۰ نفر
۲۱ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۲:۱۵

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، تشکیل زنجیره صادراتی را یکی از راهکارهای بهبود تولید داخلی و افزایش صادرات دانست.

جمشید عدالتیان شهریاری گفت:تشکیل زنجیره صادراتی یکی از مهم‌ترین راهکارهای توسعه صادرات است که تا به حال در کشور ما به آن توجه نشده و یکی از وظایف سازمان توسعه تجارت ایران به عنوان یک نهادی دولتی این است که در راستای افزایش صادرات به این راهکار بی‌توجه نباشد و برای اجرای آن برنامه‌ریزی کند.

این عضو اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد:به طور کلی فعالیت در عرصه صادرات در ایران در حالی صورت می‌گیرد که هنوز بازارهای هدف به خوبی تعریف و تعیین نشده‌اند و بررسی‌های مناسبی درباره بازارهای مختلف در سطح جهانی وجود ندارد،از این رو تشکیل زنجیره صادراتی با موانع متعددی روبرو است.

عدالتیان با اشاره به اینکه در صادرات برخی کالاها همچون زعفران و پسته، صادرکنندگان به صورت سنتی به تشکیل زنجیره اقتصادی پرداخته‌اند، اظهار داشت: شکل سنتی زنجیره صادراتی از سال‌ها پیش در بخش‌هایی از تولید و صادرات همچون پسته و زعفران ایجاد شده و در حال حاضر صادرکننده، تولیدکننده، بازارهای هدف و حتی قیمت این محصولات مشخص است. اما این اتفاقی است که صادرکنندگان آن را رقم زده‌اند و دولت در این زمینه فعالیت خاصی نداشته است.

وی ادامه داد:درباره سایر کالاها به ویژه کالاهای صنعتی،‌ فقدان زنجیره صادراتی بسیار مشهود است. از این رو توجه به تشکیل آن از ضرورت‌هایی است که سازمان توسعه تجارت ایران به عنوان متولی توسعه صادرات نباید از آن غافل بماند.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران،در بخش دیگری از صحبت‌های خود، مقیاس تولید در بنگاه‌های تجاری ایران را کوچک دانست و خاطرنشان کرد: بیشتر شرکت‌های ایرانی به تعداد محدود در بازارهای منطقه فرصت فعالیت پیدا می‌کنند چون حتی از نظر حجم تولید هم با سایر شرکت‌ها قابل مقایسه نیستند. برای مثال میزان کفش تولیدی یک شرکت چینی در سال به 200 میلیارد تن می‌رسد در حالی که یک شرکت تولیدی ایرانی در سال به زحمت می‌تواند 10 میلیون تن کفش تولید کند.

وی تصریح کرد: فعالیت بسیاری از بنگاه‌های تجاری در ایران حتی از سطح استان‌هایی که در آنها استقرار دارند فراتر نمی‌رود و سرمایه پایین و تولید ناچیز آنها باعث افزایش قیمت تمام‌شده کالای تولیدی می‌شود و در نتیجه توانایی رقابت با دیگر شرکت‌ها را از دست می‌دهند.

عدالتیان با تاکید بر اینکه دولت،نمایندگان بخش خصوصی،مدیران بنگاه‌ها و کارگران باید در راستای ایجاد تغییر در ساختار شرکت‌های تجاری تلاش کنند،گفت:دولت باید برای اصلاح برخی قوانین کار،تامین اجتماعی و کارآمد شدن بازار سرمایه در داخل کشور برنامه‌ریزی کند و بخش خصوصی هم به آموزش نیروی انسانی خود بپردازند تا نتیجه فعالیت‌های تجاری در کشور به تولید و عرضه کالای باکیفیت و دارای قیمت تمام‌شده پایین منجر شود.

این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران، اضافه کرد: وزارت بازرگانی هم وظیفه دارد در راستای ایجاد یک بازار منسجم و بزرگ اقدام کند تا همه تولیدکنندگان از امکان عرضه محصولات خود در این بازار برخوردار باشند.

کد خبر 43245

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین