریف برای حلقه های قبل از مصرف نهایی است. یعنی فردی که کالایی را وارد می کنند در گمرک، طبق قانون باید مالیات را پرداخت کند. اصل قیمت، هزینه های بیمه و حمل و نقل است. از نظر قانون، کل قانون ارزش افزوده تلقی می شود. فرض کنید همین فرد قرار است کالا را بفروشد. این وارد کننده اگر خوب دقت کنید، همان مالیاتی که در گمرک پرداخت کرده را کم می کند، بقیه را بر اساس قیمت فروش پرداخت می کند. مودی که وارد کننده بود، در مرحله فروش کالا، پرداختی قبلی مالیات خود را را کم می کند، اگر شما این را محاسبه کنید از مالیات متعلق فروش کم می شود، تفاوت قیمت خرید و فروش است که 9 درصد را دریافت می شود که معادل قانونی میزان پرداخت شده توسط مصرف کننده نهایی است. لذا لازم است خریدار بر اساس کل فاکتور مالیات را پرداخت کند. شما وقتی از مخابرات خدمات می گیرید باید طبق قانون، هزینه میزان مصرفی را پرداخت کنید و مالیات کل آن را نیز بدهید. در بحث حلقه های قبلی یعنی قبل از مصرف کننده نهایی مالیات بر ارزش افزوده، موضوعیت دارد.


به نظر می رسد 9 درصد بر کل فاکتور کالا نسبت به سایر مالیات هایی که کشورها می گیرند خیلی زیاد است. آنها مالیات را از تفاوت قیمت خرید و فروش می گیرند، نه از کل فاکتور. نظر شما چیست؟
حدود 150 کشور دنیا، ارزش افزوده را دریافت می کنند و میزان آن 15 و 20 درصد است و این بر سود است نه کل فاکتور. در ایران، در ابتدا مالیات بر ارزش افزوده 3 درصد بود و الان 9 درصد شده باز هم فکر می کنیم پایین تر از سایر کشورها هستیم. در همه جای دنیا، محاسبه نرخ همینطور است . بر اساس سود، مالیات بر ارزش افزوده حلقه های قبلی منهای حلقه آخر عینیت می یابد. فردی که تولید کننده، وارد کننده یا عمده فروش است، تفاوت خرید و فروش را محاسبه می کند، این را ضرب در نرخ کنید، این منهای قیمت خرید و فروش می شود. مکانیزم قیمت محاسبه در کل دنیا، شبیه ایران است که روش تفریقی غیر مستقیم است. نرخ 9 درصد یا 10 درصد که پیش بینی شده، منطقی و عادلانه است.
در کشورهای دیگر دنیا با تمام ظرفیت مالیات را وصول می کند. در ایران، مالیاتی واقعی به آن صورت وصول نمی شود. با ظرفیت واقعی فاصله داریم. چون مالیات واقعی بر اساس ظرفیت وصول نمی شود، نیاز به تعدیل نرخ های مالیاتی نیست. این اثر شدید دارد.


جاهایی که صندوق فروش ندارند از جمله طلافروشیها، میزان خرید و فروش مشخص نیست. محاسبه این اصناف را چه می کنید؟
من نگفتم تفاوت خرید و فروش را وصول می کنیم. این مکانیزم قانونی است. فرض کنید یک طلافروش 10 میلیون تومان فروش دارد، این را ضربدر 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده امروز می کنیم. بعد می گوییم چقدر در مرحله قبلی مالیات داده اید؟ این میزان را از 9 درصد او کم می کنیم. این را که چطور می توانید بگوییم واقعی است یا نه، یکی از شاخصها، فاکتورهای فروش است. اگر احساس کنیم مالیات ابراز شده درآمد واقعی بنگاه نیست، از سوابق گذشته استفاده می کنیم و تطبیق می کنیم و اگر هم قابل تطبیق نبود، طبق قاعده تخمین و علی الارس که در قانون فعلی وجود دارد، مالیات را محاسبه و دریافت می کنیم.
در بحث صندوقهای فروش، این منحصر به طلافروشیها نیست، 30 صنف را فراخوان کردیم و قرار بود صندوق فروش نصب کنند. به دلیل عدم ضمانت، استقبال خوبی نشده. موضوع بحث شفافیت در اقتصاد این است که ما باید اطلاعات کامل را از جمله گردش مالی، فروش، خرید، واردات، دریافت ارز و ... را نداشته باشیم، اتفاق شفافیت نخواهد افتاد. وقتی صندوق فروش کارایی دارد که ما اطلاعات را از همه جا جمع آوری کنیم.

چطور به فاکتورهای جعلی مالیات بر ارزش افزوده، سروسامان می دهید؟
بایدگردش مالی مودیان شفاف شود. معمولا مودیان با علم و آگاهی به کدفروشان، مراجعه می کنند. مودی برای اینکه اعتبار مالیاتی بیشتر دریافت کند، درصدی از فاکتور صوری را پرداخت می کند و الباقی را به صورت جعلی، وارد در اظهارنامه خود می کند. اصلا او کالایی نخریده و طبیعتا پولی پرداخت نکرده. او نباید انتظار کمک از ما داشته باشد و ماطبق قانون در صورتی که متوجه شویم با او برخورد می کنیم. سازمان مالیاتی مالیات را بر اساس قانون مطالبه می کند.

 

طبق تفسیر شما از ماده 3 قانون که گفته باید تفاوت بین قیمت خرید و فروش مبنای محاسبه مالیات باشد، همه فاکتور را شامل این مالیات می کنید. ولی چرا فقط صرافی ها را به صورت قانونی با یک تفاهم نامه، مبنای مالیاتشان را تفاوت بین خرید و فروش قرار داده اید؟
پول وسیله مبادله کالاست و کالا محسوب نمی شود. پول مشمول ارزش افزوده نیست. صرافی ها یک ارزی را می خرند و به متقاضی می فروشند. نوعا پول نباید مشمول مالیات شود. دلار یا ارز از این محاسبه خارج می کنیم و فقط کارمزد طرف را در این تعریف می آوریم. خدمات صرافی را مشمول مالیات می کنیم. نباید از کل ارز، مالیات بگیریم. ولی بخشی که صراف به عنوان درآمد، حق العمل کسب می کند مشمول مالیات می دانیم و دریافت می کنیم.

 


23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 431096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یوسف A1 ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    12 0
    امروز فرداست که برای نفس کشیدن هم باید مالیات بدیم
  • بی نام A1 ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    2 4
    ماه رمضونی این چه عکسیه گذاشتید. ما که روزه نیستیم رو به فنا داد وای به حال روزه دارا
  • بی نام IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    1 0
    معون محترم به زبانی صحبت کن مردم بفهمند
  • رضا RO ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    5 0
    سلام دلیل اینکه مملکت ما پیشرفت نمی کند وجود این نوع کارمندان در بدنه دولت هست .میگوید در همه دنیا از سود مالیات می گیرند .که نظر درستی هست . ولی کسی که رفت در رستوران غذا خورد سود کرده که مالیات بدهد . کسی که ملک یا ماشینی خرید وزیان کرد بر چه مبنایی باید مالیات بدهد .خرید یک پیتزا چه ارزش افزوده ای نصیب خریدار کرده که باید مالیات بدهد .کلاه برداری را به اسم مالیات به خورد مردم می دهید وتفسیر هم می نمایید ؟
  • بی نام A1 ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    1 0
    به گفته ی این آقا فرا خوان رستورانها از سال 94 است در حالی که از سال 89 هم مالیات ارزش افزوده را از ما گرفتند و هم جریمه اش را مدارک موجود است.
  • صباحی EU ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    4 0
    البته مالیات برارزش افزوده فقط باری شده بر دوش مصرف کننده بیچاره زیرا کلیه مشمولین انرا بر قیمت کالا خود افزوده وتماما از مصرف کننده بیچاره دریافت میکنند ومقدار ناچیز از ان را که حتی کمتر از یکدهم است بحساب مالیات وعوارض واریز میکنند وبقیه را بجیب میزنند ورشوه میدهند ودولت نیز ازاین روال راضی است زیرا در ماه چندین میلیارد از این راه درامد دارد گور پدر ملت مصرف کننده.سوال اینجاست چرا نباید زیر ساختهای چنین طرح عظیمی که سواستفاده از ان غیر ممکن است بدرستی تهیه واجرا گردد تا بدرستی انجام پذیرد بخدا تولید کنندگان وفروشندگانی هستند که کلیه هزینه های حقوق ومزایای کارگران خود را از ارزش افزوده پرداخت میکنند قانون ارزش افزوده برایشان درامدی شده.
  • بی نام IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    2 0
    این چه مالیات بر ارزش افزوده است که مصرف کننده با پرداخت کند به نظر من مالیات بر مصرف می باشد چون نه مبنای محاسبه ارزش افزوده است و نه از جیب اصناف پرداخت می گردد اصناف فقط وسیله پرداخت از جیب مصرف کننده می باشند.
  • فرشید A1 ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    3 0
    باسلام و احترام با توجه به اینکه در پاسخ سوال دوم ، اعلام فرمودند " آژانس های مسافرتی تماما از مالیات معاف هستند" پس چگونه در ابتدای امر برای این صنف گواهی ثبت نامه مودیان مرحله چهارم صادر گردید و پس از سه دوره ثبت نام ، در سال 93 گواهی مودیان مرحله دو صادر شد ؟ با توجه به اینکه حاشیه سود آژانس های مسافرتی بین 5 تا 10 درصد می باشد ، اخذ مالیات بر ارزش افزوده از مشتریان ، توان رقابت را با سایرین که در فراخوان مالیات بر ارزش افزوده ثبت نام نکرده اند، از بین می برد . عاجزانه خواهشمندم به منظور حفظ حقوق مشتریان و آژانس هایی که بعنوان مودی در نظام مالیات ارزش افزوده ثبت نام کرده اند ، طی بخشنامه ای به دفتر انجمن صنفی آژانس های مسافرتی ، ضمن رفع ابهامات نسبت به تبیین معافیت مالیاتی اقدام شود.
  • محمد IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    2 0
    این مصاحبه ها قبلا هم شده هرگز جواب مسولان مالیاتی قانع کننده نیست پول زور و تورم زاست یکبار قصابی مالیات ارزش افزوده داده چلوکبابی یکبار برای خرید گوشت داده یکبار برای گوجه برای برنج برای نان برای ....همه را یکجا باید مشتری هم بده .چنمد بار ارزش افزوده باید دریافت بشه
  • بی نام A1 ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    11 0
    چرا مردم باید واسه همه چی مالیات بدن؟؟ اونا دارن تو اون شغل درآمد در میارن من نوعی باید مالیات بدم؟؟ چرا واسه همه چی باید مالیات بدم؟؟ مگه چه خدماتی به من میدن که باید این همه مالیات بدم؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    9 0
    مالیات به این شکل ظالمانه و غیرقابل قبول هست.کسبه جزء داره نابود میشه
  • بی نام IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    2 0
    مالیات برای اقشار ضعیفه که کمترین بهره رو از خدمات اجتماعی و تسهیلات میبرن وگرنه اونایی که باید مالیات بدن از زیرش در میرن
  • بی نام IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    4 1
    من بالاخره متوجه منظور شما نشدم . الان قانون میگه هر حلقه از سودش در هر معامله باید 9 درصدش رو مالیات بده در حالی که الان هر حلقه از فاکتور نهایی داره 9 درصد رو مالیات میده و خیلی راحت همه این 9 درصدها در نهایت به مصرف کننده نهایی منقل میشه و برا مثال اگر یک جنس از لحظه اول تا رسیدن به دست مشتری 5 حلقه را طی کند 5 ضرب در 9 میشود 45 یعنی مصرف کننده نهایی در نهایت دارد 45 درصد مالیات میدهد . این موضوع واقعیت امروز مالیات بر ارزش افزوده در کشور است که نشون میده نرخ این مالیات خیلی بیشتر مالیات در کشورهای دیگر است . آیا مسئولین پاسخی در مورد این اجحاف علنی دارند ؟؟؟
  • بی نام IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    3 0
    بدون شرح : "درباره بحث طلافروشیها،مالیات برای هر دوره، 900 هزار تومان است" اونوقت ما حقوق بگیرها...
  • دلسوز RO ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    4 0
    اولا مالیات بر ارزش افزوده بر کالاهای تعلق میگیرد که در زنجیره اقتصادی ابتدا تولید و در نهایت به مصرف میرسند در تمام دنیا نیز به همین منوال است اما طلا یک کالای مصرفی نیست و جزو کالاهای سرمایه ای محسوب میشود و اخذ مالیات ارزش افزوده از کالاهای سرمایه ای خلاف قانون است ثانیا اگر همین قانون را هم بخواهیم اجرا کنیم ارزش افزوده فقط و فقط باید ازاجرت و سود طلافروش اخذ گردد چرا از کل قیمت طلا ارزش افزوده دریافت میشود ؟
  • محسن IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    11 0
    گرفتن مالیات از غذای که یک نفر در بیرون از منزل صرف می کند عین بی عدالتی است . لازم است برای ابطال اینگونه مالیات ها اصناف به دیوان عدالت شکایت کنند.