کشورهای غربی به ازای هر یک واحد تقاضا در بخش صنعت، 1.6 واحد به تولید کل اقتصاد می‌افزایند، این در حالی است که این رقم در کشور ما با توجه به شرایط اقتصادی به حدود 2.1 درصد می‌رسد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت  از تکمیل و راه‌اندازی بیش از 8 هزار  طرح صنعتی در دولت یازدهم خبر داد.

به گزارش خبرآنلاین؛ محمدرضا نعمت‌زاده  که در مراسم روز صنعت و معدن که با حضور معاون اول رییس‌جمهور برگزار شد، سخن می گفت، از کاهش سهم تشکیل سرمایه صنعت و معدن از 18.2 به 9.1 درصد از کل تشکیل سرمایه ثابت ناخالص کشور طی شش سال اخیر خبر داد.

وی افزود: این کاهش سبب شد که منابع از صنعت گریخت و به بخش‌های دیگر رفت. البته اینکه بخش‌های دیگر پیشرفت کنند بد نیست اما نباید اجازه دهیم موتور پیشران توسعه کشور در حرکت خود با مشکل مواجه شود.

وی افزود: در دولت یازدهم خوشبختانه دوباره شاهد برگشت سرمایه‌ها به بخش صنعت و معدن هستیم؛ به طوری که در این مدت بیش از 8 هزار طرح صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ تکمیل و راه‌اندازی شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین از ر رشد 6.7 درصدی صنعت و 9.8 درصدی معدن در سال گذشته خبرداد و تصریح کرد: حدود 40 درصد از رشد اقتصادی کشور در سال گذشته از آن صنعت و معدن بوده است، یعنی از سه درصد رشد اقتصادی 1.2 آن مربوط به صنعت و معدن و اگر تجارت هم به این موضوع اضافه شود 1.7 درصد در اختیار این سه بخش بوده است.

صنعت، پیشران اقتصاد کشور

نعمت‌زاده با بیان اینکه کشورهای غربی به ازای هر یک واحد تقاضا در بخش صنعت، 1.6 واحد به تولید کل اقتصاد می‌افزایند، این در حالی است که این رقم در کشور ما با توجه به شرایط اقتصادی به حدود 2.1 درصد می‌رسد و این حاکی از پیشرانی این بخش در اقتصاد است.

وی در عین حال گفت: امیدواریم با تلاش‌های تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای راه برای پیشرفت اقتصاد ملی با سرعت بیشتر باز شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت  می گوید: محرک اصلی تولید و توسعه کشورهای پیشرفته را صنعت و فناوری داست،لذا  اگر بخواهیم پیشرفت جدی در اقتصاد کشور داشته باشیم چاره‌ای نداریم جز اینکه کشور را بر مبنای تولید رقابت‌پذیر و با ارزش و متکی به فناوری‌های نوین پایه‌گذاری کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین از  تکمیل اطلاعات ذخایر و امکانات معدنی کشور  خبر داد و گفت این بانک اطلاعاتی برای اولین بار در حال تهیه و تدوین است و این امید می‌رود که ظرف یکی - دو سال آینده اطلاعات پایه کامل از منابع معدنی کشور برای بهره‌برداری در اختیار قرار گیرد.

به گفته وی  در حال حاضر سهم معدن از فعالیت‌های اقتصادی کم است و باید سعی کرد میزان آن را افزایش داد و خیال فعالان این حوزه را از بابت مالیات بر کار حداقل تا 10 سال راحت کنیم.

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 431566

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =